Govor

Boštjan Poklukar

Hvala lepa.

Spoštovana gospa predsednica Odbora za notranje zadeve, javno upravo in lokalno samoupravo, spoštovana predsednica Odbora za zdravje!

Danes sodelujemo tukaj na skupni seji odbora, obeh dveh odborov in seveda z velikim veseljem bomo pojasnili vse v zvezi s postopkom nakupa dveh namenskih helikopterjev helikopterske nujne medicinske pomoči.

Naj najprej gospodu Kosiju pojasnim, da vsi ti policisti v uniformah so danes vabljeni gostje, tako da niso sami prišli. Verjamem, da ne bi prišli kar sami od sebe, ampak ste jih povabili. In verjamem, da bodo v nadaljnjem seveda, nadaljnji seji tudi seveda imeli možnost tudi kaj povedati, saj so sodelovali v komisiji, strokovni komisiji za izbor helikopterja. Tako, da jih tukaj ni nihče vabil, je pa res, da s strani Ministrstva za notranje zadeve jih je prišlo kar veliko, verjamem pa, da tudi z ministrstva za zdravje so tukaj strokovnjaki, ki bodo odgovorili na danes, na vsa ta vprašanja.

Naj najprej povem, spoštovani poslanke in poslanci, da dva namenska helikopterja za helikoptersko nujno medicinsko pomoč nista policijska helikopterja, nista transportna helikopterja, ki jih uporablja Slovenska policija, ampak sta to dva helikopterja, ki jih seveda Slovenija naroča. Za helikoptersko nujno medicinsko pomoč in nenazadnje ti helikopterji bodo pomembno pripomogli k sami storitvi helikopterske nujne medicinske pomoči in verjamem, da po podpisu pogodbe, ko bo stekel dobavni rok, da bodo seveda ti helikopterji čim prej tukaj, in da se gre seveda za namenske helikopterje, kjer je seveda v javnem naročilu bilo jasno določeno kakšni ti helikopterji morajo biti in na ta dva razpisa sta se prijavila dva ponudnika in na koncu je bil s strani strokovne komisije izbran helikopter proizvajalca Leonardo AW169 in seveda v naslednjih dneh bomo tudi podpisali pogodbo s tem proizvajalcem, tako da bomo ta helikopter, verjamem, da čim prej dobili v Slovenijo.

Z moje strani je tudi velika zahvala tako pilotom kot tehnikom, tako Slovenske policije kot Slovenske vojske kot seveda tudi zdravnikom in reševalcem, kajti v letošnjem letu je bilo ogromno, ogromno intervencij, kjer so seveda rešili na desetine in desetine življenj ljudi, državljank in državljanov, tujih državljanov, ki so potrebovali pomoč. Letos je samo letalska policijska enota na Brniku izvedla tisoč 15 intervencij do 31. avgusta lani, v celem letu tisoč 693 in zares, to so ogromne številke, ki jih seveda letalska policijska enota s svojimi piloti, tehniki in pa nenazadnje tudi z reševalnim osebjem, ki je posadka v helikopterju, tudi zagotavlja, kot seveda storitev tako v helikopterski nujni medicinski pomoči. Torej. Ko gre za izpad helikopterjev Slovenske vojske, zagotavlja Slovenska policija helikoptersko nujno medicinsko pomoč, drugače pa predvsem v gorskem reševanju in pa seveda tudi v ostalih intervencijah, kjer seveda naloge letalska policijska enota uporablja. Moram vseeno povedati, da letalska policijska enota od leta 2018 do leta 2018 je izvajala helikoptersko nujno medicinsko pomoč potem smo zaradi zastarelosti same flote prizemljili policijske helikopterje. In to nalogo je od takrat naprej opravljala, so opravljali helikopterji Slovenske vojske.

Sedaj je Slovenska policija se opremila s tremi novimi helikopterji, ki so transportni helikopterji in ne helikopterji za helikoptersko nujno medicinsko pomoč, te nabavljamo sedaj v tem postopku javnega naročanja oziroma v samem zaključku smo sedaj in nenazadnje s temi helikopterji na nek način improviziramo reševanje, pa vendar smo učinkoviti pri tem. In skupaj s piloti Slovenske vojske, z reševalnimi posadkami, tako s Slovensko vojsko kot policijo rešujemo življenja po celi Sloveniji. In nenazadnje, v poplavah se je to najbolj pokazalo, ker je bilo čez več kot 230 oseb rešenih s strani samo policijskih helikopterjev, potem vemo, da je helikopterska nujna medicinska pomoč izredno potrebna, ampak seveda sedaj bo tudi standardizirana in pa seveda postavljena ravno za ta namen, za namen helikopterske nujne medicinske pomoči.

