Govor

Jure Trbič
35. redna seja
7. 11. 2025

Hvala za besedo predsedujoča.

Lepo pozdravljeni poslanke, poslanci, vsi ostali prisotni!

Ustavno sodišče je prejelo zahtevo Mestne občine Maribor za presojo ustreznosti več členov Zakona o financiranju občin, ki po njihovem zatrjevanju neutemeljeno postavlja v slabši položaj nekatere občine, zlasti mestne. Predsednica Državnega zbora Republike Slovenije je Vladi Republike Slovenije poslala obvestilo, da se do zahteve Mestne občine Maribor opredeli. Vlada se je na vse očitke predlagateljice zoper domnevno ustavno neskladne člene Zakona o financiranju občin opredelila, pri tem pa kot bistveno izpostavila naslednje; financiranje občin je usklajeno z ustavnim načelom sorazmernosti virov sredstev s pristojnostmi oziroma nalogami občin, po drugi strani pa zagotavlja tudi element solidarnosti med občinami. Sistem financiranja temelji na konceptu abstraktne občine in ne na neki konkretni občini ali skupini le teh. Napadeni členi Zakona o financiranju občin določajo način razdelitve enega od virov občin, ki predstavlja le polovico vseh občinskih prihodkov. In pa nenazadnje, navedbe predlagateljice je seveda potrebno presojati tudi z vidika dosedanjih odločitev Ustavnega sodišča o isti vsebini. Enačba za izračun primerne porabe vsebuje tiste lastnosti, ki so vsem občinam skupne, objektivno ugotovljive in stabilne. Medtem ko so druge značilnosti in okoliščine, na katere opozarja predlagateljica odvisne od gospodarske konjunkture in izrazito spremenljiva vrednost, za katero je zakonodajalec kot tak predvidel sektorske ukrepe. Način izračuna primerne porabe posamične občine pa je zaradi solidarnostnega korektiva neodvisen od dohodkov prebivalcev posamezne občine. Ne nazadnje je zakonodajalec z zakonom določil množico, množico raznovrstnih lastnih virov občin, ki jih lahko te določajo tudi same, in dohodnina, razdeljena med občine z izračunom primerne porabe, še enkrat, pomeni le dobro polovico vseh prihodkov občin. Zato Vlada ocenjuje, da zatrjevanje predlagateljice, da so občani Mestne občine Maribor v neenakem pravnem, finančnem in dejanskem položaju v primerjavi z občani drugih občin. Nima podlage v zakonu.

Glede na navedena dejstva Vlada ocenjuje, da so tretji odstavek 6. člena in 11. do 14. člen Zakona o financiranju občin skladni z Ustavo. Glede na navedene argumente Vlada predlaga, da v tem postopku ustavno sodne presoje, Državni zbor predlaga Ustavnemu sodišču, da zahtevo zaradi vsebinske skladnosti izpodbijanih zakonskih določb z določbami Ustave zavrne. Hvala.