Govor

Monika Pintar Mesarič

Predsedujoči, hvala lepa za besedo. Spoštovane poslanke, poslanci in ostali prisotni.

Slovenija je naredila pomemben korak za izboljšanje infrastrukture na naši skupni državni meji. Gre za sporazum med Vlado Republike Slovenije in Vlado Republike Hrvaške o graditvi, upravljanju in vzdrževanju premostitvenih objektov na naši meji, ki je plod uspešnega desetletnega usklajevanja s hrvaško stranjo. Zavedati se moramo, da premostitveni objekti, ki prečkajo reke na naši meji, niso le mostovi in viadukti, so vezni elementi, ki povezujejo ljudi, podjetja in skupnosti, omogočajo nemoten pretok blaga in ljudi ter zagotavljajo nujno potrebno povezanost za vsakodnevno življenje. Vse te funkcije, ki so tako pomembne za našo gospodarsko in družbeno povezanost, pa na žalost v zadnjem času niso bile dovolj podprte z ustreznim vzdrževanjem in obnovo teh objektov. Nekateri mostovi so že v zelo slabem stanju, kar predstavlja nevarnost za promet in varnost vseh uporabnikov teh poti. In prav zato je bil sklenjen ta sporazum, ki bo omogočil obnovo in nadaljnje vzdrževanje 23 premostitvenih objektov na meji med Slovenijo in Hrvaško. Sporazum je bil podpisan 23. junija letošnjega leta v Vinici, podpisala pa sta ga predstavnika vlad obeh držav doktor Robert Golob in magister Andrej Plenković. Sporazum opredeljuje številne ključne vidike tega projekta, predvsem kako bomo upravljali in vzdrževali premostitvene objekte v prihodnje, kako bomo zagotavljali obnovo in celo gradnjo novih mostov, ko bo to potrebno. Ker se to področje nanaša na obmejne regije, kjer se pogosto srečujemo s posebnimi izzivi, je pomembno, da ta sporazum ponuja jasne smernice za sodelovanje med obema državama. Kljub temu, da obstaja jasno deljena odgovornost, smo si prizadevali za sodelovanje v duhu enakosti in pravičnosti. Ključna rešitev sporazuma je, da bosta lahko slovenski in hrvaški upravljavec za vsak most tega sporazuma neposredno sklenila sporazum operativno-tehnične narave, s katerim se bosta dogovorila glede priprave projektne dokumentacije izvedbe javnih naročil za gradnjo, nadzora v času gradnje, upravljanja, vzdrževanja in podobno. Bistveni elementi sporazuma so delitev stroškov v razmerju 50:50 med Slovenijo in Hrvaško. To pomeni, da bosta obe strani nosili enak delež finančnih obveznosti, kar zagotavlja pravičnost in obojestransko odgovornost za ohranjanje in obnovo teh ključnih objektov.

Po ocenah bo okvirna vrednost za desetletno obdobje znašala približno 30,6 milijona evrov, pri čemer Sloveniji odpade za svojo stran 15,3 milijone evrov. Vendar pa izvajanje tega sporazuma ne bo takoj prineslo vseh želenih rezultatov. Potrebna bo skrbna priprava projektov, usklajevanje med obema stranema ter tudi letna prilagoditev finančnih sredstev in nalog. Direkcija Republike Slovenije za infrastrukturo bo ob pripravi proračuna vsako leto ocenjevala potrebe in obseg potrebnih ukrepov na podlagi metodologije za vrednotenje investicijskih projektov, kar pomeni, da bo realizacija te obnove in gradnje potekala v skladu z razpoložljivimi sredstvi. Sporazum bo omogočil, da bodo premostitveni objekti varni in funkcionalni, hkrati pa bo zagotovil stabilno in učinkovito sodelovanje med slovenskimi in hrvaškimi pristojnimi organi. Skupaj s hrvaško stranjo smo že določili prioritetne mostove, ki so zaradi slabega stanja nujno potrebni obnove, kot prvi pa naj bi se obnovil most v Petišovcih. V teku so tudi že aktivnosti za pripravo vsega potrebnega, da bo lahko čim prej stekla obnova na terenu. Na tem mestu bi želela še enkrat poudariti, da ta sporazum ni le tehničen dogovor, temveč simbol sodelovanja, prijateljstva in odgovornosti med državama.

Skupaj bomo lažje dosegli dolgoročne cilje, kot so izboljšanje varnosti na cestah, ohranjanje trajnostne infrastrukture in omogočanje boljše kakovosti življenja za naše državljane. Ko bo ta sporazum ratificiran, sledi faza implementacije. Verjamem, da bo ta projekt uspešen in da bomo skozi sodelovanje in medsebojno podporo izboljšali pogoje za vse nas.

Najlepša hvala.