Predsednica, hvala. Lep pozdrav vsem.
Pred nami je torej predlog zakona, ki neposredno vpliva na usodo številnih družin, ki so v katastrofalnih poplavah avgusta 2023 izgubile svoje domove. Njegov temeljni namen je omogočiti prizadetim, da si sami zgradijo nove domove na varnih zemljiščih v domačem okolju. Ta pristop je pravilen in seveda nujen. Kot poslanska skupina se zavedamo stiske ljudi na terenu in razumemo, da je treba čim prej odpraviti zakonodajne ovire, ki jim to preprečuje oziroma onemogoča pot do njihovega novega doma. Osrednji problem, ki ga zakon rešuje, je dejstvo, da veljavni zakon o stvarnem premoženju države s svojo zahtevo po javni dražbi onemogoča namensko prodajo državnih in občinskih zemljišč tistim, ki jih po tej naravni katastrofi najbolj potrebujejo. Zakon tako vzpostavlja posebno pravno podlago, ki omogoča namensko prodajo zemljišč tistim, ki so prejeli odškodnino oziroma so bili razlaščeni. Ključno izvedbeno vlogo dodeljuje občinam, pri čemer naj bi bilo zagotovljeno tudi financiranje teh novih nalog. Zakon določa prednostni vrstni red, ki daje prednost lokalnemu prebivalstvu.
Nadalje pozdravljamo dejstvo, da so bile odpravljene nekatere izmed najbolj očitnih pomanjkljivosti prvotnega predloga. Prvič, sprememba, ki dovoljuje vpis hipoteke na kupljeno nepremičnino, je življenjskega pomena. Brez nje bi bil zakon za večino družin, ki za gradnjo potrebuje bančno posojilo, povsem neuporaben.
Določba, ki predvideva sklenitev pogodbe med državo in občino za plačilo stroškov vodenja postopkov, naslavlja utemeljeno kritiko Združenja občin Slovenije in Zakonodajno-pravne službe glede nalaganja novih nalog občinam, za katere niso zagotovljena sredstva.
Kljub navedenim izboljšavam pa nas skrbijo določeni vidiki, ki so jih izpostavili tako stroki kot sami prizadeti občani. Ujma se je namreč zgodila avgusta 2023. Dejstvo pa, da se skoraj dve leti kasneje zakon sprejema po nujnem postopku, odpira vprašanje o pravočasnosti reševanja te problematike. To, da se zakon sprejema po nujnem postopku, omejuje širšo razpravo, nam ne govori ravno v prid temu zakonu. Zakonodajno-pravna služba je namreč v svojem mnenju jasno opozorila na več kršitev, na izjemno hiter postopek, ki onemogoča sodelovanje zainteresiranih deležnikov in predvsem na kršitev poslovniškega roka za pridobitev mnenj občin. Skrbijo nas nekatere kritike, ki prihajajo neposredno od tistih, ki jim je zakon namenjen ob prizadetih poplavah. Njihovo protestno pismo namreč razkriva, da so nekatere rešitve v zakonu neživljenjske in kaže na pomanjkanje posluha za človeško stisko.
Spoštovani! Predlog zakona je v svojem jedru nujen, zato ga bomo v naši poslanski skupini podprli.
Zavrnitev zakona bi pomenilo, da ljudje, ki že dve leti čakajo, pustimo na cedilu in jih obsodimo na nadaljnjo negotovost. Hvala.