Hvala lepa za besedo.
Spoštovani poslanke in poslanci Državnega zbora, predstavniki Vlade, Inšpektorata za delo, ostali vabljeni!
Zakon o urejanju trga dela je temeljni zakon, ki ureja aktivnosti in delovanje Zavoda Republike Slovenije na področju dela z brezposelnimi osebami, posredovanja na prosta delovna mesta, aktivne politike zaposlovanja, pravic iz zavarovanja za primer brezposelnosti in še nekoliko več. Tako da ta novela ZUTD-I prinaša kar številne novosti za delovanje zavoda, kot so, kot je že gospod državni sekretar povedal, postopek javnih povabil za ukrepe aktivne politike zaposlovanja, se pravi uskladitev z ustavno odločbo, spremembe povezane s spodbujanjem delovne aktivnosti starejših, preprečevanje njihovega predčasnega odhoda s trga dela, to so spremembe pri tako imenovanem mostu do upokojitve, potem pa posebna ta nova spodbuda za zaposlitev starejših prejemnikov denarnega nadomestila. Obsežne so spremembe na področju denarnih nadomestil za brezposelnost, ki se bodo pričele uporabljati s 1. januarjem 2026, v celoti pa bodo stopile v veljavo leta 2028, se pravi zviševanje najvišjega in najnižjega zneska denarja in nadomestil. In pa tudi zakon določa tudi, da se zavarovancem, ki so že pridobili pravico do nadomestila po sedaj veljavnem zakonu, višina denarnega nadomestila ponovno odmeri in izplačuje po novih določbah zakona od 1. 1. 2026. Potem spreminja se višina plačila za delo udeležencev v javnih delih, na novo se uvaja zaposlitvena oziroma lahko bi rekli tudi pozaposlitvena podpora za ranljive skupine, se pravi podpora pri integraciji v delovno okolje z namenom povečati verjetnost ohranitve zaposlitve in uspešno vključevanje v delovno okolje - to je bilo priporočilo OECD. Potem pri javni objavi prostih delovnih mest so zdaj tudi določene spremembe, ki bodo omogočale zavrnitev tako objave kot tudi posredovanja kandidatov delodajalcem, ki so v postopkih, inšpekcijskih in drugih postopkih. Izboljšujejo se zakonske podlage za izvajanje posredovanja študentskega dela, predvsem na področju izmenjav podatkov, ker vemo, da kot zavod moramo imeti opredeljene podatke, namen zbiranja podatkov in tudi izmenjave, tako da prihajamo zdaj pri implementaciji zakona včasih v absurdno situacijo, da bi morali sami sebi izdajati potrdila, da je oseba, ki je prijavljena, ki se je prijavila za študentsko delo, da ni prijavljena pri zavodu za zaposlovanje. Če ne bomo uredili izmenjav podatkov za ta namen, se pravi, bodo študentje morali s papirji hoditi, kar pa seveda v današnjem času ni ravno primerno in konkurenčno, da to izvajamo. Pomembna za delovanje zavoda je ureditev pravne podlage, da se nekaterim zaposlenim, gre za svetovalce in svetovalke zaposlitve, omogoči spregled izobrazbe in s tem uveljavitev tega instituta, ki ga je omogočila pravzaprav reforma sistema plač v javnem sektorju, Se pravi zakon ZSPJS. Se pravi, naš Zakon o urejanju trga dela nam onemogoča implementacijo teh rešitev, ki so v ZSPJS, ker sodelavce zadržuje zakon o urejanju trga dela. Izmenjave podatkov med zavodom in centri za socialno delo je tudi že omenil gospod državni sekretar. Je izjemnega pomena, da lahko zavod tem posebej ranljivim skupinam skupaj s centri za socialno delo namenja ustrezno obravnavo in za to tudi izmenjuje podatke, ki so včasih tudi občutljivi; seveda imamo mi vsa pravila varovanja podatkov v hiši urejena s pravilniki in vsemi ostalimi akti in zelo skrbimo za varovanje podatkov naših strank.
Se pravi, na izvedbo vseh teh sprememb se v zavodu že pripravljamo. Imeli smo priložnost tudi, tudi spremljati pripravo tega zakona, tako da bomo skladno s časovnico uveljavljanja teh zakonskih sprememb lahko le-te ustrezno implementirali in izvajali. Predvsem je treba posodobiti informacijsko podporo na več področjih, na področju pravic do denarnih nadomestil, na področju aktivne politike zaposlovanja ponovno izvesti odmero teh pravic do denarnega nadomestila. Želimo si tudi zelo transparentno in odkrito pripraviti komunikacijski načrt, podajati vse informacije preko kontaktnega centra in ostalih naših kanalov, se pravi, moramo tudi usposobiti naše svetovalce in tako naprej. Tako, da se tudi glede na prehodne določbe predvidena uveljavitev zakona nekaj čez takoj, nekaj čez štiri mesece, nekaj s 1. 1. 2026 nam bo dala ustrezne časovno, časovni okvir, da bomo lahko te zahtevne spremembe tudi implementirali, stestirali in tudi primerno skomunicirali.
Najlepša hvala.