Hvala lepa.
Pa bom začel kar pri poslancu Kosiju. In sicer, vi mi pač svetujete, da naj ne bi delal čisto nič, ker bom tako naredil uslugo policiji in pa še komu drugemu. Glejte, jaz sem na to funkcijo pristal oziroma kandidiram zato, da bom kaj naredil. V tem kratkem času jaz vem, da se kaj dosti ne da narediti, ene stvari se pa lahko premaknejo v boljše oziroma se postavijo določeni, določene, določene smeri, v katerih naj bi pač MNZ oziroma policija delovala. In če bo nov minister, ko bo prišel, pač to upošteval ali ne, pač to je njegova stvar. Tako da jaz bom delal, ne da ne bom delal.
Zdaj, kar se tiče raziskave kaznivih dejanj, se strinjam z vami, iz poročila, sami pa morate vedeti, da ena kazniva dejanja, ki so še v raziskovanju in so še v procesu, v sodnem procesu se pač pojavi uspešnost čez eno ali dve ali mogoče celo tri leta. Tako da pač to lahko trdimo zato, ni pa rečeno, da je pa tako slaba raziskava kaznivih dejanj. Za nekatera področja pa sicer je.
Nadalje, zdaj, kar se tiče teh štirih policistov posebne policijske enote, ki so v postopku zaradi uporabe plinskih sredstev, jaz se s tem primerom osebno nisem ukvarjal. Obljubim pa, da bom pogledal, kaj se je tam dogajalo. Jaz verjamem, da je tam, ker sem bil sam poveljnik policijske enote, vem, kako poteka poveljevanje, ne. Ali je kje vmes nastal šum ali kaj drugega, jaz vam to ne morem povedati. Bom se pozanimal kaj je s tem in ko bom ugotovil, bom tudi ukrepal. Druga stvar, ali bom zaščitil policiste. Ja, bom zaščitil policiste - tiste, ki bodo delali zakonito, strokovno, pošteno in v korist ljudi. Ker policija predvsem za to, da pomaga ljudem. Seveda jih je treba tudi kaznovati, če kršijo zakon. Normalno da jim bom pomagal. In s spremembo novega zakona o organiziranju policije imajo policisti tudi možnost izkoristiti psihološko pomoč in tudi njihovi družinski člani. Veste, zdaj, enkrat smo se o tem že pogovarjali; policisti morajo poznati svoja pooblastila, morajo vedeti, kdaj se uporabijo in jih morajo tudi vedeti uporabiti. Zaradi tega, ker so notranji nadzori pokazali, da je to stanje slabo, smo v spremembi tega Zakona o organiziranosti policije tudi uvedli periodične preizkuse. Včasih, ko sem bil še jaz v policiji, je bil ta preizkus vsako leto in s tem seveda smo pripomogli k temu, da so policisti spremljali novitete in da so se praktično tudi usposabljali. Iz tega izhaja, da, tako kot ste vi povedal, se policisti ne upajo ukrepati, da gledajo stran in tole glede tistega posnetka teh dveh policistov, prometnikov, ki so jih napadli ti mladoletni Romi. Moram vam povedati, da če bi ta dva policista, ne gredo, jaz ne vem ali sta bila v disciplinskem postopku ali ne, uporablja katerokoli od prisilnih sredstev, ki sta jih imela na razpolago, se to ne bi zgodilo. Se ne bi zgodilo.
