Spoštovane poslanke in poslanci!
Pred vami je Zakon o izmenjavi elektronskih računov in drugih elektronskih dokumentov. Z njim se uvaja obvezna izmenjava e računov za vse poslovne subjekte, vpisane v Poslovni register Slovenije ter za fizične osebe, ki opravljajo dejavnost za storitve, opravljene na ozemlju Republike Slovenije. Uporaba e računov ni novost. V slovenski pravni red je bila vpeljana z Zakonom o opravljanju plačilnih storitev za proračunske uporabnike že leta 201, kar pomeni, da od 1. januarja 2015 proračunski uporabniki, se pravi javni zavodi, javni skladi, državni organi, občine, Zavod za zdravstveno zavarovanje in Zavod za pokojninsko zavarovanje pošiljajo ali prejemajo zgolj e račune. Se pravi, e računi so za proračunske uporabnike obvezni že od leta 2015. Naročniki javnih naročil jih prejemajo in izdajajo od leta 2019 na podlagi evropske direktive. Statistika kaže, da se je od leta 2015, torej od uvedbe do lani, število e računov prejetih preko enotne vstopne in vstopne točke pri Upravi za javna plačila povečalo za več kot 370 odstotkov. Prav tako se je povečalo število poslanih eračunov proračunskih uporabnikov 77000 na 1,7 milijona, Kar kaže, da si tudi uporabniki želimo digitalizacije. Ta zakon se nam zdi pomemben tudi zato, ker je po oceni Gospodarske zbornice Slovenije so letni stroški izdajanja in prejemanja računov v zasebnem sektorju ocenjeni na preko 800 milijonov evrov. In z uvedbo tega zakona, se pravi z obvezno uvedbo e računa bi se ti stroški znižali za 29 odstotkov, to je njihova ocena. Predlagani datum uveljavitve zakona je 1. januar 2028, kar zagotavlja dovolj časa za prilagoditve. Pod tem datumom torej papirni računi med pravnimi osebami ne bodo več dovoljeni, razen na relaciji pravna oseba fizična oseba oziroma za poslovanje s tujimi podjetji. Posebej poudarjam, da pošiljanje računov preko e pošte, se pravi pdf račun, preko e pošte, to ni e račun. Značilnost e računa je, da je to strukturiran elektronski dokument v xml obliki , ki omogoča avtomatizacijo poslovanja .
..Zakon prinaša več jasnih načel: eno je, da ščiti potrošnike, ki se lahko sami odločamo ali želimo prejemati e račune in lahko to soglasje kadarkoli prekličemo. Ne posega v poslovanje s tujino, obveznost velja samo za posle v Sloveniji. Odločitev je svobodna izbira podjetja. Ne uvaja obvezne izmenjave e dokumentov, ampak samo e račune. Za e dokumente pa določa standarde, če se bodo podjetja odločala za tako izmenjavo. Se pravi. za e naročilnice, edobavnice, opomin in podobno. Izmenjava e računov bo decentralizirana in bo mogoča na štiri načine. Se pravi, lahko bo potekala preko ponudnikov e poti preko mednarodnega omrežja preko lastnih sistemov, ki imajo že nekatera podjetja za neposredno izmenjavo ali pa z uporabo brezplačne aplikacije mini blagajna, ki jo bo podprl Furs za subjekte z manjšim obsegom poslovanja. Se pravi, razmišljali smo tudi o malih podjetnikih. Vsi načini izmenjave bodo potekali preko varnih elektronskih poti. Pošiljanje preko e pošte ne bo dovoljeno, razen kadar je prejemnik fizična oseba. Uprava za javna plačila bo skrbela za regulacijo ponudnikov e poti, vsak ponudnik bo moral pred vpisom na seznam ponudnikov e poti izpolnjevati zakonske zahteve za varno in zanesljivo izmenjavo podatkov, ki bodo podrobneje urejene s podzakonskim aktom. Predvideno je, da bodo morale imeti splošno uveljavljen certifikat s področja informacijske varnosti, to je ISO 27001. Če ponudnik certifikata ne bo imel, bo moral imeti pri poslovanju vpeljane postopke v skladu s tem certifikatom, in to na vsaki dve leti v pravi dokazovati s potrdilom neodvisnega zunanjega presojevalca. Za povezovanje z drugimi ponudniki e poti bo moral uporabljati mednarodno uveljavljene komunikacijske protokole, ki so dostopni na spletni strani Gospodarske zbornice, in opraviti uspešen test izmenjave e računov pri UJP. Ponudnik e poti je v bistvu samo poštar, da rečem, tak komunikacijski kanal po dostavi, po uspešni dostavi bo ta e račun oziroma e dokument moral zbrisati. Dve leti hraniti prometne podatke in pet let povratna sporočila. Pozitivni učinki zakona, kot jih vidimo, so prihranek časa, večja varnost, ne bo prihajalo do napak pri prepisovanju podatkov iz računov plačilni nalog, avtomatizacija postopkov, preglednost in povratna sporočila, nižji stroški, poenotena pravila in pozitivni učinki na okolje. V nekaterih evropskih državah ta sistem že deluje, Italija ga je uvedla leta 2019, leta, Romunija ga je uvedla leta lani. Recimo s prihodnjim letom ga uvajajo Hrvaška, Belgija, Poljska in Francija, leto kasneje tudi Nemčija, Slovaška in Estonija. V letu 2028, se pravi, tako kot Slovenija, še Latvija in Španija. Z uvedbo obvezne izmenjave e računov in vzpostavitvijo tega sistema izmenjave e računov se želimo postopno pripraviti na obvezo, ki nas čaka s strani EU, ko bo do leta 2030 z direktivo Vida, ko bo obvezno čezmejno pošiljanje e računov za zavezance za DDV. Ta zakon je bil v torej medresorskem usklajevanju v javni obravnavi. Gospodarska zbornica ga podpira. Vidimo ga kot ključni korak v digitalno gospodarstvo, omogoča poenostavljeno poslovanje, večjo konkurenčnost, trajnostni razvoj. Zato vas prosimo za podporo s kolegi. Tokrat se nam je pridružil se nam je še gospod Jenko s Finančne uprave, smo vam seveda na voljo za morebitna dodatna vprašanja. Hvala lepa.