Hvala lepa.
Spoštovani predsedujoči, spoštovane poslanke in poslanci!
Evropska komisija je 17. junija 2025 objavila predlog sprememb zakonodajnega okvira v zvezi z listinjenjem. Gre za sveženj ukrepov za poenostavitev in izboljšanje delovanja obstoječega okvira EU za listinjenje kot enega ključnih elementov unije kapitalskih trgov in kasneje opredeljene strategije unije prihrankov in naložb. Navedeni sveženj med drugim zajema spremembo dveh uredb: prvič, predlog uredbe o spremembi uredbe EU o bonitetnih zahtevah za kreditne institucije glede zahtev za izpostavljenost pri listinjenju, torej uredbe, ki je trenutno točka dnevnega reda. In drugič, Predlog uredbe o spremembi Uredbe EU o določitvi splošnega okvira za listinjenje in o vzpostavitvi posebnega okvira za enostavno, pregledno in standardizirano listinjenje. Slednja bo obravnavana v okviru naslednje točke dnevnega reda seje odbora.
Predlagane spremembe uredbe o bonitetnih zahtevah za kreditne institucije so ciljno usmerjene, njihov namen pa je zagotoviti pozitiven vpliv na prihodnji razvoj trga listinjenja v EU in povečati mednarodno konkurenčnost bančnega sektorja Evropske unije.
Predlog predvideva tri spremembe: prvič, znižanje spodnjih meja uteži tveganja za nadrejene tranše. To pomeni, da bodo morale banke za najbolj varne dele listinjenja, torej tiste, ki so najbolj zaščiteni pred izgubami, zagotoviti manj kapitala, to so tako imenovane nadrejene tranše. S tem se jim bo sprostilo več sredstev za nova posojila podjetjem in gospodinjstvom.
Drugič, znižanje faktorja pa za izračun kapitalskih zahtev vseh tranž. Gre za tehnični parameter, ki določa, koliko dodatnega kapitala morajo banke imeti za listinjenje. Njegovo znižanje pomeni, da bodo kapitalske zahteve bližje dejanskim tveganjem banke pa bodo manj obremenjene s tako imenovanim odvečnim kapitalom.
In tretjič, predlog predvideva tudi spremembo okvirja za prenos kreditnega tveganja na vlagatelje. Ta določa, kdaj nadzorni organi priznajo, da je banka res prenesla dovolj tveganja na vlagatelje in predlog sprememb stremi k pravilom, ki so jasnejša in enotnejša, s tem pa se zmanjšuje negotovost ter omogoča hitrejšo in bolj predvidljivo uporabo listinjenja. Namen predlaganih treh ukrepov je torej zmanjšati neupravičene bonitetne ovire za banke pri sodelovanju v poslih listinjenja, povečati občutljivost bonitetnega okvira na tveganja in s tem podpreti finančno stabilnost ter povečati ekonomsko izvedljivost listinjenja kot orodja za prenos tveganj. Na ta način naj bi se znižale kapitalske zahteve predvsem za manj tvegana, robustna in odporna listinjenja, prav tako pa naj bi se odpravila sedanja prekapitaliziranost bank za take posle z ublažitvijo nekaterih ključnih vstopnih ovir za nove banke. Na trg listinjenja naj bi predlagani ukrepi naredili listinjenje dostopne še večjemu številu bank po vsej EU. Na splošno naj bi to imelo za posledico zmeren porast izdaj in naložb v listinjenje s strani bank, ki so že aktivne na tem trgu. Prav tako pa naj bi spodbudila vstop novih bank na ta trg, predvsem srednje velikih bank ali bank v državah članicah, kjer do sedaj še ni bilo aktivne izdaje. V to skupino držav sodi tudi Slovenija, kjer nimamo tovrstnih transakcij in s tem razvitega trga listinjenja.
Vlada Republike Slovenije je sprejela predlog stališča s katerim je podprla predlog sprememb obravnavane uredbe. Predlagane spremembe bodo namreč lahko pripomogle k razvoju listinjenja tudi v Sloveniji. Na eni strani bi to slovenskim bankam omogočilo večjo razpršenost virov financiranja in okrepitev sposobnosti zagotavljanja kreditiranja gospodarstva in financiranja novih podjetij. Na drugi strani pa bi izdani listinjeni vrednostni papirji s strani bank predstavljali večje naložbene možnosti za slovenske institucionalne vlagatelje, kar bi imelo pozitiven vpliv tudi na razvoj slovenskega trga kapitala. Predlagam, da predlog stališča podprete. Hvala.