Kadrovske zadeve, ja, se strinjam z vami. Kadrovske zadeve so pereč problem policije. Trenutno je, zdaj ne bom rekel točno v številko, cirka 800 policistov v primanjkljaju. Vendar so se kadrovske zadeve začele dogajati 2009 in so se potem samo stopnjevale, odvisno zdaj, kako je katera generacija bila številčna. Še iz kadetske šole se je to potem vsako leto je bil prepad. Največji prepad se je zgodil v času Zujfa. In težko je sedaj nadomestiti ta manko teh policistov. Je pa seveda res, da je tudi demografska slika Slovenije vsako leto slabša, mortaliteta se veča, se zmanjšuje. Prišli smo po 17000 rojstev. Za policista se zahteva, da je državljan Republike Slovenije in še za nekatere druge poklice in seveda deluje tudi trg delovne sile. Morate vedeti, da tisti, ki danes končajo šolo za policista, imajo že od prej en poklic in pač, če mu tu ni, ker poklic policista je težek, je odgovoren in pa nevaren, bo šel pač drugam, ker mu bo lažje in mogoče imel celo boljšo plačo. Tako da je to kompleksna zadeva, ki jo je treba pogledati celovito, celovito in pristopiti mogoče drugače, dati več na promocijo za poklic policista. Nekaj v tej smeri je narejenega, tako da bom zdaj že odgovoril kar tudi na vaše vprašanje. Samo malo, da tu pogledam, ker sicer vprašanje, kar se kadrov v policiji tiče je stvar policije oziroma ona ima te podatke. Tako da jaz to zdaj, kolikor sem seznanjen, odgovarjam.
S sklepom direktorja policije je bila 2018 ustanovljena delovna skupina za promocijo zaposlovanja. Ta delovna skupina mora pripraviti strategijo do konca marca 2016. Zdaj, če mene vprašate, jaz ne vem zakaj 208 pa do 2026 ta strategija je bila narejena. Promocija poklica policist se usmerja neposredno s pristopom policistov promotorjev, tako imenovanih, ki to opravljajo na raznih zaposlitvenih in kariernih sejmih in pa ob dogodkih, kot so, ko imajo policijske uprave promocijo dela policije. V lanskem letu je bil prvič izveden kamp PO, se pravi s srednješolci tridevni v Gotenici, ki se je izkazal dober. In jaz mislim, da bi s tem veljalo nadaljevati.
Pri zaposlovanju policije, seveda se meni postavlja vprašanje tudi, ali je smiselno ponovno obnoviti oziroma narediti srednjo kadetsko šolo ali ni. Kar se mene tiče, jaz smatram, da policist do nivoja vodja policijskega okoliša lahko opravlja službo normalno tudi s srednjo policijsko šolo in to je potem tudi osnova za nadaljnjo karierno pot. Toliko kadru.
Povečanje migracij na madžarski meji. Zdaj, kar se migracij tiče, je upad migracij na splošno za 40 procentov od, na splošno govorim od leta 2024, ne samo v Sloveniji, tudi na Balkanu. Je pa res, da seveda je pač poteka migracijska pot zdaj proti Madžarski in da je tam več teh migrantov. Policija po moji vednosti za zajezitev teh prestopov izvaja, mislim, da okrog 20 ukrepov, 20 ukrepov - na sami meji, prekomejno sodelovanje, sodelovanje s Frontexom in tako naprej in tako naprej. Tako da ja, tudi na meji se pozna kadrovski problem, manko tistih policistov, zato se zdaj lahko tam navežem na poslansko vprašanje, zakaj se je aktivirala Slovenska vojska. Še posebej zaradi tega, ker je bil zdaj, ker je en kar večji del policistov poslan v pomoč na Policijsko upravo Novo mesto. Kazniva dejanja, ki jih izvajajo migranti. Kazniva dejanja, kot ste rekel, da sem jaz rekel, da ne izstopajo. Gledano v širši smisel statistike, dejansko ne izstopajo, če jih pa vzamemo samo na število migrantov, potem pa izstopajo. Zdaj, statistiko lahko obrnete kakor hočete, lahko v plus ali minus, odvisno, kaj želite s tem povedati.
Kar se tiče bodočega zakona o javnem redu in miru, ja, to je vprašanje in ste ga dobro postavili. Motenje dnevnega počitka in dnevnega miru, kdaj in v katerih primerih. To obstaja že danes. To obstaja že danes, ne. In kdaj bo policija ukrepala? Jaz vem, da policija, kar se tega tiče, izreka več opominov. In če se potem nadaljuje in sosed, bom rekel, sosed to dela, potem se ga kaznuje. Se pa strinjam z vami, da je treba sedaj v zakonodajnem postopku krepko razmisliti in seveda reči, kje je meja, ali je meja to, da te nekdo vsak dan moti z glasno muziko od 6. zjutraj pa do 3. ponoči recimo. Jaz sem imel takega soseda. On je šel v bife, se ga je napil, je prišel domov, je dal CD 5 metrov od hiše in to se je vrtelo in vrtelo, ne. V tem primeru, seveda, takega je treba kaznovati. V primeru, tako kot ste rekel, da se otroci učijo igrati, ne vem, klavir ali kakšen drug inštrument, ja, tu je pa pač treba tehtati in zavzeti trezen razmislek. In v tem primeru bi jaz izrekel opomin, ampak če je zdaj možnost, se to lahko izključi iz zakona ven in jaz se k temu nagibam.