Katere države uporabljajo helikopter Leonardo, je treba znova in znova ponoviti, kajti deluje tako, kot da je to helikopter proizvajalca Leonardo AW169, helikopter, ki ga nihče ne uporablja. Je to nek helikopter, ki ga je zdaj Slovenija to čudo kupila ali pa bo kupila in z njemu ne bomo mogli nič početi. To ne drži. Ta helikopter uporablja Italija, uporablja Švedska, Norveška, Velika Britanija, Kanada, Združene države Amerike, Nova Zelandija, Japonska, Avstralija, Brazilija, Argentina, Združeni arabski emirati, Katar, Indonezija in Dominikanska republika in zelo dvomim, da v teh državah je standard tako slab, da pravzaprav ne morejo samega, reševalci opravljati svojega dela na tem helikopterju, na helikopterju za helikoptersko nujno medicinsko pomoč, torej namenskem helikopterju in zdaj govoriti o tem, da je samo en helikopter dober, ta drug pa ne, enostavno ne drži.

Jaz vseeno to smatram, to razpravo čez celo poletje, da gre tukaj za zadnji poskus privatizacije helikopterske nujne medicinske pomoči. Tukaj vseeno je treba povedati, da se zelo, zelo navija tako za enega proizvajalca helikopterja. Zadnjič smo to slišali tudi na Komisiji za nadzor javnih financ s strani poslanca Reberška, da edini pravi helikopter je helikopter Airbus, še ta je še boljše, da bi bil privaten. Tako da tukaj jaz moram vseeno povedati, da tukaj govorimo o javni službi helikopterske medicinske pomoči, ki jo bo seveda izvajala Slovenska policija in seveda ta reševalni del bodo izvajali kolegi z Ministrstva za zdravje, torej reševalci in tudi sedaj je tako, vendar, da se to izvaja s helikopterji Slovenske vojske, transportnimi helikopterji, v izpadu helikopterja Slovenske vojske, to izvaja Slovenska policija in nič se ne bo spremenilo, razen to, da bomo dobili dva namenska helikopterja, ki bosta imela seveda popoln interier v helikopterski nujni medicinski pomoči, tisto premično opremo bo pa seveda nabavilo Ministrstvo za zdravje, ki se seveda nosi noter in ven iz helikopterja.

Zdaj, nenazadnje tudi sklep Vlade, to Ministrstvo za notranje zadeve se ni samo spomnilo, spoštovani poslanke in poslanci, da bomo prevzeli helikoptersko nujno medicinsko pomoč oziroma transportni del helikopterske nujne medicinske pomoči, seveda kot prevoznik in tudi ne, da bomo kupili helikopter. To nam je naložil sklep Vlade Republike Slovenije 6. junija 2024, ker v 2. točki piše, da Ministrstvo za notranje zadeve za potrebe izvajanja nalog iz prejšnje točke izvede aktivnosti za nakup dveh namenskih helikopterjev. Torej, nismo se mi spomnili sami ne na Ministrstvu za notranje zadeve, ne na zdravju, ne v policiji, da bomo to nalogo izvajali, ampak smo pravzaprav dobili sklep Vlade in Vlada Republike Slovenije se je odločila, da bomo helikoptersko nujno medicinsko pomoč in medbolnišnične prevoze in helikopterske prevoze otrok v intubatorjih, v skladu z uredbo komisije, dolgoročno izvajali kot državna aktivnost z zrakoplovi policije, izjema pa je gorsko reševanje, ki ga še naprej skupno izvajata tako policija kot Slovenska vojska. To je sklep Vlade, to ni ne minister Boštjan Poklukar, ne ministrica za zdravje, ampak nam je to naložilo, naložil v sklep Vlade.

