Govor

Ja, najlepša hvala za besedo.

Spoštovane poslanke, poslanci, spoštovani vsi vabljeni na današnjo sejo!

Zdaj, najprej naj rečem uvodoma, da sem vesela, da ste se odzvali povabilu, vabljeni na današnjo sejo. Se mi zdi pomembno, da spregovorimo o določenih vprašanjih, ko gre za sum negospodarnega in netransparentnega ravnanja z javnimi sredstvi. Mi je žal, da z nami ni predsednika Vlade, ki je bil tudi danes vabljen na to sejo. Razumem, lahko, da ima v tem času druge obveznosti ampak vendarle je on tisti, ki bi lahko najbolj natančno pojasnil nekatere stvari, kajti njegova odločitev je nenazadnje bila ta, da se je preneslo službo za varovanje predsednika vlade izpod okrilja policije na generalni sekretariat vlade, in potem so se začele ugotavljati preko inšpekcijskega nadzora. Torej, vsi ti sumi negospodarne in netransparentne porabe, predvsem pa kršitev delovno pravne zakonodaje.

Zdaj pristojni inšpekcijski organ, torej Inšpektorat Republike Slovenije za delo, ki bo kasneje tudi lahko pojasnil svoje ugotovitve, je v izrednem nadzoru torej ugotovil več kršitev, zlasti Zakona o delovnih razmerjih. To je razkrila najprej RTV Slovenija na podlagi, na podlagi te odločbe, inšpekcijske, potem so to poročali tudi nekateri drugi mediji, mi pa smo se odločili, da torej poslanci stranke demokrati, da zahtevamo sklic nujne seje Komisije za nadzor javnih financ, ker je prav, da se o tem spregovori.

Torej, prišlo je do preseganja zakonsko določene najvišje tedenske delovne obveznosti, to je 56 ur. Tukaj gre za kršitev šestega odstavka 148. člena Zakona o delovnih razmerjih. Potem nezagotavljanje obveznega 11-urnega počitka med zaporednima delovnima dnevoma 155. člen tega istega zakona. Opravljanje prekomernega števila nadur, v določenih primerih tudi brez ustreznih pisnih odredb. Vsekakor so to zelo velike kršitve delovno pravne zakonodaje. In glede na to, da koalicija ves čas nekako deluje v smeri socialne države, v smeri podpore pravic delavcev, se mi zdi pomembno, da se na to opozori in da potem tudi predstavniki, ki so odgovorni na tem področju za to, da je prišlo do teh kršitev, to tudi razjasnijo in pojasnijo.

Zdaj. zaradi ugotovljenih nepravilnosti pri organizaciji, evidentiranju in izrabi delovnega časa je torej inšpektorat uvedel prekrškovni postopek. Potem je bila izrečena tudi globa, najprej se je govorilo o globi za določeno osebo, vendar se je izkazalo, da temu ni tako. Torej, v nadaljevanju bomo lahko pojasnili in razjasnili, komu je ta globa bila izrečena.

Zdaj, vedeti moramo, da te kršitve, ki smo jim priča skozi to odločbo, niso sporne le z vidika spoštovanja pravne države in pravic zaposlenih. Tukaj ne gre samo za to vprašanje, ampak so sporne tudi zaradi samega varovanja predsednika vlade, kajti takšne kršitve lahko vplivajo na, bom rekla, učinkovitost varovanja predsednika vlade. Kot opozarja predsednik Sindikata policistov Slovenije, gospod Igor Toplak, mislim, da je bil vabljen na današnjo sejo, pa če je prisoten, bo verjetno lahko to tudi bolj detajlno pojasnil, ampak povedal je, da utrujeni in preobremenjeni varnostniki pomenijo večjo možnost tveganja, kar znižuje stopnjo varnosti varovane osebe. Jaz se seveda s tem strinjam, in seveda, vsekakor je to izjemno problematično.

Imamo pa še en vidik te zgodbe in to je finančni vidik, ta je pa seveda 2. točka, ki je izjemno problematična. Organizacijska izločitev varnostne službe. Torej, prej je bila, kot že rečeno, pod okriljem policije, danes je pod uradom služb, uradom, generalnim sekretariatom vlade. Za to se je samoiniciativno odločil predsednik vlade in nekako, če tako rečemo, na nek način si prilagodil to varovanje, sprivatiziral na nek način neko privatizacijo tega, te službe za varovanje je s tem naredil. In to seveda predstavlja znatno finančno breme za davkoplačevalce oziroma za državljanke in državljane Republike Slovenije. Že tako se zelo zvišujejo davki, potem pa imamo še te dodatne stroške oziroma dodatno breme in prav je, da to pojasnimo.

Zdaj, podatki so bili pridobljeni na podlagi Zakona o dostopu do informacij javnega značaja. To je pridobila rtv Slovenija. In ti podatki kažejo, da je bilo v treh letih od vzpostavitve te nove službe, torej pod novim okriljem, pod okriljem generalnega sekretariata vlade, porabljenih več kot 3,1 milijona evrov, samo za prejemke zaposlenih. Da smo bolj natančni, približno milijon 650000 evrov za osnovne plače, milijon 130000 evrov za različne dodatke in skoraj 370000 evrov za delovno uspešnost. Zdaj utemeljeno lahko predvidevamo, da bi bili stroški bistveno višji oziroma nižji, če bi varovanje ostalo organizirano znotraj policije. To vemo zaradi tega, ker tudi ostale najvišje državnike v državi varujejo in so stroški bistveno nižji. Še posebej zaskrbljujoče pa je drastično povečanje mase plač za skoraj ali pa mislim, da za skoraj 54 odstotkov se je masa plač za varovanje povečala v letu 2025 v primerjavi z letom 2024, kljub temu, da pa se število zaposlenih ni v ničemer spremenilo. In prav je, da odgovorni danes iz generalnega sekretariata Vlade, glede na to, da tukaj ni ministra, na to tudi odgovorite in to tudi pojasnite.

