mag. Andrej RajhHvala lepa predsedujoči, spoštovane poslanke in poslanci. Predstavil bom obe gradivi, najprej predlog direktive Evropskega parlamenta in Sveta o dokumentih za registracijo vozil in podatkih vpisanih v nacionalne registre vozil ter razveljavitvi direktive sveta 1999/37 in potem še drugi predlog direktive Evropskega parlamenta in sveta o spremembi direktive o rednih tehničnih pregledih motornih vozil.
Torej obstoječa direktiva Sveta 1999/37 določa skupne standarde glede potrdil za registracijo vozil, ki jih uporabljajo države članice Evropske unije. Nov predlog direktive, ki v celoti nadomešča obstoječo direktivo, prinaša naslednje novosti. Definira fizično potrdilo o registraciji vozila in mobilno potrdilo o registraciji vozila, to je tako imenovano digitalno prometno dovoljenje. Po štirih letih od začetka veljavnosti direktive bodo morale tako države članice Evropske unije pričeti izdajati mobilna potrdila o registraciji vozila na zahtevo vložnika pa ga lahko tudi izdajo dodatno še v fizični obliki. Torej, države članice lahko izdajajo fizična potrdila o registraciji vozila še štiri leta od uveljavitve direktive, nato pa samo na izrecno zahtevo stranke. Na fizičnih potrdilih o registraciji vozila se lahko natisne QR koda za lažje in hitrejše preverjanje informacij, navedenih na potrdilu. Mobilna potrdila o registraciji vozila se morajo izdati brezplačno v evropsko denarnico za digitalno identiteto. Prav tako predlog razširja nabor podatkov, ki jih morajo imeti države članice Evropske unije v svojih elektronskih registrih vozil. Torej na primer vse spremembe lastništva vozila, državo, v kateri je bilo vozilo prvič registrirano, podatek ali je bilo vozilo izvoženo iz Evropske unije. Nadalje uvaja začasno prepoved uporabe vozila v cestnem prometu v primeru ugotovljenih napak na vozilu pri rednem tehničnem pregledu, določa vzajemno priznavanje tako fizičnih kot tudi mobilnih potrdil o registraciji vozil. Za lažjo izmenjavo podatkov določa, da države članice Evropske unije svoje registre vozil in elektronske sisteme potrdil o tehničnem pregledu povežejo s sistemom komisije, imenovan MUHAP. Prav tako razširja nabor obveznih podatkov v potrdilu o registraciji vozila z elektronskim naslovom imetnika potrdila o registraciji, kolikor je na voljo, podatkih o emisijah CO2 in ravni emisij izpušnih plinov ter dokazilom o opravljenem tehničnem pregledu.
Ministrstvo oziroma Vlada je pripravila naslednji predlog stališča: Republika Slovenija lahko podpre predlog te direktive, vendar se z nekaterimi predlogi v celoti ne strinja, zato si bo zadevala za prilagoditev besedila. Pomisleki se nanašajo na naslednje vsebine. Torej, zadržani smo glede izdaje mobilnega potrdila o registraciji vozila. Torej gre za digitalno prometno dovoljenje, saj je le-ta vezana na posamezno vozilo, kar bo predstavljalo veliko težavo v primerih, ko bo v cestnem prometu voznik vozil vozilo, ki ne bo registrirano nanj. Prav tako smo zadržani glede širitve podatkov o elektronskih evidencah, na primer vsi podatki o spremembah lastništva vozil, podatek kje je bilo prvič vozilo registrirano. Prav tako smo zadržani oziroma imamo pomisleke, glede na to, da ima Republika Slovenija že vzpostavljeno platformo EUCARIS, ki bi prav tako predlagali, da za izmenjavo podatkov to platformo oziroma to platformo povežemo s sistemom MUHAP. Zadržani smo glede prilagoditve dopolnitve predloga o registraciji vozila z elektronskim naslovom imetnika potrdila o registraciji, v kolikor je ta na voljo, podatkih o emisijah CO2 in podatkih o ravni emisij izpušnih plinov ter podatkov o opravljenem tehničnem pregledu vozila in datum naslednjega tehničnega pregleda. Republika Slovenija zaradi precejšnjih in obsežnih sprememb, ki jih prinaša ta predlog, pričakuje prav tako daljše prehodno obdobje za popolno implementacijo te direktive. Direktiva bo imela vpliv na pravni red, na proračun in na gospodarstvo in na javno upravo. Odboru predlagamo torej, da ta predlog potrdi z vsemi temi zadržki, ki jih pač mi imamo.