No, danes z mano na teh dveh odborih je tudi državna sekretarka Helga Dobrin in generalni sekretar Erik Pagon, generalni sekretar ministrstva, vršilec dolžnosti generalnega direktorja Damjan Petrič in pa gospa Mojca Bregar Hasanagić, direktorica Urada za javna naročila, vodja Letalske policijske enote Dejan Kink, ki je odličen poznavalec letenja in pa seveda strokovnjaki, ki so sodelovali v komisiji in so bili s sklepom določeni, da sestavljajo komisijo v tem javnem naročilu, s strani Ministrstva za notranje zadeve, Igor Podjed, vodja oddelka letalske policijske enote, dolgoleten pilot in velik strokovnjak s področja letenja, Matjaž Jurjevec, Letalske policijske enote, tehnik Jure Olaj, pilot Letalske policijske enote in pa Roman Petek, tudi tehnik, strokovnjak in nenazadnje vsi člani skupaj, člani posadke, skupaj z reševalci.

Torej, še enkrat hvala lepa, da ste jih povabili in danes verjamem, da bodo marsikaj tudi povedali, kaj jih je vodilo pri tem razpisu in pa seveda pri samem ocenjevanju javnega naročila.

Ministrstvo za notranje zadeve, tako kot sem že povedal, kupuje dva namenska helikopterja z ustrezno medicinsko opremo in pripomočki za delo medicinskih ekip. Torej, medicinski interier je del tega javnega naročila in tukaj smo to nalogo priprave javnega naročila delali skupaj z Ministrstvom za zdravje. Ne, to sami nismo nič delali. Mi smo seveda ta del plovbe in pa seveda javnega naročila že pripravili, ampak vse strokovne predmete s področja zdravstva nam je pripravilo Ministrstvo za zdravje. In tudi pisno in uradno smo prejeli od njih dopis, da se, da potrjujejo to javno naročilo in nenazadnje tudi člani ekipe, strokovne ekipe, so dali oni svoje predstavnike, ne Ministrstvo za notranje zadeve. V postopek nakupa helikopterjev za helikoptersko nujno medicinsko pomoč je bila od vsega začetka vključena stroka, v prvem in drugem javnem naročilu, vseeno naj povem, da ko je bilo prvo in drugo javno naročilo zunaj, nikogar ni to nič zanimalo. Šele pri drugem javnem naročilu, ko je bil izbran, helikopter Leonardo, se je oglasila stroka in pisala pisma, prej nihče ni nič pisal in to me čudi, to me zelo, zelo čudi. In nenazadnje, ko sem tudi poslušal razpravo med reševalci, je nekdo iz reševalne stroke celo povedal, da javnega razpisa ni prebral, to je povedal javno na komercialni televiziji. Tehnične zahteve za izvedbo zahtevanih nalog nujne medicinske pomoči na podlagi evropskih standardov, poudarjam na podlagi evropskih standardov sta določila Ministrstvo za zdravje kot nosilec helikopterske nujne medic…, kot dejavnosti in pa seveda Ministrstvo za zdravje oziroma policija, ki bo upravljala s floto. Strokovne, tehnične podlage za izvedbo javnega naročila je pripravila strokovno tehnična služba naročnika, torej ministrstva za notranje zadeve oziroma policija v sodelovanju z Ministrstvom za zdravje. To bom danes, velikokrat boste slišali, da smo to delali skupaj in razpisna dokumentacija je bila pripravljena in potrjena s strani strokovne komisije, ki so jo sestavljali strokovnjaki Ministrstva za zdravje, Ministrstva za notranje zadeve in policije v tem javnem naročilu. Zahteve stroke so bile upoštevane v največji možni meri, upoštevajoč tehnične možnosti in varnostne vidike. Upoštevano je bilo tudi temeljno pravilo pri izvedbi javnega naročanja, da se ne sme neupravičeno omejevati konkurence med ponudniki. Zahteve zdravstva pa so bile upoštevane v največji možni meri. Mi enostavno v javnem naročanju, v javnem razpisu po odprtem postopku ne moremo preferirati ne enega ne drugega proizvajalca, tega tudi nismo naredili, zato so se lahko prijavili na ta razpis oba dva ponudnika oziroma vsi ponudniki, na kateri bi se na ta razpis lahko tudi prijavili. Prijavila sta se dva. Strokovna komisija, torej strokovnjaki, ki so tudi danes tukaj za mano, so svoje delo opravili strokovno. Naročnik, Ministrstvo za notranje zadeve, pa je odločitev o izbiri ponudnika sprejel zakonito in transparentno. Jaz kot minister sem zavezan edino Zakonu o javnem naročanju in tega smo spoštovali in tudi nenazadnje je bil javni razpis transparenten in na njega so se lahko, bi se lahko pritožili vsi oziroma vozili vložili revizijo, pa je niso. Noben helikopter od obeh znanih evropskih proizvajalcev, to Leonarda in Airbusa v celoti ne more izpolniti vseh želja reševalcev. To je nemogoče. Oba ponujena helikopterja sta odlična, odlična, to poudarjam, potrebno pa je seveda povedati, da imata vsak svoje prednosti in slabosti, ki pa jih je seveda potrebno obravnavati smiselno in seveda v celoti in se ne osredotočiti samo na eno lastnost. Nenazadnje o prednostih in slabostih je potekala tudi, je potekal tudi sestanek januarja v letalski policijski enoti, kjer ste slišali, kaj se je tam pravzaprav tudi govorilo. Noben ni ničesar preferiral, so pa strokovnjaki povedali, kakšna je prednost enega in drugega, seveda plovila. In naj še poudarim, ta sestanek je bil nezakonito sneman v prostorih policije. Nezakonito. Ministrstvo za notranje zadeve mora pri pripravi javnega naročila upoštevati vsa načela javnega naročanja, to gre iz seveda Zakona o javnem naročanju, tako načelo gospodarnosti kot načelo učinkovitosti in uspešnosti zagotavljanja konkurence med ponudniki, transparentnosti javnega naročanja, enakopravne obravnave ponudnikov in sorazmernosti. O tem govori Zakon o javnem naročanju tri in seveda kot minister sem zavezan samo Zakonu o javnem naročanju.

