Hvala, predsedujoča.
Vprašanje ratifikacije mednarodnih pogodb ima svoje posledice. Za najpomembnejše od njih spreminjamo celo ustavo, članstvo v Natu in EU je tak primer. Za njih sprejemamo deklaracijo o zunanji politiki strategija in ko razpravljamo o naši skupni varnosti, se vrnimo k temelju, k deklaraciji o zunanji politiki, ki smo jo tu v Državnem zboru potrdili leta 2015. Kaj tam piše v uvodu? Citiram: "Upoštevajoč, da so se državljanke in državljani Republike Slovenije z veliko večino odločili za članstvo v Natu, ki predstavlja temeljni okvir za zagotavljanje nacionalne varnosti."
V poglavju, kjer so našteti cilji zunanje politike, je prva alineja. Varnost Republike Slovenije, verjetno ne po naključju. V poglavju prednostna področja piše "krepitev vidnosti vloge Republike Slovenije v Natu kot temeljnem okviru nacionalne in evropske varnosti." In nenazadnje poglavje Izvajanje zunanje politike: "krepitev kulturne zunanje politike, za katere so značilni državniško usmerjena zunanja politika, kontinuiteta načel v zunanji politiki, iskanje širokega političnega in družbenega soglasja glede temeljnih zunanjepolitičnih usmeritev." Razlog za današnjo razpravo je v popolni ignoranci določil te deklaracije, še več, je rezultat aktivnega političnega udejstvovanja v nasprotju z deklaracijo. Ali predstavlja referendum o temeljnem okviru nacionalne in evropske varnosti kontinuiteto načel in vrednot v zunanji politiki? Seveda ne. V obdobju geopolitike, ki jo zaznamujejo dezinformacije in hibridne vojne, pa definitivno ne. Ali je taktiziranje glede referenduma o varnosti pa napoved referenduma o članstvu v Natu značilnost državniško usmerjene zunanje politike? Ne, je ravno nasprotje državotvornosti. Ali je razcepljenost o vprašanju referenduma pokazatelj iskanja širokega političnega in družbenega soglasja glede temeljnih zunanjepolitičnih usmeritev? Dokazano ne. Nekaj smo torej četrtega, sedmega storili narobe. Medtem ko mi tu parlamentiramo o temi, katere namen je zgolj, da še dodatno razdelimo se pa se državotvorni svet razvija naprej. Kaj namerava storiti EU? Trenutni razvojni dokumenti evropske komisije kažejo na resne ambicije po izgradnji normativnega ekosistema za več vlaganj v obrambo in to na dolgi rok. Konsolidacija obrambnega sektorja, zmanjšanje množice majhnih podjetij na le nekaj močnih evropskih šampionov. Poenostavitev regulativnih postopkov tako imenovana Defence Omnibus Simplifiction in krepitev enotnega trga za obrambna naročila, rast skupnih projektov in čezmejnih partnerstev. Državno investiranje v obrambno uporabo spodbuja gospodarstvo podobno ali še malce bolj kot večina drugih industrijskih spodbud. Študija Goldman Sachs pa študija instituta kil ugotavljata, da imajo investicije v obrambo in varnost pozitiven multiplikativen učinek s faktorjem 05, kar pomeni, da vsakih 100 evrov izdatkov za obrambo poveča skupni bdp za približno 50 evrov, če so sredstva porabljena večinsko za domačo proizvodnjo. Namesto današnjega popravnega izpita o referendumu glede naše skupne varnosti bi v tem trenutku torej morali aktivno razpravljati predvsem o poenotenju, da naj politika preneha področje varnosti uporabljati kot primarno polje politične konfrontacije. Vzemimo primer Finske, kjer je politika sama dala pobudo k sklenitvi medstrankarskega sporazuma o postopnem zviševanju sredstev za obrambo v naslednjih nekaj vladah. Politika, stroka in gospodarstvo naj se poenotijo, kako porabiti dodatna sredstva, in kar najbolje izkoristijo razvojni cikel, ki prihaja na področju varnosti. Države EU se bomo v naslednjih desetih letih ločevale med tiste, ki smo ta cikel znale izkoristiti in tiste, ki ga niso znale. Upam, da je vsem v interesu, da smo v prvi skupini. V ta namen Demokrati predlagamo sklic nacionalnega razvojnega vrha, ki bo znal določiti področja naše specializacije z visoko dodano vrednostjo, hkrati pa pripraviti podlago za izgradnjo nujnih infrastrukturnih projektov. Teh 3 odstotke, ki so dejstvo, lahko uporabimo zelo učinkovito. Danes gre za popravni izpit iz državotvornosti. Demokrati s svojim glasom za preklic referenduma dajemo svoj delež reševanju ugleda in kredibilnosti Slovenije in priložnosti za slovensko gospodarstvo. So teme, kjer lahko politično taktiziraš in so teme, ker preprosto ne smeš, če ti je mar za temeljne interese države. Varnost je eno od področij, kjer potrebujemo politično zrelost in odgovornost, tudi če si v opoziciji. Hvala.