Naslednja direktiva je predlog direktive Evropskega parlamenta in Sveta o spremembi direktive 2013/45 o rednih tehničnih pregledih motornih vozil, njihovih priklopnih vozilih ter direktive o cestnem pregledu tehnične brezhibnosti gospodarskih vozil, ki vozijo v Uniji. Predlog direktive se tako nanaša na revizijo dveh direktiv: direktive Evropskega parlamenta in Sveta o rednih tehničnih pregledih motornih vozil in njihovih priklopnih vozilih in drugo Direktive Evropskega parlamenta in Sveta o cestnem pregledu tehnične brezhibnosti gospodarskih vozil, ki vozijo v Uniji.
Sprememba direktive 2014/45 prinaša več novosti, omenil bi najpomembnejše. V primeru tehničnega pregleda osebnega vozila oziroma avtomobila, ki se ga opravi v drugi članici Evropske unije ali Evropskega gospodarskega področja določa izdajo začasnega potrdila o tehničnem pregledu vozila, ki velja šest mesecev. Prav tako določa obveznost subjektom, da v primeru izvajanja vzdrževalnih ali popravljalnih del na vozilu očitajo stanje števca prevoženih kilometrov in pošljejo podatke v nacionalno podatkovno zbirko ali register, ki se potem dajo na voljo inšpektorjem, imetnikom potrdila o registraciji vozila in pristojnim organom ter v anonimizirani obliki, gre za prvih deset znakov vin številke tudi nacionalnem statističnem uradu in komisiji, Eurostatu. Prav tako določa izdajo potrdil o tehničnem pregledu vozila v obliki elektronskega potrdila za evropsko denarnico za digitalno identiteto. Na zahtevo stranke pa lahko tudi fizični obliki z interoperabilno kodo, torej gre za tako imenovano črtno kodo ali QR kodo. Prav tako določa tudi priznavanje začasnega potrdila o tehničnem pregledu vozila, če je bilo izdano v drugi članici Evropske unije ali evropskega gospodarskega področja. Za lažjo izmenjavo podatkov določa, da države članice Evropske unije in Evropskega gospodarskega področja omogočajo drugim državam članicam in strokovnim organizacijam za tehnične preglede vozil dostop do podatkov v evidenci v evidenci registriranih vozil in jih povežejo s sistemom komisije MUHAP v primeru kriznih razmer omogoča, da država članica lahko po predhodni odobritvi komisije podaljša veljavnost potrdil o tehničnem pregledu vozil, vključno z začetimi začasnimi potrdili o tehničnem pregledu za šest mesecev. Če se kriza nadaljuje, bi moralo biti mogoče veljavnost dodatno podaljšati. Prav tako predlog vsebuje dopolnitev vsebin tehničnega pregleda vozila s postavkami visoko napetostnih sistemov v električnih vozilih in hibridnih vozilih pri menjavi emisij, pri meritvah emisij pa so dodane zahteve glede meritve delcev in emisij ENX, dodatno pa je tudi dodano pa je tudi novo poglavje za pregled vseh vgrajenih naprednih sistemov za pomoč vozniku v vozilu ter nekaj drugih dopolnitev. Dopolnitev merilne opreme za izvajanje tehničnih pregledov vozil, dopolnitev vsebin, ki jih morajo poznati kontrolorji za tehnične preglede vozil. Torej, gre za kar ene obsežnejše spremembe.