Zadnje navedeno načelo, torej načelo sorazmernosti govori, da mora biti javno naročanje se izvajati sorazmerno predmetu javnega naročanja, torej sorazmerno. Naročnik, Ministrstvo za notranje zadeve lahko določi samo takšne omejevalne ukrepe, ki ne smejo biti strožji glede na namen in cilj, ki ga želi naročnik doseči s predmetom javnega naročila in oba dva ponudnika sta izpolnjevala standarde iz javnega naročila, zato sta se na ta javna naročila tudi prijavila in ne nazadnje, na koncu je komisija, strokovna komisija vrednotila prednosti in slabosti oziroma zakaj en helikopter izpolnjuje javno naročilo in drugi ne. Smo pa vseeno, ko smo javno naročilo seveda odprli, imeli pred očmi dva scenarija, scenarij če bo izbran helikopter Airbus in scenarij če bo izbran helikopter Leonardo. To pomeni, da smo se morali, da bi se morali ob izboru o pravnomočnosti javnega naročila in izbiri ponudnika morali pripraviti tako organizacijsko kot logistično kot kadrovsko na prihod enega in drugega plovila v Slovenijo in seveda pripraviti za vsako plovilo seveda svojo nalogo, opraviti svojo nalogo do prihoda plovila v Slovenijo. In seveda tudi to, če govorimo o helikopterju Airbus 145, pomeni, da bi morali pridobiti licence za večino vseh pilotov letalske policijske enote, da bi morali usposobiti tehnike, da bi morali seveda prilagoditi organizacijski del, logistični del in pa seveda vse to, kar zraven potegne. In ta dva scenarija moraš vedno imeti kot naročnik pred očmi, kaj se ti lahko pravzaprav, kaj za seboj potegne eno in drugo naročilo.

