Govor

Tina Seršen

Najlepša hvala, spoštovane poslanke, spoštovani poslanci. Pred vami je prva Novela zakona o oskrbi z električno energijo, ki je bil sprejet leta 2021. S predlogom zakona se v glavnem prenašajo določbe novelirane direktive iz leta 2019 o skupnih pravilih notranjega trga električne energije. Predvsem bi izpostavila pravico do souporabe energije, tako imenovani energy sharing, kar pomeni, da bomo, da bomo lahko odjemalci z napravo za samooskrbo, torej na primer sončno elektrarno in proizvedeno električno energijo, ki je ne porabijo sami, delili z drugimi odjemalci, ki nimajo lastne elektrarne, in tako zmanjšali morebitne viške na letnem nivoju.

Prav tako bi želela izpostaviti, da se uvaja pravica odjemalcem, da dobijo pogodbo s fiksno ceno za vsaj eno leto. Dobaviteljem nalagamo obveznost, da uporabljajo strategijo varovanja pred tveganji, in uvajamo tudi nekatere dodatne zaščite za odjemalce, kot na primer pred odpovedjo pogodbe o dobavi ter s tem pred odklopom.

Predlog zakona ureja tudi način izvajanja spremenjene uredbe iz leta 2019 o notranjem trgu električne energije. Zato se predpisuje pravna podlaga za naročilo sistemskemu operaterju, da pripravi predlog za naročilo produktov za izravnavo konic. Ureja se pristojnost sistemskega operaterja za predpisovanje pravil glede potrjevanja podatkov na namenskih merilnih napravah, ki se uporabljajo pri storitvah prilagajanje odjema ali prožnosti. Možnost programov za podporo zagotavljanju prožnosti brez fosilnih goriv v primeru težav z zagotavljanjem prožne proizvodnje zaradi opuščanja fosilnih virov, ter kazni za pristojne operaterje v primeru kršitve EU uredbe.

Poleg tega zakon vsebuje tudi nekaj sprememb, ki niso posledica EU predpisov, temveč se je potreba po teh spremembah pokazala v praksi. To je na primer nadgradnja instrumenta zasilne oskrbe v primeru propada dobavitelja. Posebej bi si želela omeniti še predpisovanje oprostitve plačevanja omrežnin za nove črpalne hidroelektrarne. Ki bodo v prihodnje eden ključnih elementov za zagotavljanje zanesljive oskrbe z električno energijo, pri čemer je ta rešitev, ki jo predlagamo primerljiva rešitvam, ki so v veljavi tudi v nekaterih drugih evropskih državah, torej ni unikum v EU, ter načelih usmeritev, ki jih mora agencija za energijo upoštevati pri določitvi metodologije obračunavanja omrežnine. Sistem mora biti preprost, pravičen, sorazmeren, postopen, hkrati mora spodbujati samooskrbo ter vlaganja v inovativne in čiste tehnologije. Predlagana novela s tem ne posega v neodvisnost Agencije za energijo, temveč vzpostavlja jasen okvir, ki zagotavlja usklajenost energetskih politik in dolgoročno stabilnost sistema.

Zakonodajno-pravni službi Državnega zbora se želimo zahvaliti za pripombe, ki so bile večinoma nomotehnične in naj bi bile z amandmaji praktično v celoti upoštevane. Glede pripomb, ki jih pa ni bilo mogoče upoštevati ali so zgolj terjale dodatna pojasnila, smo podali odgovore in dodatne utemeljitve, dne 28. maja 2025, ki so tudi objavljene na spletni strani Državnega zbora.

Nenazadnje bi želela zgolj dodati, da se predlaga sprejem po skrajšanem zakonodajnem postopku, saj gre za vsebinsko manj zahtevne spremembe, čeprav se zdi novela relativno obsežna. Evropska komisija je namreč že začela uradni postopek ugotavljanja kršitve EU zakonodaje zaradi neprenosa sprememb direktive, saj je bilo večino določb potrebno prenesti do januarja letos. Na ministrstvu menimo, da je zakon pripravljen strokovno, sprejem pa je nujen tudi zaradi to, kar sem že omenila, torej zaradi omenjenega roka za prenos direktive, zato odboru predlagamo, da zakon podpre. Najlepša hvala.