Govor

Ja, predsednica, hvala lepa za besedo.

Zdaj, ta prvi del se je tako hitro odvil, no. Ali mi mogoče vseeno dovolite v sklopu amandmajev samo par besed no? Saj tudi amandmaji se nanašajo oziroma kažejo pač na, sam bi rekel, postopek priprave proračuna tako, da bi mogoče vseeno par besed še okrog samega proračuna rekel, če mi dovolite, no. Hvala lepa, no, ker se mi zdi le primerno, no, da vsaj kakšno, kakšno besedo rečemo, no. Zanimivo je bilo začetno izvajanje, saj to nas je mogoče tudi malo presenetilo, da smo nekako, kot kaže, vdani usodo. Ja, kot je kolega rekel, brez besed. Res je, da je leto 2027 še relativno daleč, po drugi strani bo pa, bo pa jutri tukaj. In odziv, bom rekel, Vlade na pripombe, bom rekel, predvsem Fiskalnega sveta, no, da nas, bi rekel ta proračun ali pa če rečem, oba proračuna, peljeta v neko, neko precej, precej slabo situacijo glede fiskalne vzdržnosti oziroma glede predvidenega trošenja, trošenja javnega denarja, no. Lahko rečem, da smo najbrž lahko vsi, vsi zaskrbljeni.

Zdaj, dejstvo je, da se, čeprav Vlada ponavlja, da gre, da gre za razvojne proračune, ampak ko razpravljamo oziroma ko gledamo te dokumente, pa vidimo, da se, bom rekel, velik, velik del denarja, če rečemo tudi v proračunu 2027, namenja za zadolževanje, mislim zadolževanje, za pokrivanje zadolževanja in za novo zadolževanje, za stvari, ki jih je Vlada po mojem mnenju slabo načrtovala. In čeprav se Vlada otepa tega dejstva, očitno nas pelje, nas pelje v, bi rekel problem te fiskalne vzdržnosti, ki jo bo pač mogel, ki jo bo pač mogel, predvidevamo druga vlada, ki bo morala poskrbeti, da se vrnemo na to pot, po moje s kakšnimi rigoroznimi ukrepi, ki pač nikomur ne bodo ne bodo všeč, no.

Zdaj, mene, ena stvar me je zmotila. Veliko se je govorilo oziroma se govori te dni glede dodatnih stroškov, kar se tiče izplačila božičnice. Jaz bi pričakoval, da kljub temu nam Vlada pove, če že za letošnje leto, če bo pač prišlo do tega izplačila, pač ne moremo, bom rekel, sredstva iskati drugje kot znotraj proračuna. Bi pa za prihodnje proračune pričakoval, da bomo, da bomo dobili jasen odgovor, od kje ta denar, od kje bomo ta denar vzeli, sploh za leto 2027, pa ni bilo niti besede, niti besede rečeno o virih financiranja teh, mi pravimo bombončkov, v Novi Sloveniji pravijo delovanje slaščičarne. Tako da bi mogoče tukaj resnično prosil predstavnico Vlade oziroma Ministrstva za finance, da nam razloži kakšni so načrti Vlade, od kje, od kje bomo jemali denar za te, za te dodatne obremenitve? Ker če je proračun kot tak, načrtovan razvojno, se pravi mi ne moremo potem denar jemati iz tega razvojnega dela, ampak ga bomo morali vzeti očitno nekje drugje. Tako da mogoče bi res prosil kakšen, kakšno pojasnilo, zakaj se, zakaj se tega pomembnega dela proračuna ne dotikate. Podoben primer je tudi plačna reforma, ki se kaže, kot kažejo izračuni, ni bila tako dobro načrtovana oziroma bomo potrebovali za ta izplačila oziroma za povečanje izplačil za osebne dohodke zaposlenih v javni upravi, jih bomo potrebovali več, kot je bilo načrtovano. Tako da to vse dodatno, dodatno vpliva na vzdržnost in to so sigurno razlogi, ki jih je tudi doktor Kračun navedel. Kot sem že prej rekel, nas vse skupaj pelje v to, da bomo očitno prekoračili to fiskalno mejo 3 procentov. Doktor Kračun je omenil tudi podatek, da lahko v naslednjih letih pridemo do tega, bo dolg, dolg države znašal, da se bo približal 80 procentom BDP, kar je alarmantno. Mi ves čas poslušamo od te Vlade, kako znižuje primanjkljaj in ga dejansko v prvih dveh letih vladanja je, zdaj se pa ta stvar obrača. In me malo čudi, da smo tako, mislim, da smo s strani Vlade slišali, bom rekel zelo oziroma pravzaprav ni bilo nobenega odziva na ta opozorila. Tako da se mi zdi, da Vlada te stvari res jemlje preveč enostavno oziroma z levo roko in to nas lahko vse skupaj skrbi. No, toliko na kratko, bom pa potem še potem. Bom se pa enemu drugemu amandmaju oglasil potem sprotno.