Kar se tiče orožja, glejte, jaz živim 300 metrov od romskega naselja, samo da je na hrvaški strani. In lahko rečem, ko sem prišel v te kraje dol pred 14 leti, da je bilo to vsakodnevno streljanje. Zdaj je streljanje takrat, ko imajo kakšno poroko ali pa ne vem, ali pa kakšno rojstvo. Se pravi, da se je zmanjšalo, ne. Sem pa proti temu, da se sploh orožje uporablja in se strelja v zrak ali v prometne znake ali v okoliška drevesa. Zavedati se moramo, pa je to dobro poslanec Žan ve, da je domet avtomatske puške M70 oziroma 70 AB, tako imenovanega Kalašnika v standardnem kalibru 7.62 oziroma 7.62 x 39, civilna oznaka, 2 tisoč 100 metrov. Da je domet puške, ne vem, 48 Mauser v kalibru 8 x 57, se pravi 7.9, 5 kilometrov, da je domet raznih pištol od 300 do 800 metrov in da je to nevarno. Spomnim se primera iz leta 1980, ko je vojak ustrelil v Šentvidu in je na Viču padel človek, ki je čakal avtobus, ker ga je krogla zadela pač v svojem letu, ko nekam mora priti. Ja, in te stvari je treba preganjati. Vendar. Vendar, kar se tiče orožja, pa se bomo zdaj vrnil spet na tisti 218. člen ZKP, pa 53. člen Zakona o nalogah in pooblastilih policije, trenutno policiji to ne omogoča oziroma ni sporno, če policist dobi strelca, ko strelja ali ga vidi, da se umika v nek objekt. Takrat lahko vstopi v tak objekt brez naloga sodišča. In ti dokazi veljajo. Če bo naredil kontra, bo te dokaze izločiti, da so bili pridobljeni na nezakonit način in to je problem, ki se danes dogaja. Danes pridejo policisti, ko jih kličejo ljudje oziroma preko intervencije z OKC v romsko naselje, nikjer ni nobenega Mogoče kakšni otroci in se obrnejo, napišejo poročilo in to je to. In čez deset minut spet poka. Zato, bodo dodatna pooblastila, ki jih prinaša tako imenovani Šutarjev zakon, o katerem bomo pač razpravljali danes popoldne, dobrodošlo orodje, da se bo rešil ta problem. Bistvo pri orožju je pa bom še enkrat povedal, da ima policija prave zakonske podlage, da ukrepa strokovno in nemudoma, kajti takrat bo to orožje dobila. Vendar samo takrat, kadar je ogroženo življenje in pa zdravje ljudi v vseh drugih primerih, kar se tiče 218. člena ZKP, ki ima malo višje standarde kot 53. člen Zakona o nalogah in pooblastilih policije, ki je varnostno, varnostni ukrep policije, ker so nižji standardi. Ni sporno, ni sporno, da če kdo kliče na pomoč, da policist vstopi, ni sporno, če kliče, da nekdo dela samomor, ne vem, da ima plinske bombe, da vstopi, ni sporno, ne vem. Če po hodniku v bloku teče voda, je nekje izliv, pa kliče soseda, policist vstopi, ni sporno, ne vem, če gori hiša, da policist vstopi. Vas bom pa vprašal, ali tisti, ki nekaj skriva, bo povabil policista, naj vstopi v stanovanje? Verjetno ga ne bo. Ni sporno, če policist zasleduje storilca kaznivega dejanja, da bo odstopil. Je pa že vprašljivo, če moramo prijeti osebo, za katero je razpisano, da ga moramo prevesti oziroma da je na kakšni tiralici ali bomo stopili ali ne. In policisti se bodo odločili verjetno, da ne bodo, ker niso sto procentni, da je tam, ker seveda potem pa lahko sledi, tako kot ste rekel, kritika nadrejenega in tako naprej.
