Spoštovani predsednik, hvala za besedo, poslanke in poslanci, kolegi iz različnih resorjev.
Jaz bi si želel zdaj predstaviti koncept stališča Vlade, potem pa verjamem, da bomo imeli v sami razpravi možnost se osredotočiti pa povedati še kakšni še kaj glede različnih detajlov. Vlada Republike Slovenije dve leti po uničujočih poplavah in plazovih v avgustu 2023 intenzivno nadaljuje obnova prizadetih območij skladno s sprejetim petletnim sanacijskim načrtom. Naš cilj je zelo jasen, izvesti sanacijo in obnovo v celoti, kot je predvidena v sanacijskem načrtu programu in pri tem zagotoviti večjo varnost ljudi in premoženja ter zagotoviti večjo odpornost na podobne dogodke. Po poplavah in plazovih v avgustu 2023 je vlada hitro ukrepala. Septembra 2023 je sprejela prehodni program odprave posledic neposredne škode. Leta 2024 je bil sprejet program odprave posledic za petletno obdobje, skupaj z letnim programom za 2025, ki opredeljuje prednostne naloge. Ključni poudarki, ki jih želimo izpostaviti, so: ukrepamo hitro, učinkovito, s ciljem pomagati ljudem, lokalnim skupnostim in gospodarstvu. Gradimo, obnavljamo in investiramo tako, da krepimo odpornost na podnebne spremembe in povečujemo varnost ljudi, kar pomeni, da odpravljamo posledice škodnih dogodkov in hkrati zagotavljamo večjo odpornost objektov. To je nujno, ker vreme ne prizanaša. Projekti morajo izpolnjevati standarde glede načrtovanja obnove z vidika kakovosti in odpornosti. Da bomo bolj varni pred vodo, katere moči ne smemo podcenjevati. Odzivamo se hitro in celovito, vendar pri tem ne zapostavljamo ciljev soglasodajalcev in drugih in druge zainteresirane javnosti, kar mislimo, da je to nujno potrebno za samo odpornost. Dnevno nudimo podporo prizadetim z individualnim svetovanjem in hitro obravnavo vlog. Odprava posledic je obsežna in zahtevna. Zagotavljamo znatna finančna sredstva. Obnavljamo vodotoke, ki bodo odpornejši na podnebne spremembe, ljudje pa za to bolj varni. Nudimo strokovno podporo občinam, tako v okviru služb Ministrstva za naravne vire in prostor kot tudi državne tehnične pisarne. V letu 2024 je bilo v okviru sanacije občinske infrastrukture financiranih 40 objektov. Ceste, mostovi, plazovi, komunalna infrastruktura, javne stavbe v vrednosti 25,7 milijona evrov. V letu 2025 je trenutno uvrščenih 231 projektov v okvirni vrednosti 410 milijonov evrov, s sklenjenimi pogodbami za 63,5 milijona evrov in realizacijo 30,5 milijona evrov. Ministrstvo za finance je glede predplačil vsem občinam dne 28. 9. 2023 posredovalo navodilo za evidentiranje prejetih sredstev iz državnega proračuna za odpravo posledic naravnih nesreč v letu 2023 in načrtovanje porabe v proračunu občine kot pomoč pri evidentiranju prejetih sredstev in načrtovanjem porabe le teh z namenom, da bi pri izvrševanju proračuna spoštovali načela učinkovitosti in gospodarnosti ter v čim večji meri zagotovili transparentnost porabe proračunskih sredstev iz naslova zagotavljanja sredstev za pomoč ob naravnih nesrečah. V letu 2024 je v okviru sanacije vodne infrastrukture bilo sklenjenih 35 pogodb za sanacijo na sedmih porečjih v okvirni vrednosti 62 milijonov evrov. V letu 2025 je trenutno sklenjenih 42 pogodb za sanacijo na sedmih porečjih v vrednosti 110 milijonov evrov, realiziranih pa okvirno 35 milijonov evrov. Izplačanih je bilo okvirno 36 milijonov evrov predplačil za fizične osebe, 58 milijonov evrov denarnih socialnih pomoči in iz državnega proračuna preko Karitasa in Rdečega križa izplačanih deset milijonov evrov, kar