Govor

Janja Zupančič

Hvala lepa za besedo in lep pozdrav vsem!

Danes obravnavamo predlog novele Zakona o osnovni šoli, ki je, kateremu smo namenjali ogromno časa in pozornosti in veliko aktivnosti je bilo vključenih veliko deležnikov, kjer jih ta del zadeva in smo tudi do sedaj lahko, bom rekla, dobro sodelovali in dobili res spodbudne odzive, tako da verjamem, da v tem duhu lahko tudi poteka današnja seja, bom pa na kratko predstavila, kaj vključuje novela. S predlogom zakona se na novo določa vzgojno delovanje šol, kar pomeni, da vzgojni načrt ni več predviden kot samostojen dokument, ampak del letnega delovnega načrta, kar pomeni, da se vzgojno delovanje na letni ravni načrtuje, izvaja in tudi spremlja ter evalvira. Nove vsebine s področja vzgojnega delovanja, ki jih mora vsebovati letni delovni načrt, predstavljajo predvsem opredelitev vzgojnih dejavnosti in načine njihovega spremljanja, kot sem rekla, evalvirana, so pa te dejavnosti tako preventivne kot proaktivne in takšne, ki jih šola izvaja ob kršitvah pravil šolskega reda.

Tako se ureja tudi, spreminjajo tudi vsebine člena, ki določajo vsebino pravil šolskega reda. Nadalje se podaja, oblikuje pravna podlaga za pregled učenčevih osebnih stvari in pa vzgojni opomin kot vzgojni ukrep je pač določen tako kot, se pravi, vzgojni opomin je določen kot vzgojni ukrep, predlog pa po novem opredeljuje nabor kršitev, zaradi katerih se učencu neposredno izreče vzgojni opomin in novost, posamezni vzgojni opomin se izreče za obdobje 12 mesecev, v katerem pa se z učencem izvaja vzgojne dejavnosti in se mu na ta način pomaga. Na vzgojni opomin pa se lahko učenec in njegovi starši tudi nekako vložijo v ugovor, no, bom rekla pritožijo.

Predlog zakona uvaja tudi novo poglavje, ki zadeva zagotavljanje varnosti. V tem okviru se pa opredeljuje izjeme od obiskovanja pouka, omejitev uporabe učenčevih elektronskih naprav, pregled osebnih predmetov in pa odgovornost staršev. Predlog zakona ureja tudi možnost izjeme od obiskovanja pouka za tiste učence, ki s svojim obnašanjem ogrožajo varnost in zdravje sebe ali pa preostalih udeležencev. Na način, da se prilagodi izvajanje pouka in doseganje ciljev vzgoje in izobraževanja.

Kot sem že omenila, omejitev uporabe učenčevih elektronskih naprav je ena pomembnih dopolnitev in sicer ta je se omeji v času izvajanja vzgojno izobraževalne dejavnosti, uporaba pa je mogoča le, če je to potrebno za izvajanje vzgojno izobraževalnega dela in o tem odloči učitelj. V predlogu se dodaja tudi določba, da se dopolnilno izobraževanje slovenskega jezika in kulture organizira tudi za učence, ki so pripadniki romske skupnosti, in s tem se želi doseči ustreznejšo integracijo učencev omenjene skupnosti. Predvideva se zakonska podlaga za zbiranje podatkov o učencih, ki so pripadniki romske skupnosti. Na podlagi števila romskih učencev so šole upravičene do ugodnejših normativov za oblikovanje oddelkov, v katerih so učenci Romi. Sistemizirana delovna mesta in podatki o številu romskih učencev so se sedaj pridobivali na podlagi ocen, zdaj pa se ustvarja zakonska podlaga.

Podrobneje se ureja tudi postopek vpisa v prvi razred, prepisa v osnovno šolo zunaj šolskega okoliša, v katerem prebiva učenec. Nadalje se podrobneje opredeli postopek opravičevanja odsotnosti, način prevoza v šolo; tukaj se podrobneje določi način organizacije in povračila prevoznih stroškov. Na ta način se pa lokalnim skupnostim omogoči večja avtonomija glede na specifike posamezne občine. Otrokom s posebnimi potrebami, ki imajo ogrožajoče zdravstveno stanje, se zagotovi tudi spremljevalca in tudi otroci s posebnimi potrebami lahko uveljavljajo pravico do izobraževanja na domu tudi med šolskim letom. In pa en del novosti oziroma posodobitev se nanaša tudi na možnost ugovora in na obvestilo o zaključnih ocenah, ne samo na ugovorno oceno v spričevalu oziroma v zaključnem spričevalu. Podrobneje je urejen celoten postopek odločanja o ponavljanju učencev tretjega do šestega razreda, in pa dodana je določba, da učenci iz sedmega in osmega razreda razred ponavljajo tudi v primeru neudeležbe na popravnem izpitu in ne zgolj v primeru neuspešno opravljenega izpita.

Podrobneje se opredeli neocenjene učence. Tisti, ki so neocenjeni zaradi opravičenih odsotnosti, imajo možnosti prilagoditev ocenjevanja, tisti, ki pa so neocenjeni zaradi neopravičene odsotnosti, pa opravljajo predmetni izpit. Predlog zakona predvideva širitev nabora glob za šolo in starše ob kršitvah zakonskih določb. Globe so za šole predvidene pri kršitvah s področja vzgojnega delovanja, staršem pa v primeru kršitev odgovornosti glede nadzora nad predmeti, ki jih učenec v šolo prinaša. In dodala bi še pomembno dopolnitev in sicer predlog zakona uvaja nov predmet Informatika in digitalne tehnologije. Ta bo pa krepil sposobnosti razumevanja podatkov in njihove analize, razumevanje osnov programiranja, logičnega razmišljanja, delovanja interneta in omrežij, pa tudi razvijal zavedanje o varni, etični in odgovorni rabi tehnologije. Predmetnik in učni načrt je predvideno, da pristojni strokovni svet sprejme do konca leta 2027 in se predmet začne izvajati s šolskim letom 2028/2029. Tukaj pa mogoče samo informacijo, da hkrati pa že poteka intenzivno kurikularna prenova, ki pa krepi tudi poznavanje digitalnih kompetenc. Tako da tudi v tem času do sprejetja tega predmeta imajo učenci možnost te kompetence razvijati in znanja pridobivati na drugačen način, tako bo potem pa to samo še okrepljeno.

Hvala lepa.