Govor

Hvala lepa gospa predsednica, lep pozdrav predstavnikom Vlade in vam kolegice in kolegi. Jaz sem hvaležen, da smo dobili dobro strukturirano poročilo, dober pregled. Nimam razloga, da ne bi številkam verjel. Hvaležen tudi za to, da je to omizje danes tako polno. Praktično so prisotna, kolikor vas poznam, gospe in gospodje z Vlade, praktično vsa ministrstva. Moja razprava ne bo temeljila na neki lastni interpretaciji, ampak na podlagi izsledkov, ki so jih pripravile določene inštitucije, ki jih imamo v državi, na primer z ustavo določeno Računsko sodišče. Normalno je, da v Novi Sloveniji budno spremljamo kako se realizira načrt za okrevanje in odpornost. Bili smo zraven, ko smo ga kreirali, ko smo ga sprejemali, takrat je veljalo še to, kar je značilno za parlamentarno demokracijo, da smo bili poslanci povabljeni h kreiranju tega programa, tega načrta. Kaj to pomeni? V praksi pomeni, da smo vladi predlagali določene projekte, ki se naj financirajo iz te relativno velike številke nepovratnih sredstev in tudi posojil. Kot rečeno, torej je bil slovenski NOO sprejet poleti 2021 v času naše vlade. Bili smo del koalicije. Vanj je bilo vključenih kolikor se spomnim nekaj čez 50, mislim, da 52 naložb s katerimi je bilo povezano okrog 210, 209 mejnikov in ciljev. Zdaj, vrednost za slovensko javnost, ki morda tega ne ve, vrednost je znašala dve in pol milijarde evrov, dve in pol milijarde evrov, od tega 1,8 milijarde evrov nepovratnih sredstev, kar je predstavljalo največji možen obseg razpoložljivih nepovratnih sredstev, pa še 700 milijonov evrov posojil. Povsem normalno je v parlamentarni demokraciji, da poslanci spremljamo kako se zdaj te zadeve realizirajo, kako se nek načrt, ki je sprejet v državi na najvišji ravni, kako se realizira. In dejstvo je, da tu Računsko sodišče kritično, govori o pomanjkljivosti pri izvedbi načrta za okrevanje, govori o pomanjkljivosti, in eksplicitno zapiše, da odzivanje Vlade ni bilo povsem ustrezno. To piše Računsko sodišče. Zdaj tako malo zares, malo za hec upam, da v naslednjem proračunu Računsko sodišče ne bo ponovno kaznovano, saj veste, o čem govorim. Člani računskega sodišča namreč menijo, da izvajanje načrta za okrevanje in odpornost kot celote ne more potekati uspešno in učinkovito brez odločevalca in usmerjevalca na najvišji ravni, torej Vlade, ki v skladu z dobro prakso upravljanja postavi jasna pravila glede spremljanja in poročanja ter sama ažurno spremlja in aktivno sodeluje pri uresničevanju načrta za okrevanje in odpornost kot celote. Ocenjujejo, da, namreč člani Računskega sodišča, da so izredna poročila o izvajanju NOO, ki jih pripravi urad na podlagi informacij, ki jih je sprejemal od posameznih ministrstev, po mnenju revizorjev opozarjajo na bistvena odstopanja, bistvena odstopanja pri izvajanju in doseganju mejnikov in ciljev ter kličejo k ustreznemu ukrepanju. Tukaj se pridružujem kolegu Radu Gladku, ki sprašuje ali ima Vlada kakšen načrt, interventni načrt, kako pa vendarle, ker smo zelo blizu ciljne črte, pa še volitve imamo vmes, kar spet pomeni, kar sami določimo, najbrž tri, štiri mesece mrtvega časa. Ne glede na to, da uradniki na ministrstvih bi naj delali. Ampak ko je kampanja, ko so volitve, ko se postavlja nova vlada, glejte, roko na srce, toliko časa smo že na svetu, da vemo, da je to tri, štiri mesece mrtvega časa, kar pomeni, da imamo mrtvega, da imamo efektivnega časa za realizacijo tega načrta za okrevanje in odpornost zelo malo, nekaj mesecev, morda pol leta. Morda bo kdo repliciral, me popravil, okej, sem za konstruktivno razpravo. Torej,, Računsko sodišče ocenjuje, da je odzivanje Vlade, ki ima glede na obstoječe predpise za to edina pooblastilo na podlagi