je olajšalo okrevanje po poplavah številnih družin. Skupaj je bilo upravičencem samo iz tega naslova izplačanih čez sto milijonov evrov. Predplačila tako obsegajo manjši delež prejetih sredstev za odpravo posledic naravne nesreče. Ministrstvo za naravne vire in prostor dnevno nudi podporo prizadetim z individualnim svetovanjem in hitro obravnavo vlog, kar omogoča hitrejše okrevanje. Do konca meseca avgusta 2025 se je na pozive odzvala večina upravičencev, okvirno 7500. Sanacijo je zaključila ena tretjina upravičencev, okvirno 2500, dve tretjini upravičencev pa je izjavilo, da s sanacijo še ni zaključilo. Za osebe, ki so sanacijo zaključile in predložile ustrezna dokazila so v teku upravni postopki, ki že zaključujejo, ki se že zaključujejo z dokončanimi odločbami. Osebam, ki s sanacijo še niso zaključili se je rok za posredovanje dokumentacije podaljšal in se jim lahko na njihovo zaprosilo še podaljša do zaključka programa odprave posledic naravnih nesreč do leta 2028. Osebe, ki sanacijo še niso zaključile, so obveščene glede predložitve ustreznih dokazil in jih lahko izbirajo in predložijo do zaključka sanacije. In te osebe, ki potrebujejo tehnično pomoč za zaključek sanacije, se napotuje na državno tehnično pisarno, ki zanje pripravljajo sanacijske elaborate. Sanacijski laborati se s tem upravičencem s strani predstavnikov državne tehnične pisarne in pa Ministrstva za naravne vire in prostor predstavljajo na terenu samem.
Če se dotaknem še podjetij. Podjetjem je bilo posredovanih 499 obvestil o možnosti vključitve v postopek za dodelitev sredstev. Do konca meseca avgusta 2025 se je odzvalo 143 podjetij. Sanacijo je zaključilo 53 podjetij, 90 podjetij je izjavilo, da sanacijo še niso zaključili. Tudi za podjetja, ki so sanacijo zaključila, so v teku konkretni upravni postopki, ki se že zaključujejo z dokončnimi odločbami. Podjetjem, ki s sanacijo poškodovanih objektov potrebujejo tehnično pomoč, se prav tako usmerja na državno tehnično pisarno. Ministrstvo za naravne vire in prostor poudarja, da se postopki izvajajo skladno z zakonodajo. Potekajo že prva plačila osebam zasebnega prava, postopke pa se v največji možni meri poenostavlja v okviru zakonskih možnosti. Na ministrstvu za naravne vire in prostor je bil z reorganizacijo iz nekdanjega sektorja ustanovljen urad za zmanjševanje posledic naravnih nesreč, katerega primarna naloga je zagotavljanje učinkovitega in sistematičnega odziva na posledice naravnih nesreč ter koordinacijo ukrepov za njihovo odpravo. Urad se je kadrovsko zelo okrepil in se še naprej krepi skladno z naraščajočimi potrebami po strokovni podpori in organizacijskimi sposobnost obvladovanja izrednih dogodkov. Za povečanje učinkovitosti in transparentnosti postopkov je urad izvedel več korakov v smeri digitalizacije in avtomatizacije procesov dodeljevanja sredstev za odpravo naravnih nesreč, s čimer bo zagotovljena hitrejša in preglednejša obravnava vlog, zmanjšana bodo administrativna bremena in možnost napak ter okrepljen nadzor nad porabo javnih sredstev, kar je edino pravilno. Z organizacijskimi nadgradnjami ter z uvajanjem sodobnih digitalnih rešitev urad utrjuje svojo vlogo osrednje institucije na področju zmanjševanja in odpravljanja posledic naravnih nesreč ter prispeva k večji odpornosti države in družbe na tovrstne izzive. Na podlagi vsega Vlada zavrača predlagana priporočila. Verjamem pa, da v sklopu nadaljnje debate danes v diskusiji se bomo lahko dotaknili še podrobnejših točk v samih priporočilih. Najlepša hvala.