Ja, lepo pozdravljeni. Torej, mi še vedno ocenjujemo v naši Poslanski skupini SDS, da zakon ni dober in da bo prinesel težave. Zato ne razumemo ministrstva, da ne želi prisluhniti potem tudi Državnemu svetu, ki seveda daje eno možnost ponovnega razmisleka ali pa, lahko rečemo, popravnega izpita. Zdaj, tako kot smo opozarjali v času obravnave zakona, ki se je, bomo rekli, kar spreminjal. To, kar vam Državni svet zdaj očita, da ni bilo dogovora z občinami, dejansko so amandmaji prileteli na mizo in takrat občine, torej lahko bi prišle na obravnavo zakona, ampak ni bilo pa enega enotnega soglasja, torej usklajevanja tudi z njimi. In še enkrat, kot smo že povedali, mi imamo velike specifike po občinah, neenakomerno razvite občine, različne potrebe in zato je bil ta fleksibilni normativ v bistvu nek korektiv, ki je omogočal tistim občinam, ki so imele težave in so imele veliko otrok, pa premalo prostora, da so pobrale vse otroke, v nekaterih občinah pa dejansko ni bilo nikoli potrebe po povišanem normativu. Ampak vi sami ste v vaše dokumente zapisali, da je 6008 otrok, 6800 otrok danes v vrtcih, zato ker imamo normativ ta fleksibilni, ker imamo plus 2 otroka noter, če ga ta trenutek ne bi imeli, bi to pomenilo, da rabimo 430 novih igralnic, sami ste napisali, da je 130 igralnic ta trenutek praznih. Najbrž ne tam, kjer je veliko otrok in so, torej je vrtec premajhen in imajo normativ plus2, ampak verjetno tam, kjer je otrok manj in so mogoče pred leti imeli polnih pet igralnic, zdaj ima pa mogoče štiri. Zato smo tudi prosili razpored po Sloveniji, kako in kje so te prazne učilnice, igralnice, pa tudi, če rečemo, da 130 igralnic je prostih, se pravi, da bi jih ne rabili 430, ampak nekaj manj, a ne, nam še vedno niste povedali, kje so te igralnice, ki jih je preveč oziroma ki jih bo premalo oziroma kako računate, da bodo občine, danes smo leta 2025, ne vsak čas 2026, povejte mi, katera občina bo lahko do leta 2030 v štirih letih zgradila en prizidek, ki še razpisa vašega ni, torej razpis za investicije v izobraževanju. Po najboljši možnosti bo verjetno enkrat naslednje leto, sredi leta, če ne, potem je treba izbrati katere občine in tako naprej in tiste občine, ki bodo imele težave s tem uveljavitvijo tega normativa do septembra 2030. Vprašanje, če bodo do takrat naredile nove igralnice. In druga stvar, nove igralnice pomenijo spet 430 ali pa če rečemo, 130 imamo praznih, ajde, recimo, da jih bomo 300 rabili, v vsaki igralnici rabiš tri vzgojitelje. To je 900 do tisoč novih ljudi. Zdaj ne vem, ali računate, da s tem, ko ukinjate zasebne vrtce, da bo tistih 600 iz teh vrtcev prišlo v javne vrtce delati?
Skratka, jaz sem že dala večkrat primer, mi smo imeli že primer v zgodovini te države, pa ne tako dolgo nazaj, ne, 10, 15 let, ko smo z, bom rekla, neumnimi ukrepi takratne ministrice Milojke Kolar Celarc, ki je z eno, z eno potezo vzela kompetence srednjim medicinskim sestram. In danes imamo posledico, da nimamo medicinskih sester. Ker marsikatera je takrat šla, ker druga opcija je bila, da mora iti na faks. In tukaj se nam lahko zgodi podobno. Ministrstvo je reklo, da je vzgojiteljic ta trenutek dovolj, torej minister se ni tako izrazil, rekel je samo, da je več prihodov kot odhodov. To še ne pomeni, da jih je dovolj, Ne, ker Državni svet pa napiše, da jih manjka in tisti, ki prihajamo tudi iz lokalnega okolja, marsikje vemo, da jih dejansko manjka. Spet je to ista stvar, ko imaš na nekem območju mogoče jih več ali pa je bližina mesta, pa ljudje lahko tam dobijo službo, nekje je pa situacija drugačna. Tako da jaz se bojim oziroma mi menimo, da lahko povzročimo spet neko težavo, ki je ne bi bilo treba, če bi ohranili ta normativ, ker spet, ne, normativ izkoriščajo, ta povečan normativ izkoriščajo tam, kjer ga rabijo. Saj, saj ni to, da si izmišljujejo župani, zdaj bi pa mi imeli dva otroka več v vrtcu, ampak za to, da lahko pobere vse otroke. Ker, kot sem rekla, nobeden ne bo prišel k ministru Logaju na vrata in mu težil, da nima kam otroka v vrtec dati, bo pa prišel k županu, in to vsak dan, in protestiral in pisal v občinski časopis in skliceval sestanke in ne vem kaj.
