Govor

Matjaž Florajanc Lukan

Zahvaljujem se za besedo. Prejšnji teden sem bil kot vodja klicnega centra 114 tri dni prisoten na festivalu za tretje življenjsko obdobje v Cankarjevem domu. In na festivalu sem bil med drugim tudi panelist. Na posvetu festivala o dolgotrajni oskrbi, kjer je predsednica programskega sveta festivala in moderatorka gospa Vlasta Nussdorfer za uvod dala lepo iztočnico: Ni poti nazaj, je le naprej. In zakaj so ljudje prepričani, ki kličejo k nam v klicni center 114, da je temu res tako? Ne zato, ker smo s 1. julijem začeli vsi plačevati prispevek za dolgotrajno oskrbo. Predvsem zato, ker imajo starejši pravico do samostojnega in dostojnega življenja v starosti, zato, ker si to iskreno starejši želijo. Ker lahko starejši, ki potrebujejo pomoč pri izvajanju osnovnih in podpornih dnevnih opravil, z dolgotrajno oskrbo na domu ostanejo v domačem okolju, kjer se počutijo varno, ker številni, ki živijo v domovih za starejše, nimajo dovolj visokih pokojnin za kritje stroškov bivanja in razlike pokrivajo njihovi svojci in otroci in ker mnogi starejši ne želijo v dom, saj nočejo biti finančno breme svojim svojcem, a hkrati veliko teh pomaga plačevati stroške in s tem prebrodi njihovo krizo.

Ko je prej državni sekretar omenil tudi projekt e-oskrba naj povem, da je paket e oskrbe, ki je bil dvoletni projekt pilotni projekt, v katerega je bilo vključenih 5000 uporabnikov, bilo v dveh letih aktivirano približno 60000 klicev na pomoč. Od tega je bilo 4000 klicev svojcev, da so pomagali svojim bližnjim in več kot 600 je bilo intervencij nujne medicinske pomoči. Če je bilo samo za 5000 teh uporabnikov, ki so že dve leti uporabljali to, vemo, kakšne bodo številke za ljudi, ki bodo imeli, se pravi projekt, paket e-oskrbe. Vemo, da vsi, ki bodo imeli vsaj prvo kategorijo, ki bodo vključeni v dolgotrajno oskrbo in starejši nad 80 let bodo imeli to storitev brezplačno. In to pomeni vsaj trikratno vrednost tega, kar plačujejo danes od svoje pokojnine. Se pravi, če rečemo, da ima oseba 1000 evrov pokojnine, plačuje 10 evrov prispevka za dolgotrajno oskrbo, sam paket je vreden 31 evrov na mesec. In tega se ljudje zelo, zelo veselijo. Pokličejo k nam in povedo tudi primere, kako gospa s hojco pade v stanovanju in ne more ničesar, ne more se niti odplaziti do vrat, ničesar ne more, kliče na pomoč. Če bi imela zapestnico, če bi imela verižico okoli vratu, v kateri je senzor padca, bi to bila velika pomoč. Tako da moram poudariti, da v bistvu ljudje, ki pokličejo k nam, povedo, da jim plačevanje prispevka sploh ne predstavlja nobene težave. Da s tem, to, kar bodo dobili z dolgotrajno oskrbo, je to to, kar so si želeli že deset ali pa 20 let nazaj. In to je v bistvu v resnici hvaležnost starejših, da se končno sistem vzpostavlja in da se premika in vedo, da so porodne težave in vedo, da ne gre vse gladko, ampak hvaležni so za to, da je nekdo zagrabil za to in da se to v resnici uvaja. In klicni center 114 s tem namenom podpore starejših že od sredine maja državljanom nudi tudi informacije o dolgotrajni oskrbi. Na brezplačni telefonski številki 114 lahko starejši in njihovi svojci dobijo vse potrebne in zanesljive informacije. In vsem, ki se sprašujejo, kako najbolje izkoristiti prednosti storitev dolgotrajne oskrbe svetujemo, naj pokličejo v klicni center 114, kjer ljudem pomagamo razumeti možnosti in izbrati tisto, kar najbolj ustreza njihovim potrebam. In ljudje so zelo hvaležni za te informacije. Še bolj pa jih veseli, da bo sistem dolgotrajne oskrbe kmalu popolnoma zaživel in omogočil samostojno in dostojno življenje starejšim. In samo v prvih štirih mesecih klicev v, ko na številki 114 odgovarjamo tudi na vprašanja. Za dolgotrajno oskrbo smo prejeli že več kot 5200 klicev in za vsak klic se osebno odzovemo, poiščemo odgovore in če teh nimamo, takoj pokličemo nazaj, se povežemo z organi, dobimo informacije in ljudje so izredno hvaležni, da se država odziva nazaj in da je ta krog sklenjen.

Moram reči, da je bilo pred enim mesecem, točno pred enim mesecem, 9. septembra, je na Vladi predsednik Vlade sklical posvet o izvajanju dolgotrajne oskrbe. In takrat je bil postavljen tudi datum, vidimo se čez en mesec. Tako da 9. septembra je postavil datum za 9. oktober in to je ravno danes. Tako da v bistvu moram, moram povedati, da je bilo to ravno takrat že postavljeno. Tako da po tem, ko bom tole podal, se odpravljam na posvet za dolgotrajno oskrbo, ker je tam, se bodo zbrali ponovno vsi deležniki, ki bomo skupaj s predlogi in informacijami poskušali ugotoviti, kaj se da narediti še bolje in hitreje. Predsednik vlade je na tem posvetu jasno poudaril, da gre za odgovornost te vlade, da sistem dolgotrajne oskrbe zaživi. Ampak jaz bi dodal tudi, da v bistvu to ni odgovornost samo vlade, to je odgovornost nas vseh, izvajalcev, stroke, institucij in civilne družbe. Vsi moramo po svojih močeh, s pozitivnim pristopom in s sodelovanjem poskrbeti, da bo sistem zaživel v praksi. Ker moramo se zavedati nekaj, dolgotrajna oskrba ni nekaj oddaljenega. Prej ali slej bo v bistvu vsak od nas na tak ali drugačen način prišel v stik ali se srečal z njo. In ko pride ta čas, si bomo vsi želeli živeti samostojno in dostojno starost. In danes se potrudimo, da to omogočimo že danes v bistvu vsem našim staršem, dedkom, babicam, za vse, ki potrebujejo pomoč. In zaključil bi z besedami, ki se mi zdijo v tem trenutku izredno pomembne, in sicer stvari, ki se jih moramo najprej naučiti, preden jih lahko naredimo, se naučimo tako, da jih naredimo. Hvala lepa za besedo.