Spoštovana predsedujoča, ponovno pozdravljeni vsi skupaj!
Morda samo uvodoma na začetku bi se jaz res rada zahvalila vsem deležnikom, nevladnim organizacijam, inštitucijam, predvsem tudi sodelavcem na ministrstvu, kjer so pa se je na začetku govorilo o zajetnem paketnem predlogu, prisostvovali, sodelovali, konstruktivno dajali predloge in pripombe in predvsem, da smo tri zakone, ki bodo kasneje obravnavani in morajo iti v paketu skupaj ter vse ostale, ki so bili potrebni noveliranja oziroma tudi na novo pisanja za sodelovanje in mislim, da smo vsi skupaj opravili dobro delo, veliko dela. Od tu dalje ob sprejemu zakonodaje pa menim, da na osnovnih dobrih, zdravih temeljih se delo prične.
Predlog zakona o zdravju živali je seveda, tako kot sem povedala, del širšega zakonodajnega paketa s področja kmetijstva, ki zajema še predloge Zakona o varni hrani in krmi, Zakona o hrani, Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o kmetijskih zemljiščih in Zakona o kmetijstvu. Cilj Zakona o zdravju živali je zagotoviti celostno obravnavo na področju zdravja živali v podporo trajnostni kmetijski proizvodnji in proizvodnji akvakulture ter zmanjšanje neželenih učinkov na zdravje živali, javno zdravje in okolje, ki ga imajo določene bolezni in ukrepi, sprejeti za preprečevanje in obvladovanje teh bolezni.
Gre za zakon, ki ureja izvajanje uredbe o zdravju živali in predstavlja pomemben korak k sodobnejši, preglednejši in učinkovitejši ureditvi tega področja. Zakon predstavlja pravno podlago za podrobnejšo ureditev pravil, ki jih uredba pušča v urejanju samim državam članicam. Uredba se sicer uporablja od 21. aprila leta 2021 je na ravni Evropske unije nadomestila skoraj 50 različnih direktiv in uredb ter več sto aktov sekundarne zakonodaje, ki so bili sprejeti v več kot petih desetletjih. Novi sistem prinaša enostavnejša, jasnejša in bolj prožna pravila, ki vsem deležnikom, tako rejcem, veterinarjem in pristojnim organom omogočajo, da se bolj posvetijo preprečevanju in predvsem izkoreninjenju bolezni. Ključni poudarek nove ureditve je predvsem preventiva. Zakon jasno določa odgovornosti vseh, ki prihajajo v stik z živalmi. In krepi pomen biovarnostnih ukrepov ter primarne odgovornosti samih rejcev. Hkrati omogoča fleksibilnejše ukrepanje glede na tveganje in lokalne okoliščine, kar je vse pomembnejše v času podnebnih in družbenih sprememb. Predlog zakona je predvsem izredno tehnične narave, ne spreminja obstoječega sistema, temveč povezuje, poenostavlja in dopolnjuje obstoječa pravila, ki so bila doslej razpršena med različne predpise.
Ureja financiranje in odškodnine, pristojnosti ter zbiranje in izmenjavo podatkov, kar bo prispevalo k večji preglednosti in sledljivosti. Pomemben del zakona so tudi določbe za hitro ukrepanje ob izbruhu posebno nevarnih bolezni živali, bolezni kategorije A. Vlada bo v takšnih primerih lahko za največ 72 ur omejila premike živali po državi ter po potrebi vključila policijo, civilno zaščito in Slovensko vojsko pri izvajanju nujnih ukrepov. Na ta način lahko država ukrepa hitro, učinkovito in usklajeno. Zakon poleg tega ureja državno središče za nadzor bolezni živali, ki je osrednji nacionalni organ za usklajevanje ukrepov ob izbruhu posebno nevarnih bolezni živali. Ureja tudi registracijo obratov, identifikacijo in sledljivost živali, Kar je ključno za nadzor nad samim zdravjem in za preprečevanje širjenja in obvladovanja bolezni. Predvsem tudi v letošnjem letu smo to večkrat na žalost lahko občutili. Pomembno je poudariti, da zakon prinaša višje in sorazmerne globe za same prekrške, saj je varovanje zdravja živali tesno povezano z varnostjo hrane, varovanjem okolja in javnega zdravja. Predlog zakona o zdravju živali pomeni posodobitev našega pravnega reda in usklajenost z evropskim okvirjem, omogoča hitrejše in bolj usklajeno ukrepanje, večjo varnost in boljšo preventivo, hkrati pa poenostavlja zakonodajni okvir.
Glede na vse navedeno zakon predstavlja pomemben korak h krepitvi odpornosti našega kmetijstva in zagotavlja zagotavljanje varne hrane ter zdravja ljudi in živali. Najlepša hvala.