In sami ste povedali s svojimi podatki, da je fleksibilni normativ pomenil v nekih občinah rešitev problemov, in tako kot je bilo rečeno, a zdaj bomo pa na veliko gradili, ker to bo povzročilo to, kar zdaj delate. Istočasno pa pravite, da čez par let ne bo več toliko otrok, 3 tisoč manj in bomo potem kaj imeli, pa še malo več praznih igralnic? Mislim, res ni nobene logike, če drži ta vaš podatek, da bo 3 tisoč manj otrok, bo itak fleksibilni, ta, sam ugasnil, ga ne bodo rabili, ker ne bo otrok, ne? Če to drži, ampak jaz vem, da vi ne morete napovedati, koliko otrok se bo rodilo. To noben ne more, morda kakšna šlogarica, ampak zato razmislek o tem. Zdaj bomo zavalili ne vem koliko denarja, delali nove igralnice, potem bomo pa ugotovili, da jih imamo preveč. Seveda, ker so narejene namensko in za otroke in tako naprej, niso primerne, da potem ti kar spremeniš neko dejavnost, da bo tam ne vem kaj, mogoče popoldansko ali pa kakšno varstvo za starejše, ker ne bo primerno, ker so preozka vrata, ne greš z vozički in tako naprej. Skratka, v nekaj bomo dali denar, ki potem v, zelo hitro, zelo kmalu, po vaših napovedih tega sploh ne bomo rabili. In ne razumemo zakaj je treba tiščati v nekaj, kar bo na koncu problem, a ne. Ene občine bodo še zmeraj zapirale oddelke in imele mogoče presežek kadra, medtem bodo pa druge s problemi, kjer ne bodo imeli ne enega ne drugega. Večkrat sem že povedala, primeri so primestne občine, kjer se ljudje, kjer se veliko gradi, prihajajo mlade družine in tam je stalno naval. Jaz, če samo govorimo o Igu, a ne? Mi smo naredili nov vrtec, potem prizidek k šoli, zdaj smo že naredili prizidek vrtcu, a ne? Mislim, ne vem zakaj, zakaj ne moremo, ne moremo malo bolj racionalno te stvari delati. In seveda nam koalicija potem očita, da, da ali pa gospod sindikalist, ki je to tudi izposloval, gospod Štrukelj, da hočemo samo varčevati na otrocih, ne. Glejte, mi imamo kar dober standard, če ste bili kaj po tujini, po vrtcih in tako. Prvič so zelo, bom rekla, v primerjavi z marsikatero tudi zelo razvito državo, s katero se radi primerjamo, so zelo, bom rekla, lepi, urejeni, vzdrževani samo zaradi občin, ker občine zagotavljajo ta sredstva. In druga stvar zaradi katere, torej, no, samo to, mogoče še pri ministrstvu. Jaz sem že zadnjič na razpravi večkrat rekla, dajte nam podatek, kje točno je normativ, katere občine so sprejele sklep o povišanem normativu, v katerih oddelkih, ker mislim, da se potem da to malo bolj pametno načrtovati in kaj bi to dejansko pomenilo. In ali ste vi vprašali vse te občine in vse te vrtce, če so zmožni, ker ne moreš ti 1. septembra ukiniti toliko oddelkov, ti moraš se na to pripraviti in se bo verjetno to postopoma delalo, koliko občin je ta trenutek sposobnih reči, ne rabimo tega normativa in marsikje verjetno bi to čisto šlo, kaj se bo pa zgodilo tam, kjer danes z normativom rešujejo, da imajo sploh vse otroke v vrtcu? Ne vem, kdo bo povedal staršem, glejte, nimamo prostora, zato ker ne smemo imeti dva otroka več v oddelku, za vašega pač ni prostora. Pojdite nekam drugam, kjer imajo prazno učilnico, mislim, igralnico. In druga stvar, zaradi katere nasprotujemo temu zakonu in smo to tudi že večkrat povedali, je to, ta napad na teh ubogih, bornih nekaj zasebnih vrtcev, ki jih imamo v Sloveniji 4 procente, ko itak