Najlepša hvala za besedo.
Spoštovana predsedujoča, spoštovani poslanke in poslanci, cenjeni vsi navzoči!
Predlog Zakona o izvajanju Uredbe o določitvi harmoniziranih pravil o umetni inteligenci, ki je danes pred vami, pomeni prilagoditev nacionalne zakonodaje določbam akta o umetni inteligenci, pri čemer je Slovenija ena izmed prvih držav, ki so akte, namenjene njegovi implementaciji, že predložile v zakonodajni postopek. Namenjen je imenovanju pristojnih organov za izvajanje in nadzor, določitvi prekrškov in kazni v zvezi z izvajanjem Akta o umetni inteligenci, katerega cilj je izboljšanje delovanja notranjega trga z določitvijo enotnega pravnega okvira predvsem za razvoj, dajanje na trg, dajanje v uporabo. Ter za uporabo sistemov umetne inteligence v Evropski uniji. Navedeno je skladno z vrednotami Unije, ki so v spodbujanju uvajanja na človeka osredotočene in zaupanja vredne umetne inteligence. In hkrati v zagotovitvi visoke ravni varovanja zdravja, varnosti in temeljnih pravic, kakor so določene v listini Evropske unije o temeljnih pravicah, vključno z demokracijo, pravno državo in varstvom okolja. Vse z namenom, da se državljane učinkovito zaščiti pred morebitnimi negativnimi vplivi umetne inteligence, hkrati pa omogoči okolje, ki spodbuja inovacije in razvoj novih tehnologij. Dovolite mi, da vam na kratko predstavim vsebino predloga zakona. S predlogom zakona se imenuje ministrstvo pristojno za trg, Ministrstvo pristojno za infrastrukturo, Ministrstvo pristojno za zdravje, Javno agencijo Republike Slovenije za zdravila in medicinske pripomočke in Ministrstvo pristojno za digitalno preobrazbo za priglasitvene organe: priglasitveni organi so odgovorni za vzpostavitev in izvajanje potrebnih postopkov za ocenjevanje, imenovanje in priglasitev organov za ugotavljanje skladnosti ter za njihovo spremljanje. Glede na našo implementacijo bodo MGTŠ, MZIMZ, JAZMP in MDP opravljali zgolj naloge imenovanja in priglasitve organov za nadzor skladnosti, priglašenih organov, slovenska akreditacija pa bo opravljala del nalog priglasitvenega organa, in sicer ocenjevanje in spremljanje organov za ugotavljanje skladnosti. Predlog zakona dalje imenuje Agencijo za komunikacijska omrežja in storitve Republike Slovenije, Informacijskega pooblaščenca, Agencijo za zavarovalni nadzor, Banko Slovenije in Tržni inšpektorat Republike Slovenije za organe za nadzor trga določa njihove pristojnosti, ureja postopek nadzora ter določa pravne podlage za koordinacijski sosvet organov za nadzor trga. Predlog zakona določa inšpekcijo za informacijsko družbo za pristojni organ za izvajanje nadzora nad zahtevami in obveznostmi priglašenih organov in nad zagotavljanjem pismenosti na področju umetne inteligence ter določa Akos za pristojni organ za vzpostavitev regulatornih peskovnikov za umetno inteligenco in za vodenje evidence visoko tveganih sistemov umetne inteligence na področju kritične infrastrukture. Predlog zakona ureja tudi pravne podlage za vzpostavitev vstopne točke za zagotavljanje podpore, za kar bo pristojen Akos, določa ukrepe Ministrstva za digitalno preobrazbo v zvezi z izvedbo promocijskih kampanj o uporabi akta o umetni inteligenci in določa prekrške in sankcije za izvajanje akta o umetni inteligenci. Na tem mestu želimo še poudariti, da smo mnenje Zakonodajno-pravne službe Državnega zbora preučili in ga pri pripravi amandmajev ustrezno upoštevali. Z amandmaji koalicije smo zagotovili javno objavo podatkov o sistemih umetne inteligence v javnem sektorju zaradi zagotavljanja večje preglednosti ter pravno podlago za vzpostavitev Nacionalnega sveta za etiko umetne inteligence kot več deležniškega telesa, ki združuje širši spekter znanj in veščin na različnih področjih umetne inteligence, računalništva, informatike, prava, etike, družboslovja in civilne družbe.
Spoštovane poslanke in poslanci. Dejstvo je, da je umetna inteligenca ena od tehnologij, ki že bistveno vpliva na naš vsakdan, zagotovo pa bo močno zaznamovala našo prihodnost. Akt o umetni inteligenci je uredba, ki v vseh državah članicah Evropske unije velja neposredno, kljub temu pa je potrebno določena vprašanja za izvajanje uredbe urediti na nacionalnem nivoju. Ker se je akt o umetni inteligenci v delu, ki se nanaša na določitev nacionalnih pristojnih organov in glede določitve prekrškov in sankcij pričel uporabljati z 2. avgustom 2025, je potrebno zakon, ki je danes pred vami, sprejeti čim prej. Na Ministrstvu za digitalno preobrazbo, zato predlagamo, da glasujete za sprejetje tega zakona. Hvala.