Vezano na merila, kar se tiče tehnično-strokovne službe, je seveda tehnično-strokovna služba ocenila, da elementi oziroma lastnosti, ki se nanašajo na merila, predstavljajo tiste tehnične prednosti in funkcionalne lastnosti, ki povečujejo varnost in učinkovitost letalskih in reševalnih operacij. Merila so bila v razpisni dokumentaciji natančno opredeljena, to pomeni, da so ta merila opredeljevali Ministrstvo za zdravje, Ministrstvo za notranje zadeve in policija - strokovnjaki. In če gremo na strokovnjake v zvezi z očitki, da v strokovni komisiji ni bilo oseb, ki bi zastopale stroko, oziroma da v komisiji številčno niso bili enako zastopani Ministrstvo za zdravje in policija, letalska policijska enota, pojasnjujem, da je Ministrstvo za zdravje z dopisom z dne 29. 4. 2025 v strokovno komisijo predlagalo za člana gospoda Andreja Šmona in za nadomestnega člana gospoda Denisa Gorjupa. Ministrstvo za notranje zadeve se pravzaprav je pogovarjalo uradno preko predstavnikov Ministrstva za zdravje in nenazadnje tudi tako imenovani neformalni sestanek je potekal v letalski policijski enoti, kjer so se strokovnjaki tako z Letalske policijske enote, piloti, tehniki in pa seveda reševalci usedli skupaj in se pogovorili o prednostih enega in drugega tipa helikopterja. Iz zapisnika delovnega sestanka z izvajalci dejavnosti HNMP za posodobitev, za posodobitev osnovnih zahtev Ministrstva za zdravje za pripravo investicijske dokumentacije za nakup namenskih helikopterjev za nujno medicinsko pomoč z dne 25. 4., ki je potekal na Ministrstvu za zdravje in Ministrstvo za notranje zadeve in policija na sestanku nista sodelovala, je pa zapisnik priloga predmetne zahteve za sklic te nujne seje tudi, moram povedati, da je predstavnik Ministrstva za zdravje gospod Andrej Šmon, ki je bil član strokovne komisije za predmetno javno naročilo, vodil in izdelal zapisnik predmetnega delovnega sestanka. In navedeno dodatno potrjuje, da je bila zdravstvena stroka ustrezno zastopana v komisiji. Kajti če boste dobro prebrali ta zapisnik od a do ž, pomeni, da je bilo vprašanje stroke s strani zdravstva, reševalcev samo naslovljeno na zvezo, torej na DMR zvezo oziroma na Tetra in na drugi strani na en ohlajen predal znotraj helikopterja, ki ga pa noben ponudnik ne ponuja. Tako da v zvezi s samo izbiro v javnem naročilu je vsak član komisije imel enakovredno vlogo tako pri potrditvi razpisne komisije tudi glede na izbor ponudnika. In na koncu komisija ni glasovala, ampak se je morala strinjati in vsi člani strokovne komisije so podpisali zapisnik o vrednotenju seveda javnega naročila in seveda potrdili, da je izbran helikopter družbe Leonardo AV-169.

Kar se tiče javnega razpisa, naj še to povem, da je skladen z devetim odstavkom 90. člena Zakona o javnih naročilih 3: odločitev o oddaji javnega naročila postane pravnomočna z dnem, ko zoper njo ni mogoče zahtevati pravnega varstva v predrevizijskem ali revizijskem postopku v skladu z zakonom, ki ureja pravno varstvo v postopkih javnega naročanja. Torej vse je bilo po zakonu. In nenazadnje, ko je bilo pravnomočno javno naročilo je seveda tudi začelo veljati. Odločitev oddaje predmetnega javnega naročila je postala pravnomočna z dnem 9. 8. 2025 in javnega naročila ni več mogoče ustaviti. In seveda od tega dne, v 48 dneh je potrebno podpisati pogodbo in Ministrstvo za notranje zadeve bo pogodbo z družbo Leonardo tudi podpisalo. Naročnik lahko v skladu z osmim odstavkom 90. člena Zakona o javnem naročanju tri, po pravnomočnosti odločitve od javnega naročila do sklenitve pogodbe o izvedbi javnega naročila odstopi od izvedbe javnega naročila. Ministrstvo za notranje zadeve ne bo odstopilo od javnega naročila. Nakup helikopterjev, ker nimamo zakaj oziroma od sklenitve pogodbe iz utemeljenih razlogov ni utemeljenih razlogov, da bi lahko odstopili. In nenazadnje javno naročilo, da ga ne potrebujemo več oziroma da zanj nimamo zagotovljenih sredstev. Za helikopterje HNMP, imamo zagotovljena javna sredstva iz državnega proračuna in pa seveda, če se pri naročniku pojavi utemeljen sum, da bi bila ali bi lahko bila vsebina pogodbe posledica storjenega kaznivega dejanja, ali bi lahko nastale druge okoliščine, na katere naročnik ni mogel vplivati in jih predvideti ter zaradi katerih je postala izvedba javnega naročila nemogoče. Jaz sem že zadnjič pozval, da vsi, kdor mislite, da je to karkoli koruptivno, da je tukaj nastalo kaznivo dejanje, da seveda prijavite policiji, tožilstvu, KPK, in seveda dokažete, da je prišlo do kaznivega dejanja. In seveda pozivam vse tudi tukaj, spoštovane poslanke in poslanci z imeni, priimki, dejstvi, kaj in kako je bilo in zakaj in verjamem, da bodo organi odkrivanja pregona naredili domačo nalogo in seveda to našli, ampak zaenkrat tega ni, zato od javnega naročila tudi ne morem odstopiti.

