Govor

Aida Kamišalić Latifić

Najlepša hvala. Spoštovana predsedujoča, spoštovani poslanke in poslanci, cenjeni vsi navzoči!

Predlog zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o elektronski identifikaciji in storitvah zaupanja, ki je danes pred vami, pomeni prilagoditev veljavnega zakona tako noveli Zakona o osebni izkaznici iz marca letos kot tudi uredbi Evropskega parlamenta in Sveta o spremembi Uredbe o vzpostavitvi okvira za evropsko digitalno identiteto, tako imenovani uredbi / nerazumljivo/, ki je pričela veljati maja 2024. Dovolite mi, da vam na kratko predstavim vsebino predloga zakona.

Poglaviten namen predlaganega zakona je prilagoditev veljavne ureditve v Zakonu o elektronski identifikaciji in storitvah zaupanja, noveli Zakona o osebni izkaznici, ki je s spremenjeno ureditvijo na področju biometrične osebne izkaznice v celoti odpravila starostno omejitev za pridobitev elektronske osebne izkaznice. Tako bodo starši lahko že z rojstvom otroka pridobili elektronsko osebno izkaznico novorojenčka, na katerem je nameščeno sredstvo elektronske identifikacije nizke ravni zanesljivosti in ki jo bodo lahko uporabili tudi kot kartico zdravstvenega zavarovanja. Ker veljavni / nerazumljivo/ omogoča izdajanje sredstev elektronske identifikacije le starejšim od šest let predlagani zakon uveljavlja spremembo s katero bo omogočena izdaja sredstev elektronske identifikacije od rojstva naprej. Zaradi uveljavitve uredbe nič eIDAS se s predlaganim zakonom vključuje tudi dopolnitve v povezavi s tistimi zahtevami evropske zakonodaje, ki se morajo v nacionalnem pravu izvajati takoj oziroma brez odlašanja. Tako se določa enotna kontaktna točka za storitve zaupanja, ki jo bo kot organ v sestavi Ministrstva za digitalno preobrazbo izvajala Inšpekcija za informacijsko družbo ter se predlaga določitev prekrškov v skladu z uredbo eIDAS 2.0., ker slednja postavlja višje zneske kazni, kot jih določa veljavni / nerazumljivo/. Predlog zakona uveljavlja razpon med najnižjo globo v znesku 5000 evrov in najvišjo globo pet milijonov evrov oziroma do višine enega odstotka skupnega svetovnega letnega prometa pravne osebe, odvisno od tega, kateri znesek je višji. S predlogom zakona se v / nerazumljivo/ tudi dodajajo nekateri novi prekrški, ki izhajajo iz zahtev uredbe eIDAS 2.0, na primer prekršek, če ponudniki spletnih brskalnikov ne spoštujejo preventivnih ukrepov na področju kibernetske varnosti. S predlogom zakona se iz vidika jasnosti ureditve predlagajo tudi nekatere nadaljnje manj zahtevne spremembe in dopolnitve z/ nerazumljivo/. Med njimi prepoved uporabe elektronskega torej sredstva za elektronsko identifikacijo in kvalificiranega potrdila s strani osebe, ki ni imetnik. Razširitev prijavne službe za digitalna potrdila na centre za socialno delo za svoje zaposlene in na javne agencije. Obenem se olajšuje tudi postopke v zvezi z ustvarjanjem elektronskih pooblastil za opravljanje estoritev po pooblaščencu. Besedilo predloga zakona je bilo z amandmaji koalicijskih strank, ki sledijo mnenju Zakonodajno-pravne službe Državnega zbora, še izboljšano z vidika večje jasnosti in pravne varnosti.

Spoštovane poslanke in poslanci, predlagani zakon je pomemben korak pri zasledovanju ciljev in načel evropske ureditve storitev zaupanja ter krepi pravno varnost na področju preprečevanja zlorabe identitete in kvalificiranih potrdil z zagotavljanjem jasnosti in predvidljivosti ureditve ob zagotovitvi spoštovanja varstva osebnih podatkov. Dejstvo je, da so storitve zaupanja ključen del gospodarstva Evropske unije in vsakdanjega življenja naših njenih državljanov. Predlagani zakon je zato pomembno sprejeti čim prej, ne le, zaradi novele zakona o osebni izkaznici, ki se bo v relevantnem delu začela uporabljati aprila 2026, temveč tudi zaradi uredbe eIDAS 2.0, ki se mora v velikem delu v državah članicah že izvajati in je potrebno določena vprašanja za izvajanje urediti tudi na nacionalnem nivoju. Na Ministrstvu za digitalno preobrazbo zato predlagamo, da glasujete za sprejetje tega zakona. Hvala.