vemo brez, da ves čas govorite, da bo občina lahko, ukine financiranje zasebnega vrtca. Stokrat smo že povedali, občina ne financira zasebnega vrtca, ampak financira otroka v zasebnem vrtcu, a ne, da je on tam, tako kot financira vse ostale otroke v javnih vrtcih, a ne. In ko smo te zasebne vrtce potrebovali, v marsikateri občini so zasebni vrtci reševali situacijo, ker se pač v javni vrtec otrok ni, niso, otroci niso mogli vključiti, ker pač ni bilo prostora, a ne? Saj, zato je tudi marsikateri zasebni vrtec sploh nastal, ker starši niso imeli kam otroka dati, a ne? Jih bomo sedaj po glavi, zdaj vas pa več ne rabimo oziroma jih ukinjate oziroma onemogočate. Ko itak vemo, da zasebni vrtci največkrat imajo dva, tri, zelo redko štiri oddelke in če bo premalo otrok, je jasno, da bo prvi vrata zaprl zasebni vrtec. Ker javni še vedno lahko pač zapre eno igralnico, pa bo še vedno funkcioniral, ker ima 7, 10, 12, 15 oddelkov, zasebni vrtci pa praktično vsi en, dva oddelka, nekaj jih je, ki imajo tri ali štiri, ampak zelo malo, večinoma imajo po dva oddelka. In je itak jasno, da če bo dejansko premalo otrok, kar je druga zgodba, da bi morali kaj delati na tem, da jih bo več, ne pa manj, ampak okej, to se vam ne zdi problem, nam se zdi, ampak dokler nismo v poziciji, da lahko kaj za to naredimo, pač ne moremo narediti, je situacija taka kot je.
In še enkrat, no, dajmo, dajmo razmisliti ali ne bomo s tem povzročili nekih težav, ki jih ta trenutek še nimamo. Kot sem rekla, problem prostora v vrtcu za danes 6 tisoč 800 otrok, recimo, da jih bo drugo leto manj, pa tako naprej, ampak ne vemo, zakaj je treba to delati danes in povzročiti ene probleme in glavobole občinam, županom, tudi ravnateljicam vrtcev in tako, brez potrebe po, dajmo najprej videti, kako se bodo stvari odvile.
Skratka, mi nasprotujemo temu zakonu, bomo glasovali seveda proti sklepu, da je zakon ustrezen in predlagamo, no, da res malo razmislite in dajte nam tudi podatke. Mogoče mi česa ne vemo, kar vi veste. Zato smo na vseh teh razpravah predlagali, dajte nam podatke, dajte nam preglede po občinah, ker so stvari zelo različne. Jaz sem pri nas preverila, mi v drugi starostni skupini v našem vrtcu je normativ plus 2, medtem ko v prvi starostni pa ni, ker ga ne rabijo, ker so, kot sem rekla, ko smo zgradili nov vrtec, smo pač, čeprav tudi tukaj, a ne, je takrat ministrstvo imelo filozofijo, da moramo samo osem oddelkov zgraditi, kar se je meni zdelo trapasto, namesto da bi jih 12, ker smo naredili nov vrtec in čez pet let smo prizidali prizidek in naredili še štiri oddelke, ki bi bilo bistveno ceneje, če bi to naredili že v prvi rundi, ker smo vedeli, da bo tak trend. Ampak ministrstvo je reklo, ne, to je pa velik vrtec, če je 12 oddelkov. Vsakič imate neko drugačno filozofijo in zapravljamo denar po nepotrebnem in delamo občinam delo, ker, saj veste, to je dvakrat bila investicija, ki bi lahko v enem zamahu naredili, pa bi imeli stvari narejene za manj denarja, pravočasno in mogoče niti ne bi bilo treba potem normativa zviševati, zdaj smo ga pa morali, dokler nismo prizidka naredili. Tako da dajmo no, jaz, saj pravim, saj smo probali konkretno in povedati s primeri, če kdo želi, lahko to razume, če pa ne, pa pač tiščimo z glavo v zid, potem pa se bo nekdo drug ukvarjal, ko bodo nastali problemi.