Zdaj pa še tisti drugi del, političen, ko ste rekel, kaj je vse narobe v času Golobove vlade v zvezi z romsko problematiko. Jaz sem mislil, da na tej predstavitvi to res ne bom rabil govoriti pa na koga s prstom kazati kaj je kdo kaj naredil pa kaj ni naredil. Oprostite, vendar desne vlade so imeli tri vlade, trikrat ste bili na vladi. Kaj je bilo narejenega? Bore malo. In recimo takole, prav pošteno obžalujem, da se je zgodilo to, kar se je zgodilo v Novem mestu, ker to je prebilo sodu dno in ljudje so jasno izrazili, da je treba ukrepati zdaj in nujno. In zato je Vlada oziroma doktor Robert Golob zahteval, da se pripravi predlog tega zakona, ki ga bomo danes obravnavali, ker so celoviti ukrepi. Kakšne bomo sprejeli danes popoldan na izredni seji z amandmaji in tako naprej. Vendar mislim, da je boljše kakor nič. In v primeru varnosti bi bilo res prav in pošteno, ker varnost je dobrina vseh državljanov, da tokrat ali pa drugič stopimo skupaj in se modro odločimo, da take stvari podpremo. Varnost ni leva niti desna.
Upam, da sem vam aja, še tiste moje izjave, ki ste jih navedel glede varnosti dva meseca prej. Ja, jaz sem povedal, da je varnost poslabšana, ni pa kritična. In sem tudi povedal, kdaj smatram osebno, da je kritična. Kritična je zdaj, ko imamo. Po tej zadevi, pa je. Ni kritična, ampak je slaba. Ker so policisti dol od posebne policijske enote, konjenice, vodnikov službenih psov in vse, kar policija premore, da bo, da bo zagotovila na kratek, z ukrepi na kratek rok izboljšanja varnosti. To ljudje pričakujejo, pa ne samo tam, tudi drugje po Sloveniji, da bo preprečila kriminalnim združbam in kriminalcem, da mislijo, da so nad zakonom in da jim nihče nič ne more. In to je poanta. Nihče ni nad zakonom. Zakaj je pa do tega prihajalo, da so trajali tako dolgo procesi, ne vem zakaj, to jaz danes ne bom o tem razpravljal. Lahko samo povem, da je v teh 30 letih odpovedala kompletna družba in tudi sedaj je čas, da se spremeni družbeni dogovor okrog teh zadev.
No, takole. Zdaj gremo pa na vprašanje poslanke Vide Čadonič Špelič. Bom začel kar pri otrocih oziroma mladoletnicah. Tisti, ki ne poznajo nekako romske problematike in tega, vedo in celo govorijo, da je poročanje mladih Romkinj, mladoletnih ali celo otrok v romske zakone pod prisilo romska folklora ali pa običaj. Oprostite, to ne drži. To se je začelo pojavljati pred 15 leti. In ravno Romi so največja žrtev organiziranih romskih kriminalnih klanov ali družin, če hočete, kjer te otroke uporabljajo prvo za prostituiranje, zaradi tega, ker so jim starši dolžni, ne vem, denar ali za drogo, alkohol in druge stvari. In to je treba preprečiti. V letu 2024 mislim, da je bilo 14 rojstev mladoletnih mamic, letos pa že 12. Če imam, ne vem, mislim, da je tako. / oglašanje iz dvorane/ No, 15, pardon. Ampak o tem ne piše noben medij. Zanimivo, a ne? To je problem in to je problem, ne. Problem je splošen tudi, ne samo pri Romih, da se nasilje v družini povečuje. In te mladoletne mamice, ki so dejansko postale sužnje in sredstvo za služenje denarja z rojstvi in tako naprej, je treba umakniti iz teh skupin in omogočiti nekje v nekih varovanih hišah tudi njihovim otrokom dostojno življenje in jih pripraviti do tega, da se bodo integrirali. Kako si zamišljam sodelovanje z drugimi inštitucijami. Kot sem že povedal v uvodni predstavitvi, oziroma moram reči tako; že danes obstajajo sosveti, varnostni sveti v občinah. Kako ti delujejo, ne vem. Ko sem pa predlagal, naj bi se ustanovili sosveti, kjer bodo vključene tako občine, civilne iniciative, romske skupnosti, občani, ki tam živijo, se bodo, šole, vrtci, se bodo usedli in bodo razpravljali o določenem problemu in ga probali rešiti. Bistvo vsega je, da pride do mirnega sobivanja in do mirnega sobivanja bo prišlo, če bomo rešili ta kriminalna dejanja, ki se dogajajo v romskih naseljih. In šele kasneje, na dolgi rok, kot sem vam, kot sem že omenil, preko šolanja, zaposlovanja in drugih stvari bo počasi prišlo do integracije, tisto, kar imamo v severnem delu, se pravi v Prekmurju. Se pravi, na kratek rok pač treba ukrepati tako kot se ukrepa, na dolgi rok pa treba pač delati v smislu integracije.
