Spoštovana predsednica, spoštovani zbor!
Po več kot 20 letih dobivamo prvo celovito prenovo medijskega zakona, prilagojeno pogojem sodobnega medijskega okolja. Temeljna naloga medijske zakonodaje je zagotoviti pravico prebivalstva do celovite obveščenosti in svobode izražanja, kar je ustavno zajamčena pravica. Sedaj veljavni zakon ne zmore več slediti razvoju tehnologije, razmahu socialnih omrežij, pohodu umetne inteligence in spremenjenim navadam občinstev. Pomeni tudi uskladitev z evropskim aktom o svobodi medijev, ki je začel veljati avgusta 2025, in aktom o digitalnih storitvah. Okoli medijske zakonodaje se vedno dviguje prah in povzdigujejo obrvi. Raznoliki pogledi, mnenja, stališča, tudi strahovi in dvomi kažejo raznolike družbene interese, ki jih je treba uskladiti in jih je bilo treba uskladiti. Zakon prinaša temeljne postavke in prijeme za ureditev sodobne in bliskovito razvijajoče se medijske sfere s številnimi novitetami. Ključna je opredelitev medija oziroma medijske dejavnosti, zakon zajema medijsko dejavnost in ne regulira celokupne človeške komunikacije. Za medije je značilna periodičnost, uredniško oblikovanje vsebin in nagovarjanje splošne javnosti. Namen izdajatelja medija. Je obveščanje, informiranje in zabava, doseganje vpliva na javno mnenje in trženje uporabnikov. Določbe zakona o razkritju nasprotja interesov o zaščiti otrok ter oglaševanju, sponzoriranju in promocijskem umeščanju izdelkov veljajo za vse oblike komuniciranja, namenjenega splošni javnosti in zajemajo tudi dejavnost vplivnežev. Prenovljen je medijski razvid po zgledu aplikacije Erar, kjer bo mogoče preveriti, kdo so dejanski lastniki slovenskih medijev in kako se financirajo. Nov je postopek presoje medijske koncentracije, ki presoja posledice na medijsko pluralnost in uredniško neodvisnost, kar je tudi zahteva EMFE. Prinaša določbe za večjo preglednost medijskega lastništva in financiranja ter državnega oglaševanja. Doslej mediji kot gospodarska panoga niso bili upravičeni do finančnih pomoči, zatorej se zdaj uvajajo sheme za finančno pomoč medijem po zgledu evropskih držav. Poleg tega, da zakon prvič prinaša sheme finančnih pomoči, razširja tudi možnost financiranja uresničevanja javnega interesa na področju medijev. Prenavlja obstoječi programski razpis za sofinanciranje medijskih vsebin, prinaša dve novi shemi finančnih pomoči za pomoč digitalnemu prehodu in pomoč digitalnim medijem. Predpisuje obvezno označevanje uporabe umetne inteligence, predpisuje se razkritje nasprotja interesov pri medijskem poročanju. Prepoveduje se nameščanje vdorne programske opreme na komunikacijske naprave novinarjev. Zamejuje se širjenje sovražnega govora in nestrpnosti. V zakonu je prepovedano spodbujanje nasilja ali sovraštva in ščuvanja k storitvi terorističnih kaznivih dejanj. Vgrajene so tudi ustrezne varovalke pred omejevanjem svobode govora. Zakon je plod široke javne in strokovne razprave, z njim dobivamo enega najsodobnejših medijskih zakonov v Evropi, ki naj čim prej zaživi v praksi. v Poslanski skupini Levica predlog soglasno podpiramo.