Zelo ostro zanikam trditve glede favoriziranja določenega ponudnika. To ne drži, to se zelo rado pojavlja v javnosti, ampak jaz, ko poslušam politiko s strani opozicije, je najboljši helikopter Airbusov helikopter, ampak še enkrat, ta ni bil izbran v javnem naročanju in nenazadnje sedaj težko govorimo, sta bila pa oba dva prijavljena in komisija, strokovna komisija je javno naročilo seveda vrednotila in nenazadnje zelo transparentno napisala tudi zapisnik o izbiri.

Naj na koncu še povem, da v tehničnih specifikacijah ni bilo nobene zahteve, da bi glede na raziskavo trga lahko jo izpolnil samo en ponudnik. Oba dva ponudnika sta konkurirala na javnem razpisu. Potencialni ponudniki so imeli na voljo neomejeno možnost, to poudarjam, neomejeno možnost postavljanja vprašanj in zahtev za pojasnila ter tudi možnost vložitve zahteve za pravno varstvo revizijski zahtevek. Tega ni bilo danega, tudi ni bilo postavljanja neomejenih vprašanj in naročnik v roku za postavitev vprašanj ni prejel nobenega opozorila, od katerega bi pravzaprav lahko rekli, da je bila razpisna dokumentacija, da je nekdo ni mogel izpolniti ne en ne drug ponudnik in prav tako nismo prejeli revizijskega zahtevka na razpisno dokumentacijo, torej je bil razpis pripravljen tako kot je treba, in enostavno ni bilo ne opozorila in nenazadnje ne revizije ne pritožbe na vse to. Tako da, kar se tega tiče, nismo nikakor favorizirali nobenega ponudnika. Naj pa vseeno še enkrat povem, da smo mi, res je, ponovili oziroma naredili nov javni razpis in upoštevali roke, upoštevali so tudi zahteve reševalcev in smo dali tisto reševalno rumeno barvo, zaradi tega smo tudi spremenili uredbo kar se tiče, samo v policiji, kar se tiče označevanj in barve zato da bo ta helikopter tak, kot je treba in seveda tudi tako, kot si ga reševalci želijo. Je pa cilj, da nabavimo dva namenska helikopterja in nenazadnje tudi številne vzporedne aktivnosti imamo na, tako smo sistemizirali v letalski policijski enoti nova delovna mesta tako pilotov kot tehnikov. Podpisali smo sporazum s strojno fakulteto za študente, kjer se lahko zaposlijo na fakulteti, zaposlijo na letalsko policijski enoti. In nenazadnje preko samega pred zaključkom, pred podpisom sem tudi sam zaradi številnih očitkov, kako je to vse nezakonito preveril, samo javno naročilo z revizijo, notranjo revizijo Ministrstva za notranje zadeve in končno revizijsko poročilo je jasno, da ni bilo nezakonitosti v tem postopku. Spoštovana gospa predsednica, če pa dovolite, bi pa generalni sekretar Ministrstva za notranje zadeve pojasnil še javno naročilo in pa seveda vodja Letalske policijske enote, gospod Dejan Kink, vsa ta tehnična vprašanja, tehnične zahteve, ki so bile nenazadnje tudi danes izpostavljene in da je prav, da se jih strokovno tudi obrazloži, kajti to jaz kot politik zelo težko, ker nisem strokovnjak ne za javno naročanje in ne za plovbo helikopterjev in nalet. Hvala lepa.