Govor

Spoštovana gospa predsednica, spoštovani poslanke in poslanci!

S predlogom novele Zakona o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja se urejajo področja, ki zagotavljajo razvoj in višjo kakovost vzgoje in izobraževanja v Republiki Sloveniji. Osrednja sprememba predloga sprememb in dopolnitev Zakona o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja je v členu o določitvi obsega sredstev za razvoj in investicije na področju vzgoje in izobraževanja, ki so vezana na delež bruto domačega proizvoda in sicer v višini 0,5 odstotka. Gre za obseg sredstev, ki bodo namenjena za financiranje razvojnih nalog, projektov in programov ter investicij v izobraževalno infrastrukturo. Sredstva se bodo od 1. januarja 2027 vsako leto povečevala v povprečju za 0,025 odstotne točke, v skladu s proračunskimi možnostmi, dokler se ne doseže ciljna vrednost v bruto domačem proizvodu, to je 0,5 odstotka.

Poleg osrednje spremembe predloga zakona, predlog zakona naslavlja tudi druge pomembne vidike financiranja sistema vzgoje in izobraževanja. Izpostaviti velja določbo, ki šolam za izvajanje prilagojenih in posebnih programov vzgoje in izobraževanja za otroke s posebnimi potrebami in glasbenim šolam omogoča, da v njihovo stvarno premoženje ne vlaga zgolj občina ustanoviteljica, pač pa tudi sosednje občine. Pri tovrstnih vzgojno izobraževalnih zavodih namreč v praksi velja, da zaradi manjšega števila učencev predstavljajo regijske zavode, torej zavode s programi, ki jih obiskujejo otroci in učenci več različnih občin. Zakon med drugim uvaja tudi spremembe, ki omogočajo dopolnilno delo pri istem delodajalcu, in sicer največ za petino delovnega časa za določen čas enega leta za že zaposlenega delavca. Gre za nov ukrep, ki bo deloma pripomogel k reševanju kadrovske stiske.

V predlogu zakona o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja se urejajo tudi mnogi organizacijski vidiki, posodablja se sistem imenovanja ravnateljev. Doslej je veljalo, da svet zavoda pred imenovanjem pridobi mnenje ministra in šele nato glasuje za izbranega kandidata. Postopek se po predlogu novele spreminja v enofaznega, minister pa bo odslej podal soglasje o imenovanju po končanem postopku glasovanja, razlogi za izbor kandidata pa morajo biti natančno obrazloženi. Soglasje minister lahko zavrne zgolj v izjemnih primerih, ko gre za nepravilno ali nezakonito izpeljan postopek, neizpolnjevanje formalnih pogojev kandidata za ravnatelja, nepravilnosti v postopku imenovanja, obstoj določenih razrešitvenih razlogov za ravnatelja. Poleg imenovanja so natančno opredeljeni tudi razlogi za razrešitev, ki doslej v zakonu niso bili opredeljeni. Ministru za vzgojo in izobraževanje se poleg tega daje možnost, da v izjemnih primerih tudi sam razreši ravnatelja. Gre za tiste primere, ko svet zavoda ravnatelja ne razreši in gre za ugotavljanje hude kršitve zakona, ugotovitve Računskega sodišča o kršitvah dobrega poslovanja, neizvrševanja dokončnih upravnih ali sodnih odločb ali storitev kaznivega dejanja. Z vloženim amandmajem se rešuje tudi morebitna neodzivnost ministra v postopku imenovanja in razrešitve ravnatelja. Če minister ne izda oziroma zavrne soglasje v 30 dneh od dneva, ko je bil zaprošen, se šteje, da je soglasje dano. Tako se zmanjšuje možnost političnega vpliva ministra v postopku imenovanja in razrešitve ravnatelja.

Predlog novele zakona poleg naštetega umešča tudi slovenski, madžarski in italijanski znakovni jezik. Kot novo možnost pridobitve ustrezne pedagoške, pedagoško-andragoške oziroma specialno pedagoške izobrazbe, predlog zakona ureja tudi mikro dokazila kot krajša izobraževanja in usposabljanja v skladu z zakonom, ki ureja visoko šolstvo in so namenjena pridobitvi specifičnih znanj, spretnosti oziroma kompetenc pedagoškega, pedagoško-andragoškega oziroma specialno pedagoškega izobraževanja. Verjamem, da je predlagana novela Zakona o organizaciji in financiranju, ki je nastala na ministrstvu v sodelovanju s širšo javnostjo dobra podlaga za razvoj in dvig kakovosti vzgoje in izobraževanja, zato predlagam, da jo podprete. Hvala lepa.