Hvala za besedo. ZPS je mnenje o zahtevi za oceno ustavnosti sklepa o nedopustnosti razpisa zakonodajnega referenduma, ki ga je v odgovor Državnemu zboru poslalo Ustavno sodišče pred dvema dnevoma, pripravila na podlagi 13. člena Zakona o Državnem zboru in prvega odstavka 265. člena Poslovnika Državnega zbora. V odgovoru je najprej povzela navedbe vlagatelja zahteve, ki je zelo obširna, predstavila pravno podlago in predmet spora pred Ustavnim sodiščem na podlagi 21. člena Zakona o referendumu in ljudski iniciativi, ki je omejen na kršitev, na presojo kršitev drugega odstavka 90. člena Ustave, v tem primeru njegove četrte alineje, ki Državnemu zboru nalaga dolžnost, da s sklepom referenduma ne dopusti, če se nanaša na zakon, s katerim se odpravlja z odločbo Ustavnega sodišča ugotovljena protiustavnost, tako kot v tej zadevi.
V nadaljevanju je ZPS ugotovila, da pretežna vsebina zahteve v skladu s predstavljeno sodno prakso Ustavnega sodišča ni pravno upoštevana, zato se Državni zbor do njih ne opredeljuje. Te navedbe se nanašajo na zatrjevano postopkovno in vsebinsko neustavnost zakona in s tem na povzročanje novih protiustavnosti z zakonom. Ti očitki bi lahko bili pod pogoji, ki jih določa zakon o Ustavnem sodišču, predmet presoje v postopku za oceno ustavnosti zakona, ko bo ta začel veljati. Navedbe o protiustavnosti zakona po vsebini v zahtevi pomenijo polemiko z odločbo Ustavnega sodišča in obrazložitvijo odločbe Ustavnega sodišča, ki jo zakon izvršuje. V nadaljevanju je v mnenju obrazloženo, da se novela zakona nanaša na tisto protiustavnost, ki jo je predhodno že ugotovilo Ustavno sodišče, saj spreminja oziroma dopolnjuje vse tiste člene, o katerih je z odločbo Ustavnega sodišča z dne 16. 10. 2024 bilo ugotovljeno neskladje z Ustavo, tako da zagotavlja dostop do oploditve z biomedicinsko pomočjo ženskam v istospolni, zakonski ali zunajzakonski skupnosti in samskim ženskam in s tem odpravlja neskladje z ustavo, in sicer neskladje s pravico do nediskriminatorne obravnave pri uživanju človekove pravice do svobodnega odločanja o rojstvih otrok iz prvega odstavka 14. člena Ustave v zvezi s 55 členom Ustave. To izhaja tudi iz obrazložitve členov o predlogu novele zakona, amandmajev sprejetih v zakonodajnem postopku in razprave opravljene na seji matičnega delovnega telesa in sejah Državnega zbora. Osrednji del pripravljenega mnenja predstavlja odgovor na očitek o urejanju drugih z odpravo protiustavnosti, domnevno nepovezanih pravnih vprašanj, ki je v postopku presoje pred Ustavnim sodiščem pravno relevanten. ZPS je predstavila argumente, ki izvirajo iz zakonodajnega gradiva. Odločbe Ustavnega sodišča, s katero je bila glede zakona ugotovljena protiustavnost in odgovorila, da je Državni zbor z novelo zakona odpravil vsa neskladja, ugotovljena v odločbi Ustavnega sodišča. Poleg tega je uredil še materijo, ki je z odpravo protiustavnosti neposredno oziroma neločljivo povezana in s tem preprečil nove protiustavnosti. Pri tem je zasledoval isti cilj, kot ga zasleduje odločba Ustavnega sodišča, in sicer, da se zagotovi pravica do nediskriminatorne obravnave pri uživanju človekove pravice do svobodnega odločanja o rojstvih otrok. S tem pa je utemeljeno sklepno stališče, da je zahteva neutemeljena. Hvala.