Govor

Jurij Žitko

Hvala lepa za besedo.

Bom poskušal ne ponavljati tega, kar je bilo že izpostavljeno. Zdaj, v današnjem času so pač na voljo uporabnikom plačilnih storitev različna plačilna sredstva in tega ni mogoče spregledati, pa tudi preprečiti napredka in razvoja uveljavitve elektronskega plačevanja. Ostaja pa skrb za oskrbo z gotovino ena od ključnih nalog Banke Slovenije in bomo to zagotavljali še naprej. To velja tudi za evrosistem, katerega članica smo. Je bilo že izpostavljeno, da je v pravnem okvirju gotovina že precej urejena, po naši oceni zadostno urejena. V ta status gotovine kot zakonitega plačilnega sredstva ne bo posegla tudi uvedba digitalnega evra, prej nasprotno. Kot je bilo že izpostavljeno, se ob tem pripravlja uredba o gotovini kot zakonitem plačilnem sredstvu, ki bo še dodatno utrdila status gotovine.

Zavedamo se tudi v Banki Slovenije, da ni naša pristojnost, da presojamo o tem, kaj in kako sodi v Ustavo, smo pa tudi kot članica Evrosistema dolžni opozoriti na to, ali so ti predlogi skladni tudi s pravnim okvirjem EU, ki ureja delovanje centralne banke in pa gotovine. S tem v zvezi bi posebej, ja, je bilo že omenjeno, izpostavili to mnenje Evropske centralne banke z 2. septembra 2025, ki vsebuje tudi konkretne predloge v zvezi s tem besedilom, ki se obravnava danes in tudi predloge kako to besedilo prilagoditi pravu EU, zato predlagamo, da se to mnenje Evropske centralne banke upošteva v večji meri. Na koncu bi pa pozdravili posebej, da se v obrazložitvi tudi omenja, da pravica do uporabe gotovine vključuje tudi pravico do dostopa do gotovine. Ta pravica postaja vedno bolj aktualna. In jo to pravico poskuša ali pa že uredilo kar nekaj držav članic. Tudi Evropska centralna banka v svojem mnenju izpostavlja pomembnost dostopa do gotovine tako da na tem področju nas čaka še nekaj dela in bo smiselno preučiti ali in kako to pravico do dostopa do gotovine urediti v slovenski zakonodaji. Hvala lepa.