Druga direktiva, ki jo s tem naslavljamo, se nanaša na spremembo direktive 2014/47. Ta prinaša naslednje novosti: širi obseg cestnih pregledov, tehnične brezhibnosti gospodarskih vozil na lahka tovorna vozila, osebne avtomobile in dva, tri in štirikolesna vozila. Določa uporabo tehnologije za zaznavanje na daljavo za emisije onesnaževanja zraka in hrupa ter ukrepe v primeru preseganja mejnih vrednosti emisij in hrupa vozil v teh meritvah v obdobju šestih mesecev prav tako določa obseg začetnih cestnih pregledov tehnične brezhibnosti gospodarskih vozil. za lahka tovorna vozila v višini 2 procentov skupnega števila vseh vozil. Registriranih v državi članici Evropske unije. Za lažjo izmenjavo podatkov določa, da države članice Evropske unije in EGP torej zmeraj, ko rečem države članice EU, mislim tudi na članice evropskega gospodarskega področja omogočajo drugim državam članicam in pristojnim organom dostop do podatkov iz potrdil o skladnosti vozil, zadnjemu potrdilu o tehničnem pregledu vozila v vseh poročilih o cestnem pregledu tehnične brezhibnosti gospodarskih vozil in zgodovini stanj števca prevoženih kilometrov voznika vozila, ter jih tako povežejo s sistemom komisije MUHAP dopolnitev vsebin cestnega pregleda tehnične brezhibnosti gospodarskih vozil glede visokonapetostnih sistemov v električnih vozilih in hibridnih vozilih pri meritvah emisij dodani zahtevni dodani zahtevi glede meritve delcev in emisij eno NOX novo poglavje za pregled vseh vgrajenih naprednih sistemov za pomoč vozniku v vozilu in nekaj drugih dopolnitev. Na podlagi vsebine smo pripravili predlog stališča. Republika Slovenija lahko predlog te direktive, lahko podpre predlog te direktive saj je prilagoditev postopkov tehničnega pregleda vozil in cestnega pregleda tehnične brezhibnosti gospodarskih vozil tehničnemu napredku nujna, vendar se z nekaterimi predlogi v celoti ne strinja, zato si bo prizadevala za prilagoditev besedila.
V direktivi za tehnične preglede vozil ima Republika Slovenija pomisleke glede naslednjih vsebin. Zadržani smo glede zahteve o beleženju stanja števcev prevoženih kilometrov, ki naj bi jih vnašali v nacionalno podatkovno zbirko ali register vsak ponudnik storitev, ki izda račun ali drug dokument v zvezi s kakršnim koli popravilom ali vzdrževalnim delom, izvedenim na vozilu. Zadržani smo glede dajanja podatkov o stanju števca prevoženih kilometrov nacionalnemu statističnemu organu v anonimizirani obliki. Ker nacionalni statistični urad potrebuje te podatke za izračun pomembnega kazalnika v obsegu prometa v Sloveniji registriranih vozil, torej voznih kilometrov. Glede na to, da ima Republika Slovenija že vzpostavljeno platformo EUCARIS bi predlagali za izmenjavo podatkov to platformo oziroma povezavo le te s sistemom MUHAP. Prav tako smo zadržani glede dopolnitve priloge ena direktive z uvedbo kontrole vseh elektronskih sistemov v vozilu, meritev delcev in emisij NOX iz vozil, ki bi bila smiselna, vendar je uvedba teh meritev v sam postopek tehničnega pregleda vozil zelo zahteven proces, ki je povezan tudi z visokimi stroški za strokovne organizacije zaradi nabave nove opreme in izobraževanja kadra. V direktivi za cestne preglede tehnične abresivnosti gospodarskih vozil pa imamo naslednje pomisleke: zadržani smo glede širitve področja cestnih pregledov gospodarskih vozil na osebne avtomobile in motorna kolesa. Se pa strinjamo s širitvijo na lahka tovorna vozila. Velika zadržanost glede uvedbe tehnologije daljinskega zaznavanja za pregled motornih vozil, glede emisij onesnaževal zraka in hrupa vozil. Enaka zadržanost velja tudi do določitve deleža daljinskega zaznavanja, ki je določen z vsaj 30 procenti voznega parka motornih vozil, registriranih v državi članici Evropske unije. Zadržani smo glede višine števila začetnih pregledov tehnične brezhibnosti gospodarskih vozil za lahka tovorna vozila v višini 2 procentov skupnega števila teh vozil, registriranih v državi članici Evropske unije. Prav tako smo zadržani glede uvedbe kontrole vseh elektronskih sistemov v vozilih, meritev delcev in emisij NOX iz vozil pri cestnem pregledu tehnične brezhibnosti vozil. Republika Slovenija prav tako pričakuje zaradi obsežnih sprememb direktiv tudi daljše prehodno obdobje za implementacijo. Prav tako bo direktiva imela vpliv na pravni red, na proračun, na gospodarstvo, na javno upravo in na okolje.
Torej gre za kar dva sklopa, dve zelo obsežni področji. Z mano je tudi strokovnjak in sekretar na Ministrstvu za infrastrukturo, doktor Jerončič. In če se bo kakšno vprašanje postavilo iz te tematike, vam bomo v nadaljevanju dali še dodatna pojasnila. Hvala lepa.