Hvala lepa za besedo, vsi lepo pozdravljeni. Spoštovani!
Odbor za izobraževanje, znanost in mladino je na 36. nujni seji obravnaval Predlog zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja, ki ga je Državnemu zboru v obravnavo in sprejetje predložila Vlada. K predlogu zakona so bili vloženi amandmaji Poslanske skupine SDS, na seji pa so bili predloženi tudi predlogi za amandmaje odbora poslanskih skupin Svoboda, SD in Levica. Minister za vzgojo in izobraževanje je kot predstavnik predlagatelja uvodoma predstavil temeljne cilje in ključne rešitve zakona. Predstavnica Zakonodajno-pravne službe je predstavila bistvene poudarke iz pisnega mnenja in na seji izpostavila sporno spremembo postopka imenovanja in razrešitve ravnateljev, kjer se institut mnenja ministra nadomešča s soglasjem ministra kot konstitutivnim pogojem. Odbor je prejel mnenje Komisije Državnega sveta za izobraževanje, kulturo, znanost, šport in mladino, ki predlog zakona podpira, posebej z vidika financiranja razvojnih projektov. Ob tem pa so bila mnenja o uvedbi soglasja ministra pri imenovanju ravnateljev deljena, in da je bilo izraženih tudi več pripomb, in sicer od pomanjkljivosti pri oblikovanju šolskih okolišev, ki vplivajo na občinske stroške, do nezadostne podpore nadarjenim učencem. Predstavniki strokovne in interesne javnosti so predvsem podprli določitev deleža bruto domačega proizvoda za stabilno financiranje vzgoje in izobraževanja. Predstavnica Zavoda Republike Slovenije za šolstvo je kot pomembno označila tudi spremembe glede izobraževalnih programov in sistemske ureditve kakovosti. Predstavnik Sindikata vzgoje, izobraževanja, znanosti in kulture Slovenije je poudaril možnost dopolnilnega dela pri istem delodajalcu, čeprav je izrazil skrb, da to ne bo dolgoročna rešitev za kadrovske težave. Povedal je še, da Sviz ne podpira spremembe, ki odvzema pristojnost svetu zavoda kot pritožbenemu organu pri delovno pravnih vprašanjih zaposlenih. Predstavnica Združenja ravnateljev in pomočnikov ravnateljev Slovenije je izrazila pomisleke glede laičnosti sveta zavoda in predlagala izboljšave, ki bi zagotovile več strokovnosti pri vodenju šol. Predstavnica Skupnosti vrtcev Slovenije pa je poudarila zadržke glede omejitve združevanja vrtcev, saj po njihovem mnenju to ne bo odpravilo problema velikih in nepreglednih institucij. Predstavnica Sindikata direktorjev in ravnateljev je podprla odvzem pristojnosti sveta zavoda, da odloča kot drugostopenjski organ v delovno pravnih razmerjih iz razloga, ker člani svetov zavodov praviloma nimajo ustreznih pravnih znanj. Kot pozitivno rešitev je označila uvedbo soglasja ministra pri razrešitvi ravnatelja. Predstavnik Skupnosti občin Slovenije pa je predlagal prenos financiranja določenih investicij, programov in dodatkov na državni proračun ter prevzem odgovornosti Zavoda za šolstvo za spremljanje stanja predšolske vzgoje v posameznih regijah. V razpravi so članice in člani odbora iz opozicijskih poslanskih skupin izrazili podporo dvigu deleža financiranja vzgoje in izobraževanja in predlagali, da se ta povečana sredstva zagotavljajo takoj in ne šele v letu 2027. Kot pozitivno spremembo so ocenili tudi financiranje prevoza otrok s posebnimi potrebami in spremljanje zaposljivosti dijakov ter udeležencev izobraževanja odraslih. Največ kritik pa so izrazili glede spremembe postopka imenovanja ravnatelja. Opozarjali so tudi na preohlapno določitev meril za zunanjo evalvacijo, kar po njihovem zmanjšuje avtonomijo šol. Članice iz vrst koalicijskih poslanskih skupin so izrazile podporo predlaganim rešitvam in poudarile pomen stabilnega financiranja, ki bo vodilo v izboljšanje pogojev dela za učitelje in strokovne delavce ter omogočilo večjo podporo nadarjenim otrokom in otrokom s posebnimi potrebami. Podprle pa so tudi predlog sprememb postopka imenovanja ravnatelja. Predstavnik predlagatelja je v odzivu na razpravo poudaril, da sveti zavodov ohranjajo vse pristojnosti imenovanja ravnateljev. Minister pa bo soglasje podal na podlagi objektivnih kriterijev, kar onemogoča politični vpliv. Predstavnica Zakonodajno-pravne službe se je ob koncu opredelila do predlogov za amandmaje odbora in ocenila, da odpravljajo večino nomotehničnih pomanjkljivosti iz prvotnega mnenja. Posebej je izpostavila uvedbo enotnega sodnega varstva v postopku razrešitve ravnateljev in pravico do izjave ravnateljev ob začetku postopka razrešitev na pobudo ministra. Odbor ni sprejel amandmajev Poslanske skupine SDS, sprejel pa je amandmaje odbora, ki so jih predlagali, predlagale koalicijske poslanske skupine. Sprejeti so bili na podlagi katerih je pripravljen dopolnjen predlog zakona. Hvala.