Zdaj, dejstvo je, da do sedaj ti podatki niso bili pojasnjeni transparentno. Sklicujete se sicer na to, da so plače določene s posebnim aktom, ki ni javen, saj so delovna mesta torej izvzeta iz kolektivne pogodbe za državno upravo. In na podlagi tega naj bi nastali ti povišani stroški. Ampak moramo pa vedeti, da to seveda omogoča višje prejemke in dodatke v primerjavi z varnostniki v policiji, kar seveda kaže na nek privilegiran status teh javnih uslužbencev. In mislim, da je pošteno tudi do ostalih, ki varujejo najvišje predstavnike države in so jih tudi v preteklosti že varovali in svoje delo odlično, dobro, profesionalno opravljajo, da imajo nekako enake pogoje dela oziroma enake oziroma enake plače, kar zadeva pač njihovo delo.

Zdaj postavlja se tudi vprašanje glede na ugotovljene kršitve. Ali so bili visoki zneski za dodatke in nadure izplačani na podlagi nezakonito odrejenega dela? Tukaj bo mogoče inšpekcija lahko povedala kaj več. Ker če so bili, potem imamo hud problem. Hud problem imamo, če so bili torej dodatki, nadure izplačani na podlagi nezakonito odrejenega dela, ker inšpekcija pač pravi, da so delali prekomerno, da ni bilo vmes počitka. Torej, to so vse kršitve in prav je, da na to se odgovori.

Zdaj, glede na ugotovitve državnega organa o kršitvah zakonodaje, izjemno visoke in netransparentne stroške delovanja. Je torej nujno, da Komisija za nadzor javnih financ se seznani s tem vprašanjem in tudi, da zahtevamo pojasnila od odgovornih. Poslanci Socialne demokrati zato predlagamo, da po končani razpravi se sprejmejo naslednji sklepi: in sicer, da se je komisija seznanila z ugotovitvami inšpektorata Republike Slovenije za delo o večkratnih kršitvah delovno pravne zakonodaje v službi za varovanje predsednika vlade.

Potem predlagamo, da komisija ugotovi, da obstaja utemeljen sum netransparentne in neracionalne porabe javnih sredstev v službi za varovanje predsednika Vlade, zlasti zaradi znatnega povišanja mase plač v letu 2025 ter visokih izplačil dodatkov in delovne uspešnosti. Poslanci Socialne demokrati tudi predlagamo, da komisija pozove generalni sekretariat Vlade, da v roku 30 dni predloži naslednje analize in dokumente. Prvič, natančno analizo stroškov delovanja službe za varovanja predsednika vlade od ustanovitve do danes, in sicer vključno s specifikacijo vseh izplačanih dodatkov in delovne uspešnosti. Potem drugič, primerjalno analizo stroškov z ocenjenimi stroški. Kaj bi torej pomenilo, če bi se varovanje izvajalo še vedno v okviru policije? Tretjič, pojasnilo in pravne podlage za povečanje mase plač v letu 2025. Četrtič, interni akt, na podlagi katerega so določene plače zaposlenih v tej službi izvzete iz kolektivne pogodbe za javno upravo. In petič, pravno mnenje o statusu in zakonitosti izvajanja policijskih pooblastil s strani zaposlenih v službi za varovanje predsednika Vlade.

Poslanci Socialne demokrati želimo tudi, da komisiji, da komisija predlaga, da inšpektorat za javni sektor. Torej na MJU inšpekcija za sistem javnih uslužbencev in plačni sistem v okviru svojih pristojnosti po zakonu o javnih uslužbencih in Zakonu o skupnih temeljih sistema plač v javnem sektorju opravi nadzor v generalnem sekretariatu Vlade Republike Slovenije, in sicer z vidika ustreznosti notranje organizacije in sistemizacije delovnih mest, zakonitosti premeščanja in uvrščanja javnih uslužbencev, določanja osnovnih plač, dodatkov in delovne uspešnosti ter stroškov dela na področju varovanja predsednika Vlade Republike Slovenije.

Poslanci Socialne demokrati tudi predlagamo, da Komisija za nadzor javnih financ pozove Računsko sodišče Republike Slovenije, da izvede revizijo pravilnosti in smotrnosti poslovanja Službe za varovanje predsednika Vlade od njene ustanovitve dalje. To so torej sklepi, o katerih bomo spoštovani gospod predsednik komisije, glasovali na koncu. Seveda bo sedaj potekala razprava. Jaz želim, da že v uvodnem delu sem pač izpostavila nekatera vprašanja, odprte dileme na katere je prav, da v nadaljevanju vsi tisti, ki boste dobili besedo, torej vabljeni, odgovorite in spregovorite in pojasnite. Seveda pa se bom sama kot predlagateljica te točke dnevnega reda potem sproti prijavljala v razpravo v kolikor bom zaznala, da je to nujno potrebno. Najlepša hvala. Toliko pa za uvod.