Spoštovana predsednica, hvala za besedo. Spoštovani kolegi iz Vlade, spoštovane kolegice in kolegi, ostali prisotni.
Odbor za finance je na 63. nujni seji dne 16. 7. 2025 obravnaval Predlog zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o novem razvoju in zagotavljanju finančnih sredstev, ki ga je Državnemu zboru v obravnavo in sprejetje po nujnem postopku predložila Vlada.
Kolegij predsednice Državnega zbora je na 135. seji, 11. 7. 2025, sklenil, da se predlog zakona obravnava po nujnem postopku. V poslovniškem roku so amandmaje vložile Poslanska skupina SDS ter poslanske skupine Svoboda, SD in Levica. Predstavnika predlagatelja sta predstavila razloge za dopolnitev in spremembo veljavnega zakona ter glavni cilj in poglavitne rešitve predloga zakona. Pojasnjeno je bilo, da se je skušalo najti optimalno rešitev pri zagotavljanju ohranjanja poselitve prizadetega območja po avgustovski ujmi leta 2023. Pri tem je bil cilj, da se ljudem, ki že imajo socialne stiske, omogoči, da še naprej živijo na tem območju. Državni sekretar je povedal, da je bilo v prvotnem zakonu predvideno, da bo država tista, ki bo zagotovila cenitve poškodovanih objektov oziroma zgradila nove objekte. V praksi se je izkazalo, da so bile cenitve poškodovanih objektov dobre in vsi upravičenci so se odločili za sprejem odškodnine. Pojasnil je, da trenutna zakonodaja onemogoča, da bi državne parcele lahko ponudili direktno v odkup upravičencev, ker bi bilo potrebno javna dražba, na katero se potem lahko prijavi kdorkoli. V predlogu zakona je zato temeljna sprememba, da se lahko parcela v državni lasti ponudi direktno upravičencem v odkup. Ob tem je državni sekretar izpostavil, da so glede postopka dodelitve parcel zelo sodelovali z Občino Braslovče. Ob zaključku je podal še nekaj pojasnil glede izbire predlaganih zakonodajnih rešitev, določanja prednostnega vrstnega reda oškodovancev pri nakupu zemljišča. Predstavnik Zakonodajno-pravne službe je povedal, da so bile z vloženimi amandmaji koalicijskih poslanskih skupin upoštevane nekatere vsebinske, predvsem pa nomotehnične pripombe službe. Opozoril je, da niso bile upoštevane njihove pripombe glede pristojnosti dodelitve pravic za nakup zemljišč. Ob zaključku je izpostavil še kršitev poslovniškega roka za mnenje občin in izrazil dvom glede razlogov za nujni zakonodajni postopek. Predstavnik Državnega sveta je povedal, da komisija predlagani zakon podpira ter predstavil pomisleke, vprašanja svetnikov in pojasnila predstavnikov Vlade iz pisnega mnenja komisije. Razprava članic in članov je potekala v okviru 11. člena in obeh amandmajev, ki sta bila vložena k temu členu. Poslanci so predlagani amandma predstavili in pojasnili, da se z amandmajem posega v 126.a člen in 126.c člen. Z amandmaji bi se besedilo 126.a člena spremenilo tako, da bi bili upravičenci še naprej upravičeni plačila komunalnega prispevka na novih zemljiščih, ker bi s spremembo lahko prišlo do različne obravnave. Pri tem so poudarili, da ti upravičenci niso krivi za nastalo situacijo, zato jim tudi ne bi smeli nastati stroški. Z drugim delom amandmaja, ki posega v 126.c člen pa se določa črtanje prepovedi odsvojitve obremenitve ter nepremičnin, teh nepremičnin v obdobju desetih let. V tem obdobju lahko pride do številnih nepredvidenih situacij. Zato tem lastnikom ni smiselno na tak način omejiti možnosti razpolaganja z nepremičninami. Članice in člane je zanimal tudi odziv predstavnikov vlade na pomisleke lokalnih skupnosti kakšen bi bil celoten strošek oprostitve plačila omenjenih komunalnih prispevkov. Razlika, ki bi nastala pri komunalnem prispevku glede na veljavno ureditev ter možnost krajšega obdobja omejitve razpolaganja z nepremičninami. Državni sekretar za koordinacijo ukrepov in aktivnosti za obnovo v poplavah 2023 je podal dodatna pojasnila na vprašanja postavljena v razpravi. Izpostavil je, da so v veljavnem zakonu upravičenci upravičeni plačila komunalnega prispevka v okviru obstoječega objekta, če je zgrajen objekt večji, pa plačajo razliko. Tako bi ostalo tudi z obravnavanim predlogom zakona. Glede odsvojitev je poudaril, da gre tu za namenska zemljišča in preselitev večjega števila ljudi. Tako se s to določbo zagotavlja, da bodo ta namenska zemljišča tudi uporabljena za predvideni namen. Ta omejitev bi veljala samo za prvega lastnika in ne predstavlja težav pri dedovanju. Odbor je sprejel amandmaje Poslanskih skupin Svoboda, SD in Levica k 2., 6., 8., 10., 11., 12. in 14. členu predloga zakona. Odbor ni sprejel amandmaja Poslanske skupine SDS k 11. členu. Odbor je v skladu z 28 členom Poslovnika Državnega zbora glasoval o vseh členih predloga zakona in jih sprejel.
Hvala.