Govor

Aida Kamišalić Latifić
23. redna seja
9. 10. 2024

Najlepša hvala. Spoštovana predsedujoča, spoštovane poslanke in poslanci, cenjeni vsi navzoči! S predlogom zakona, ki ga obravnavamo v okviru te točke dnevnega reda, se vzpostavlja pravna podlaga za izvajanje Uredbe EU o obravnavanju razširjanja terorističnih spletnih vsebin. Uvodoma je treba pojasniti, da pravila za odstranjevanje nezakonitih vsebin širše ureja uredba o enotnem trgu digitalnih storitev DS, za izvajanje katere ste poslanci letos spomladi že sprejeli zakon. Uredba o obravnavanju razširjanja terorističnih spletnih vsebin, ki se bo pričela izvajati s tem predlogom zakona, pa ureja ožje področje, in sicer je njen namen zavarovati digitalni enotni trg pred specifičnimi zlorabami storitev gostovanja v teroristične namene. Na ta način se na eni strani krepi pravna varnost za ponudnike storitev gostovanja, na drugi pa veča zaupanje uporabnikov v spletno okolje. Uporaba med drugim določa, da države članice določijo pristojni organ, ki bo odgovoren za izdajo odredb za odstranitev terorističnih vsebin, gre za izjemne ukrepe, ki posega v ustavno pravico do komunikacijske zasebnosti, do svobode komuniciranja, svobode interneta in svobode izražanja ter v varstvo avtorskih in drugih pravic, ki izvirajo iz umetniške, znanstvene, raziskovalne in izumiteljske dejavnosti na drugi strani ustava prepoveduje spodbujanje k narodni rasni, verski ali drugi neenakopravnosti ter razpihovanje sovraštva in nestrpnosti na tej podlagi. Predlog zakona tako predvideva, da je v Sloveniji za izdajo odredb za odstranjevanje terorističnih vsebin pristojno izključno sodišče. To je pomembno zaradi narave teh ukrepov, ki posegajo v omenjene ustavne pravice in svoboščine, zato je sodna pristojnost nujna za zagotavljanje sorazmernosti in pravne varnosti. Sodišče bo pristojno tudi za pregled čezmejnih odredb o odstranitvi teroristične vsebine, to je odredb, ki jih izdajo pristojni organi drugih držav članic EU. Predlog zakona določa, da je Okrožno sodišče v Novi Gorici pristojno tako za odstranjevanje terorističnih vsebin kot tudi za obravnavo nezakonitih vsebin po Zakonu o izvajanju uredbe o enotnem trgu digitalnih storitev s koncentracijo sorodnih področij na okrožnem sodišču v Novi Gorici ter tudi s koncentracijo nadzornih funkcij pri Agenciji za komunikacijska omrežja in storitve Republike Slovenije se zasledujeta tako specializacija in koncentracija znanja kot tudi učinkovitejša poraba javnih sredstev. Predlog zakona agenciji daje pristojnost za ugotavljanje izpostavljenosti ponudnikov storitev gostovanja terorističnim vsebinam ter za izvajanje nalog nadzora nad izvajanjem uredbe. Agencija ima tudi pristojnost predlagati sodišču izdajo odredbe o odstranitvi teroristične vsebine, če sama zazna teroristične spletne vsebine ali prejme informacije o prisotnosti terorističnih spletnih vsebin, agencija pri tem po potrebi sodeluje z državnimi organi.

Naj naštejem še nekaj ostalih rešitev. Predloga zakona določa postopek za izdajo Odredbe o odstranitvi teroristične vsebine ali onemogočanju dostopa do nje. V okviru sodišča se imenuje kontaktna točka za obravnavo zahteve za pojasnila in povratne informacije v zvezi z odredbami o odstranitvi terorističnih vsebin. Predlog zakona ureja naloge in pooblastila agencije v zvezi z opravljanjem postopka nadzora in prekrške. In sankcije za kršitev izvajanja uredbe prav tako ureja njeno financiranje. Predlog zakona določa zavezance za poročanje o sprejetih ukrepih na podlagi uredbe.

Za konec želim še poudariti, da smo preučili mnenje Zakonodajno-pravne službe Državnega zbora. Verjamemo, da so bile pripombe ustrezno upoštevane v okviru vloženih amandmajev koalicijskih strank. Glede pripomb, ki niso bile upoštevane, pa je ministrstvo podalo ustrezna pojasnila. Na Ministrstvu za digitalno preobrazbo, predlagamo, da glasujete za sprejetje tega zakona. Hvala.