Janja ZupančičHvala lepa za besedo in lep pozdrav vsem. Jaz se bom v tem trenutku osredotočila na ti dve točki, o kateri je razpravljal tudi Državni svet in sicer glede 3. in 11. člena Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o vrtcih. Če bo pa potrebno, pa pozneje pojasnim še kaj več.
Ja, seveda, Državni svet je podal zahtevo, da se v Državni zbor ponovno odloča o spremembah in dopolnitvah Zakona o vrtcih. In tukaj opozarja na dve področji, namreč na 3. člen Zakona o vrtcih, ki prinaša ukinitev možnosti občinam, da bi se lahko glede na razmere in položaj dejavnosti predšolske vzgoje odločile za začasno povečanje števila otrok. Tukaj mislim, da je potrebno poudariti začasno. Tako je tudi navedeno v obrazložitvi. Skratka, da se dejavnost izvaja v oddelku in z začasnim povečanjem števila otrok. In pri tem pač trdite, da takšna ureditev pomeni poseg v avtonomijo občin. Omenili ste, da je pač bilo omenjeno, da bo ta ureditev, ta normativ urejen s pravilnikom. Tukaj moram povedati, da je Zakonodajno-pravna služba to rešitev videla kot problematično, ker se je pač potrebno izjeme reševati v zakonu, ne pa v podzakonskem aktu, tako da je zdaj to urejeno. Ko omenjate kadrovske težave, seveda dejstva in podatki jasno kažejo, da imamo 3000 prostih mest v vrtcih in da število otrok se zmanjšuje. Tako da tudi iz prakse vam lahko povemo, da se vrtci že soočajo s presežki kadra.
Ko omenjate potrebo po višjih cenah vrtca, tudi tukaj mislim, da velja razmislek, ne nujno in tudi omenjate potrebo po neracionalnih investicijah. Mi vemo, da so kapacitete slovenskih vrtcev preko 91000 otrok, v tem trenutku jih imamo pa v vrtcih 83000, tako da je ta argument tudi vreden premisleka. Druga pobuda oziroma drugi člen, o katerem je tekla beseda je 11. člen, ki pa spreminja dosedanji način financiranja zasebnih vrtcev brez koncesije. In tudi pri tem navaja, da zakon jemlje avtonomijo občinam in dodatno posega v njihove pristojnosti. Zdaj mogoče samo dodam, da se ta sprememba financiranja, ravno tako kot sprememba normativa uveljavlja s 1. septembrom 2030. Takrat bi se uveljavile tudi spremembe financiranja zasebnih vrtcev brez koncesije, ki določajo, da morajo ti vrtci za pridobivanje javnih sredstev izvajati ali program po posebnih pedagoških načelih ali pa lasten program. In zakon pri slednjih občinam daje novo pristojnost, ne da jim jo krši ali pa oža, da lahko zavrnejo financiranje zasebnega vrtca z lastnim programom, če demografski podatki za občino za obdobje naslednjih petih let pokažejo, da bo v vrtcih, ki izvajajo javno službo, dovolj prostih mest za vse otroke. Za že delujoče vrtce je izpostavljen dobro premišljen sistem, ki jih v največji meri ščiti tudi pri teh vrtcih se vpeljuje pristojnost občine, da lahko zavrnejo financiranje zasebnega vrtca z lastnim programom, vendar le, če bo imel manj kot štiri oddelke otrok. Ko omenjate, da je občinam kršena avtonomija, samo povem kakšno avtonomijo občina ima v zvezi s predšolsko vzgojo. Občina ustanavlja vrtce, podeljuje koncesijo zasebnim vrtcem, potrjuje letni načrt vrtca, letni delovni načrt in sicer v delih, kjer se dotika finančnih posledic, kot so poslovalni čas, vrste, število oddelkov, obogatitveni programi, odloča tudi o popustih za starše in pa sprejema ceno in se odloča, ali bo financirala vrtec na podlagi cene ali pa namensko. Tako da je potrebno pogledati vse plati zgodbe. In zato pač menimo, da novela Zakona o vrtcih prinaša pomembne spremembe in dopolnitve veljavne ureditve, s katerimi se bo tudi v prihodnje spodbujalo in zagotavljalo sedanji nadaljnji razvoj in visok standard sistema predšolske vzgoje v naši državi in zato tudi predlagamo, da ob ponovnem odločanju se v Državnem zboru ta zakon podpre. Hvala lepa.