Kar se tiče zakonodaje in pa ukrepov ter pooblastil policije, mislim, da sem odgovoril. In kako bo vplival sprejem novega zakona na delo policije; mislim, da bo vplival pozitivno in da bo policija s tem, ko bo dobila določena pooblastila, se pravi vstop in pregled tujega stanovanja, drugih prostorov ali prevoznega sredstva z namenom takojšnjega zasega orožja, uporabo tehničnih sredstev za varnostno tvegana območja, varnostna akcija, avtomatizirano preverjanje listinskih tablic vozil v javnem prometu, odstranitev osebe in prepoved približevanja gostinskemu obratu, zaprtje gostinskega obrata ali prepoved vzdrževanja oseb v njegovi okolici, da bo to bistveno pomagalo k izboljšanju, se pravi javne varnosti, posledično pa tudi varnosti. Vendar moramo vedeti, da to velja za vse. Res pa je, kot sem že povedal, da je v jugovzhodni del Slovenije obremenjen s kriminalom, ki ga izvajajo predvsem romske skupine.
Aktiviranje po 37. členu. Kot je že sam kolega poslanec ugotovil, je Vlada Republike Slovenije sprejela sklep, da Slovenska vojska sodeluje pri širšem varovanju državne meje in pa v notranjosti države v skladu z načrti. Mislim, da je to zdaj druga aktivacija, enkrat, če se ne motim, je bilo 2015 in 2016 takrat, ko je bila ta migrantska kriza. In osebno smatram, glede na to, da je policija toliko kadrovsko podhranjena in da je veliko policije premeščene za pomoč na Policijsko upravo Novo mesto, da je to upravičeno in potrebno. Zdaj, policija in pa generalštab pa sta po mojem vedenju uskladila operativni načrt za izvajanje teh nalog. Generalni direktor policije mora enkrat mesečno poročati vladi. Zdaj, sklep vlade bo veljal do preklica. Katere naloge bo opravljala vojska? Vedeti moramo, da vojaki ne bodo imeli policijskih pooblastil in da bodo pač delali po navodilih in po ukazih policistov takrat, ko bodo delali v mešanih skupinah. Pripadniki Slovenske vojske bodo opravili naslednje naloge: izvajanje del v zvezi z ograjo, vzdrževanjem in obnovo komunikacij in drugih logistične podpore z razpoložljivimi materialno-tehničnimi sredstvi, izvajanje prevozov migrantov z lastnimi prevoznimi sredstvi - prevozi migrantov se danes izvaja tako, da se pač najamejo določena avtobusna podjetja in pač se jih pripelje ali tu v ta zbirni center ali kam drugam, in seveda se to plača, to zdaj bo za državo zmanjšan strošek -, sodelovanje v policijskih postopkih pri vračanju tujcev, opazovanje državne meje na statičnih in premičnih opazovalnicah, opazovanje državne meje iz zraka in vode in pa sodelovanje v policijskih postopkih pri izvedbi zasedb za odkrivanje nedovoljenih migracij. Tukaj bo sodelovala Slovenska vojska in jaz mislim, da je bila ta aktivacija po 37. členu Zakona o obrambi upravičena.
Toliko je v prvem krogu. Hvala.