Govor

Hvala lepa, spoštovana predsednica Državnega zbora.

Spoštovane poslanke, spoštovani poslanci, spoštovane državljanke in državljani!

Varnost ljudi je najvišji zakon, je zapisal Cicero pred več kot 2000 leti, a tudi danes ta stavek zveni bolj resnično kot kadarkoli. Predlagani zakon je odgovor države na razmere, ki zahtevajo hitro, odločno in premišljeno ukrepanje. Ne gre za zakon proti katerikoli skupnosti, gre za zakon proti kriminalcem, za zakon proti nasilju in za zakon proti občutku nekaznovanosti ali drugače, proti občutku nedotakljivosti nekaterih. Naš namen je jasen, zaščititi ljudi, otroke in zagotoviti, da se tragedije, kakršna je doletela gospoda Aleša Šutarja, ne ponovijo. Zakon policiji prvič daje orodja, ki jih sodobne razmere zahtevajo možnost hitrega zasega orožja, uporabo tehničnih sredstev na varnostno tveganih območjih, izvedbo učinkovite varnostne akcije ter avtomatizirano preverjanje registrskih tablic na tveganih območjih. Zakon bistveno izboljšuje zaščito žrtev in ne daje pravic storilcem kaznivih dejanj, kot je modus operandi zadnjih 30 let. Nasilna kazniva dejanja, pri katerih je bila žrtev do sedaj prepuščena svoji moči in strahu se bodo preganjala po uradni dolžnosti. Država bo prevzela odgovornost tam, kjer žrtev tega ne zmore sama. Prav tako zakon jasneje ureja pomoč otrokom in mladoletnim materam, otroški dodatek je pravica otroka, ne pa odraslih, ki ga zlorabljajo za lastne interese. Center za socialno delo bo moral ukrepati hitreje in učinkoviteje, da zagotovimo, da pomoč pride tja, kamor mora. Zakon prinaša tudi pomemben premik pri obravnavi bagatelnih kaznivih dejanj tatvine in poškodovanja stvari do 500 evrov se bodo obravnavala kot prekrški, hitreje, jasneje in učinkoviteje. Ko so bila ta dejanja klasificirana kot kazniva dejanja, se je njihov pregon zaradi nesorazmernosti stroškov prepogosto opuščalo. Spremembe klasifikacije v povezavi z drugimi ukrepi pa preprečujemo občutek nedotakljivosti in pospešujemo sankcioniranje tistih, ki prekrške ponavljajo. Otroški dodatek pri tem ostaja zaščiten in nedotaknjen. Predlagane rešitve so bile v parlamentarnem postopku dopolnjene, ključna sprememba je bilo črtanje 8. člena, ki naslavlja vprašanje tehtanja nedovoljenih dokazov tako imenovana ekskluzija. Vlada in koalicija sta se odločili, da se ta vsebina umakne iz interventnega zakona in obravnava v okviru celovite prenove ZKP. To odločitev krepi pravno varnost in kaže na zavezanost ustavo skladni, premišljeni in trajnostni rešitvi. Kritikom pa odgovarjamo, da je Vlada doktor Goloba zavezana spoštovanju Ustave. v tem mandatu smo uresničili že 35 odločb Ustavnega sodišča. Na drugi strani bi rad zavrnil določena namigovanja, da je bil zakon tekom zakonodajnega postopka omehčan. Nekateri členi Šutarjevega zakona so bili dodatno natančno opredeljeni, zlasti glede sodnega nadzora, določanja varnostno tveganih območij, nadzora pri uporabi socialnih prejemkov in varstva otrok. Pri mladoletnih roditeljih smo dodatno omejili diskrecijo centrov za socialno delo in zagotovili jasnejše varovalke. Pri vseh ukrepih smo določili, da veljajo brez časovne omejitve, razen pri dveh, seveda pa nameravamo te rešitve v delu, ki se bodo izkazali za učinkovite in odvračalne urediti sistemsko v področnih zakonih. V tem trenutku je naša prioriteta zagotoviti takojšnjo varnost vseh prebivalcev Slovenije in njihovega premoženja.

Spoštovani! Ta zakon ne rešuje samo enega problema, ureja celoten niz varnostnih, socialnih in procesnih vprašanj, ki so bila predolgo spregledana. Uvaja nadzorovane ukrepe nearbitrarnih posegov, krepi zaščito žrtev, ne tistih, ki izvajajo kazniva dejanja. Rešitve v tem zakonu niso nastale čez noč, niso nastale ad hoc, so globoko premišljene in predebatirane v zadnjih več letih. Verjamem, da bomo s predlaganim zakonom izboljšali varnost v družbi, povrnili zaupanje ljudi v pravno državo ter otrokom in družinam zagotovili večjo zaščito. Zato prosim Državni zbor za soglasno podporo temu zakonu, v Poslanski skupini Svoboda bomo to soglasno podporo zagotovili. Najlepša vam hvala.