Zakona o Vladi, ni bilo povsem ustrezno tudi zato, ker za usmerjanje izvajanja NOO kot celote ni vzpostavila vzvodov, ki bi ji zagotavljali ažurno, tekoče in poglobljeno poznavanje izzivov pri izvajanju NOO. Tukaj smo v Novi Sloveniji pač razočarani. Ni še vse zamujeno, nekaj časa je še, ampak kot rečeno, želimo videti kaj kateri ukrepi bodo dali pospešek realizaciji načrta za okrevanje in odpornost. Najbrž je naš cilj, vseh davkoplačevalcev, državljanov, da do zadnjega evra počrpamo predvsem nepovratna sredstva, nepovratna sredstva, da res zagotovimo okrevanje in odpornost, zato je ta načrt za okrevanje in odpornost in bomo potem na koncu pač nekako vsi zadovoljni. Ampak za nekatera ministrstva so stvari že zamujene. Nihče me ne bo danes prepričal, da niso zamujene. Jaz bom zdaj nadaljeval z lokalno temo. Zakaj? Zato ker sem si sam prizadeval in bil eden od tistih, ki je naprej potiskal, ko smo ta načrt delali, bili povabljeni, kot rečeno, poslanci koalicije in tudi ostali, da predlagamo projekte. Bil sem zraven s tistimi, ki smo predlagali izgradnjo nasipov ob reki Muri. Nekateri se boste najbrž zasmejali, pač moja večna tema. Žal se bo ta večnost očitno morala nadaljevati tudi v naslednji mandat, ker nasipov ob reki Muri do zaključka izvajanja NOO ne bo, ne bo. Minister se matra tudi jaz z njim, on z mano, na ustnih poslanskih vprašanjih, najmanj sedem jih je že bilo. Vedno neke nove obljube, ampak štejejo dejanja, ne blebetanja, se opravičujem za ta izraz, štejejo dejanja, izključno dejanja. Kaj ti bodo električni hranilniki, če te bo ob reki Muri poplavilo? In ko gledam to informacijo o izvajanju načrta za okrevanje in odpornost, spet bom koga razjezil, lahko ugotovim, da je Pomurje pozabljeno. Ne samo iz kar izhaja iz Apre, odlična aplikacija, ki kaže na to, da Pomurje v zadnjih treh proračunskih letih dobiva daleč najmanj denarja, z naskokom najmanj denarja per capita, tudi tukaj je tako. In Ministrstvo za naravne vire in prostor je bilo v letu, torej v lanskem letu, je realiziralo iz NOO slabih 35 milijonov. In zdaj poglejte to tabelo na strani 4. Za letošnje leto je načrt 139 milijonov, približno toliko za naslednje leto. Se pravi za letošnje leto bi morali realizirati štirikrat več kot lani ali 20-krat več kot do konca maja. Ne me farbat! Kdorkoli..., številke ne lažejo, to sem že rekel, ampak tukaj se kaže, brez zamere, na nesposobnost, nesposobnost ministrstva, morda, ne samo tega, bom pokazal s prstom kar na celotno Vlado, na absorpcijsko nesposobnost in neučinkovitost. 139 milijonov bi naj počrpali letos, do sedaj smo 20-krat manj in 138 milijonov in pol v naslednjem letu. Ampak ni celo leto, ni celo leto na razpolago, pa še volitve so, kar smo že zdaj tukaj vsi ugotavljali. Se pravi, tukaj je zadeva definitivno izgubljena. Nasipov ob reki Muri ne bo. In kot zakleto ali pa zanalašč, ker prihaja nek poslanec iz Nove Slovenije, prav iz Občine Črenšovci, ker je bilo v poplavah pred dvema letoma najhuje, prav tam, se nič ne dogaja. Naredili smo sanacijo o izgradnji, povišanju, nadvišanju nasipov, kot se temu reče, pa nič, kljub podpisanim sporazumom z občinami ob reki Muri, nič, popolna čista nula, čista nula. To ni sto etažna stolpnica, to je nasip, kup materiala in to očitno ne znamo narediti v tej državi, medtem ko se drugi pakirajo na Mars. Oprostite malo čustvenemu izlivu, ampak temu se reče nesposobnost, nesposobnost, nič drugega.

Tako da, ko gledam tole informacijo o izvajanju, če računalniški iskalnik dela dobro, niti z besedo ni omenjena Mura, nasipi, Pomurje, nič. Niti z besedo.

Zaključil bom s tem, če bi bilo to območje moje občine Črenšovci dvojezično, verjemite, da bi Orban tam nasipe že naredil. Hvala lepa.