Hvala lepa, lep pozdrav vsem skupaj.
Glede na to, da smo imeli že v fazi priprave predloga sprememb Zakona o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja zelo široko razpravo s številnimi deležniki na področju vzgoje in izobraževanja in tudi s strani lokalnih skupnosti, bom v tej uvodni predstavitvi in glede na to, da smo vsi oziroma ste vsi prejeli tudi gradivo, kratek. Želel bi poudariti nekaj sistemskih sprememb, ki se mi zdijo ključne pri urejanju sistema vzgoje in izobraževanja. Če začnem kar v tem prvem delu, kjer gre za sistemsko umestitev slovenskega znakovnega jezika in jezika gluhoslepih v vzgojno izobraževalni sistem, potem opredelitev okvirja, natančnejše opredelitve, opredelitev okvirja ugotavljanja in zagotavljanja kakovosti. Potem v izogib težavam, ki so se pojavljale pri izvajanju predšolske vzgoje, pri vpisu v razvid na področju delovanja zasebnih vrtcev, potem v zvezi s pristojnostmi sveta zavoda. Ena večjih sprememb je sprememba v postopku imenovanja ravnatelja, kjer želimo vzpostaviti enofazni postopek in ga podkrepiti tudi s soglasjem ministra. Potem je ena ključnih določb v predlogu zakona, kar omogoča in bo omogočalo v prihodnje tudi stabilno delovanje in razvoj šolskega sistema, hkrati pa tudi učinkovito vzdrževanje in investiranje v šolski prostor. To je določba stabilnega financiranja razvojnih nalog in programov, projektov ter investicij v izobraževalno infrastrukturo, ki je vezana na delež bruto domačega proizvoda in doseganje tega deleža torej v prehodnih določbah določamo tudi obdobje, ko bomo ta delež bruto domačega proizvoda tudi dosegli. Ena od pomembnih novosti, ki mislim, da bo ravno v času kadrovske krize in primanjkljaja kadrov na področju izobraževanja lahko tudi zaživela v praksi. Sploh pa v enem delu, kjer imamo pomanjkljivo do usposabljanje učiteljev. Zlasti na področju posebnih potreb je zakonska opredelitev mikro dokazil kot alternativne poti za pridobitev ustrezne pedagoške, pedagoško andragoške ali pa specialno pedagoške izobrazbe.
Potem tudi skladno z izidom pogajanj pri plačni reformi. In pa v zvezi ali pa v povezavi s primanjkljajem kadra v šolskem prostoru uvajamo tudi možnost dopolnilnega dela pri istem delodajalcu. To pomeni, da učitelj, ki je že sto procentno zaposlen pri delodajalcu, lahko na osnovi dogovora z delodajalcem obseg svojega dela poveča tudi za 20 procentov. Na nek način se s tem izognemo tudi kakršnikoli prekarnosti. Po drugi strani pa gre to za pravice iz delovnega razmerja, ki bodo takim zaposlenim pripadale in seveda štele tudi v vso osnovo za pokojnino torej, pri izračunu višine, povprečne višine plače ob koncu kariernega obdobja.
Potem v relaciji do lokalnih skupnosti se nam je zdelo pomembno urediti možnost naložb stvarnega premoženja, torej sredstev za investicije v nepremičnine tudi v sosednjo občino. To je zlasti mišljeno tam, kjer imamo šole, ki izvajajo nižji izobrazbeni standard, šole s prilagojenim programom in ena občina zagotavlja šolsko infrastrukturo za več občin. S tem vzpostavljamo tudi podlago za možnost vlaganja ali pa skupnega dogovora v investicijo več lokalnih skupnosti. To je tudi posledica delitev občin iz približno 60 na 212 v preteklih desetletjih. Ni se pa širila mreža šol, ki izvajajo prilagojeni program za otroke s posebnimi potrebami in imamo približno 60 samostojnih šol s prilagojenim programom za 212 občin. To se nam je zdelo pomembno tudi sistemsko urediti. In to mislim, da so ključne novosti zakona.
Pri financiranju oziroma pristojnostih lokalne skupnosti za financiranje in pa države smo urejali tudi v glasbenem šolstvu. Situacija je podobna kot na področju posebnih potreb. Vendarle za glasbene šole sedaj država zagotavlja plače, stroške povezane z delom, to pomeni prevoz na delo, stroški, ki so vezani na prehrano med delom pa lokalna skupnost. Ta del se nam zdi prav, da je vse na podoben sistem, kot je tudi v za druge dele izobraževanja, če prevzemamo plače, potem na državo prevzemamo tudi stroške, ki so neposredno povezani z delom - govorim o prevozu na delo, pa o nadomestilu regresa za prehrano.
S tem mislim, da sem pojasnil ključna ali pa osvetlil ključna področja, kjer se zakon spreminja? Morda pa več potem tudi ob ali po razpravi, če bo potrebno. Hvala lepa.