Hvala za besedo. Spoštovani predsednik odbora, spoštovane poslanke, poslanci, spoštovani minister, državni sekretar, vsi navzoči!
Verjamem, da ste se že seznanili z našimi štirimi predlogi amandmajev k Predlogu Zakona o dolgotrajni oskrbi, ki smo jih v skupnosti naslovili na vse poslanske skupine. Danes želim v imenu skupnosti pravzaprav samo poudariti zakaj so ti amandmaji ključni. Ne toliko z vidika formalnosti, ampak bolj z vidika realnih pogojev, ki bodo odločali o tem, na kakšen način bo dolgotrajna oskrba v praksi dejansko zaživela. Naš prvi predlog se nanaša na povračilo stroškov za študente in upokojence, to je 125. člen, tretja alineja. Na skupnosti pozdravljamo podan predlog s strani predlagatelja, a ga še dopolnjujemo. In sicer, naša dopolnitev omogoča, da se izvajalcem povrnejo stroški dela študentov in upokojencev od 1. januarja 2025 dalje. Zakaj je to pomembno? Ker so bila pravzaprav sredstva za zaposlene že predvidena v proračunu in če bi izvajalci dobili kader, bi jim bili ti stroški že pokriti. Ker pa ga posamezni izvajalci niso, o razlogih zakaj najverjetneje, ne rabim na tem mestu izgubljati besed, so si pravzaprav pomagali z drugimi oblikami dela z upokojenci, študenti, da so pravzaprav lahko zagotovili ustrezno oskrbo in zdravstveno nego stanovalcem, ki jo pač nujno potrebujejo. Zato ta amandma zgolj vzpostavlja enako obravnavo vseh izvajalcev, ker gre za delo, ki je bilo opravljeno in še bo do začetka izvajanja storitev dolgotrajne oskrbe in za dejansko nastale stroške, ki pa izvajalcem niso bili povrnjeni.
Naš drugi predlog se nanaša na podaljšanje sofinanciranja storitve pomoči na domu. Veste, da bi se storitev dolgotrajne oskrbe na domu morala pričeti izvajati s 1. julijem. Vendar že v tem trenutku vemo, da sistem s tem datumom še ne bo polno zaživel številni uporabniki do takrat še ne bodo imeli odločb in bodo za to želeli ostati oziroma bodo še vedno imeli potrebo po storitvah pomoči na domu, po Zakonu o socialnem varstvu. In če ne bo podaljšanje tega sofinanciranja, se bo s 1. julijem ta storitev pomoči na domu močno podražila. In zato, da to preprečimo, te podražitve in ohranimo dostopnost in v bistvu predlagamo ta amandma.
Naš tretji predlog se nanaša na 20-odstotni dodatek za izvajanje dolgotrajne oskrbe. Vsi prisotni ste seznanjeni s tem, da kot skupnost ves čas jasno poudarjamo, da brez kadra sistem ne bo deloval. Lahko imamo dober zakon, zapisane pravice, a brez ljudi, ki bi te pravice uresničeval, ostane le mrtva črka na papirju. V skupnosti razumemo, da s tem, kot tudi številni izmed vas danes prisotnih opozarjate na kadrovsko podhranjenost, na nizke plače, na odhod kadra, da tudi sami želite to stanje dejansko spremeniti. In danes je priložnost narediti konkreten korak naprej sprejema v bistvu našega amandmaja. Ob tem se mi zdi tudi pomembno poudariti, da ta dodatek ne pomeni priliv novega kadra. Ne, to pomeni, da bomo vsaj obdržali obstoječ kader. Številni neuspešni razpisi, na primer v lanskem letu je bilo uspešnih le 27 odstotkov vseh razpisov. Pomeni, da v zavodih trenutno dela manj zaposlenih, kot bi jih moralo že po obstoječih zastarelih kadrovskih normativih. Posledično so obstoječi delavci še dodatno obremenjeni. In zato tudi ne preseneča podatek, da si bo približno 10 odstotkov vseh zaposlenih v naši dejavnosti v letošnjem letu poiskalo drugo zaposlitev. In po povratnih informacijah s terena jih je 4 odstotke že odšlo. Prav tako se bo v naslednjih treh letih upokojilo skoraj 10 odstotkov vseh zaposlenih, v nadaljnjih dveh letih pa še 7 odstotkov.
Na tem mestu se moram dotakniti še plačne reforme. V osnovi smo bili vsi veseli dviga plač, a žal plačna reforma pri zaposlenih ni prinesla pričakovanega učinka po uveljavitvi nove plačne lestvice. S 1. 1. 2025 so številni iz naslova osnovne plače prejeli zgolj 37 evrov ali pa 76 evrov bruto več, nekateri celo manj, ker so izgubili na primer ta dodatek po posebnem vladnem projektu, ki je prej predstavljal pomemben del njihovega prejemka. Opozarjamo tudi na to, da bo kar ena tretjina vseh zaposlenih že v letošnjem letu, to se pravi, s 1. 1. je bil prvi obrok, sedaj s prvim 10. bo drugi obrok prejela celotno predvideno razliko. In med to tretjino je kar 40 odstotkov takšnih zaposlenih, ki so dobili manj kot 100 evrov bruto dviga. In ti zaposleni so in ostajajo še vedno med najslabše plačanimi zaposlenimi v državi. Zato predlagamo uvedbo tega 20 odstotnega dodatka za zaposlene v dolgotrajni oskrbi najprej iz proračuna na podlagi tega 125. člena, nato pa iz obveznega zavarovanja za dolgotrajno oskrbo. In na tem mestu še enkrat poudarjam, da to ni privilegij, ampak je nujna podlaga, če želimo imeti vzdržen sistem dolgotrajne oskrbe.
Naš četrti predlog pa se nanaša na samo dostopnost oziroma na dostop skupnosti do agregiranih podatkov iz informacijskega sistema. Za skupnosti so v zakonu opredeljene naloge, na primer koordinacija razvoja, sodelovanja pri oblikovanju politike in tako naprej in teh nalog brez podatkov ni mogoče opravljati. Tukaj ne govorimo o osebnih podatkih, govorimo o statistiki. In ta amandma omogoča, da skupnost zakonito in strokovno opravlja vlogo obveznega člena med državo in izvajalci. In če naj dolgoročno zagotavljamo kakovost storitev, moramo temeljiti na podatkih in ne na nekih občutkih. Ob tem dovolite še simbolno opombo. Skupnost socialnih zavodov Slovenije deluje neprekinjeno že od leta 1967. V kratkem bomo obeležili 60 let, to se pravi 60 let sodelovanja, povezovanja in podpore državi. Zato verjamem, da bo ta amandma vložen in sprejet in da bomo s tem amandmajem lahko to vlogo opravljali tudi v okviru dolgotrajne oskrbe.
Spoštovani! Naš skupen cilj je sistem dolgotrajne oskrbe, ki bo pravičen, dostopen in izvedljiv. Ti, bom rekel, samo štirje amandmaji lahko v praksi naredijo bistveno razliko med sistemom, ki živi, in sistemom, ki obstaja le na papirju. Hvala za vašo pozornost in hvala vsem, ki boste podprli rešitve, ki bodo ljudem dejansko nekaj prinesle. Hvala.