Predsednik, hvala za besedo.
Lep pozdrav vsem poslankam in poslancem, še posebej lep pozdrav vabljenim!
Osebno sem prepričan, da smo danes tukaj zaradi postopkov škodljivega umeščanja vetrnih elektrarn v prostor, ki je rezerviran in namenjen samo ljudem, ki tam živijo in pa seveda prostoživečim živalim. Naj nadaljujem z okoljskimi tveganji, o katerih pa javnost ni seznanjena, zato se postavlja vprašanje obveščenosti in vključevanje javnosti ter možnost vplivanja na škodljive pobude za umeščanje vetrnih elektrarn, ki imajo največkrat prikrite apetite za tako imenovane parke vetrnih elektrarn. V številnih primerih lokalne skupnosti o načrtovanih projektih izvedo šele v poznih fazah postopkov, ko so ključne odločitve že sprejete.
Če samo omenim Aarhurško konvencijo, katere je podpisnica tudi Slovenija, ima javnost izrecno pravico do pravočasne obveščenosti, sodelovanja v okoljskih zadevah ter dostopa do pravne varnosti. Tukaj pogrešam tudi vplivanje na odločanje, konec koncev tudi o svojem zdravju. Ko so, ko so stališča civilne družbe, lokalne skupnosti in stroke nekako povezane, bi bilo smiselno potem tudi določeno umeščanje oziroma določene vplive na umeščanje v prostor, se z njimi tudi posvetovati.
Po 72. členu Ustave pa ima vsakdo skladno z zakonom, pravico do zdravega življenjskega okolja. Država skrbi za zdravo življenjsko okolje, v ta namen zakon določa pogoje in načine za opravljanje gospodarskih in drugih dejavnosti. Varstvo živali pred mučenjem ureja tudi zakon, kateri se v teh postopkih mora tudi spoštovati. Da bi današnja seja potekala tako, da nas bodo slišali tudi odločevalci in pobudniki za umeščanje vetrnih elektrarn v prostor, kjer s svojimi škodljivimi posledicami lahko prizadenejo več tisoč ljudi z nizko frekvenčnim hrupom in infra hrupom. Znanstvene raziskave potrjujejo škodljiv vpliv, dolgotrajno izpostavljenost na zdravje ljudi, motnje spanja, povečana raven stresa, vpliv na srčno žilni sistem in prav nizko frekvenčni hrup v Sloveniji še ni zakonsko določen in je to pomeni zelo resno pravno praznino. Kot javno dostopna literatura, ki govori o nizkofrekvenčnem hrupu, ki prodre v notranjost bivalnih prostorov, kljub temu, da so vrata in okna zaprta. Takšen hrup je raziskovalo več institucij in tudi NASA, kot posledice pa navajajo tudi tresenje notranjih organov. Višje in močnejše so vetrne elektrarne, je pulzni hrup tudi sledi do 3 kilometre, 3 kilometre zračne linije. Značilnost pulznega hrupa je sunkovitost, ki pa kaplja kot oziroma deluje, kot bi kapljala voda na čelu. Dejansko škodljiv vpliv na zdravje ljudi je dokazan pod vetrno elektrarno pri Dolenji vasi KS Senožeče, občina Divača, 850 metrov od prvih hiš obratuje vetrna elektrarna z nazivno močjo 2,3 megavate, ki običajno dela samo z enim megavatom moči, saj v Sloveniji tudi na Primorskem ni stalnih močnejših vetrov, pasovnih, kot jih imenujejo, ker kolikor sem prebral tudi v literaturi, pasovni veter je tisti veter, ki je dejansko na nekem koridorju levo in desno od tega pasivnega vetra pa dejansko ni vetra, ki bi bil tudi učinkovit za pridobivanje, bi rekel, električne energije iz vetrnih elektrarn. Tukaj ljudje trpijo, ob ugodnem vetru ni možno normalno funkcionirati, ponoči je moteno spanje, če uspejo zaspati, jih prebudi ponoči, kako je drugi dan kot po prekrokani noči in tako iz noči v noč in pa iz dana v dan, da ne bom predolg.
Toliko za uvod, ker vem, da so med nami ljudje, ki bodo o problemih za umeščanje vetrnih elektrarn povedali veliko več, bolj strokovno in tudi iz osebnih izkušenj. No, mogoče še samo toliko, da osebno sem se seznanil tudi po področjih, kjer nastajajo resni problemi in opozorila lokalne skupnosti, zato jaz mislim, da se bo potrebno še bolj povezovati, da bomo bolj slišni in da bomo dobili tudi določene odgovore na naša vprašanja. Jaz bi samo mogoče še omenil, da sem seznanil se s problemi Ojstrica, Paškega Kozjaka, Rogatec, Žentale, Log, Senožeška Brda, Zajčica, Dolenja vas, Griže, Veliko Polje in Ilirska Bistrica in seveda tudi posledično za Pohorje in pa Vitanje, kar je tudi iz javno dostopnih, dostopnih vsebin oziroma člankov.
Zdaj, mogoče bi še samo omenil ta nizkofrekvenčni hrup, ki bi že moral biti po 30. letnem poročanju Varuha za človekove pravic Republike Slovenije že odpravljen mislim da 22. 6. 2023 pa ta zadeva ni bila, ni bila odpravljena. Varuh mora izpostaviti, da vam preberem tole, varuh mora izpostaviti, da je v letu 2024 izjemno negativno bil presenečen s strani Ministrstva za okolje, podnebje in energijo MOPE, in Vlade Republike Slovenije, ki sta skušala nedopustno revitalizirati pomen omenjene odločbe Ustavnega sodišča v smislu, da je slednje ugotovilo le proceduralne in ne vsebinske neskladnosti uredbe z Ustavo. Takšno nonšalantno balaniziranje odločitev Ustavnega sodišča pa varuhu o ceni revalotizacije pomeni nezakonitosti in odpira vrata arbitrarnemu odločanju. Pravno državo pa postavlja ali pa postavlja v drugi tir. To, kar je bilo s strani Varuha za človekove pravice je bil MOPE opozorjen, da je potrebno tudi zadeve okoli vetrnih elektrarn začeti meriti in podobne zadeve, kar bom mogoče še pozneje se vključil. Nizkofrekvenčni hrup in pa seveda uredba, ki o tem govori. In pri nas nekako so umestili vetrne elektrarne kot nek strojni, nek strojni del oziroma nek stroj in zato ni potrebno na tem področju meriti nizko frekvenčnega hrupa. Ampak verjamem, da boste razpravljavci pozneje tudi omenili ali pa resno opozorili na to nonšalantno, bi rekel, obnašanje tudi investitorjev in pa seveda tistih, ki postavljajo te vetrnice kot gobe po dežju. Hvala.