Govor

Andrej Pančur

Pozdravljeni! Andrej Pančur, predstavnik KOsRIS, Koordinacija samostojnih raziskovalnih in infrastrukturnih zavodov Slovenije.

Spoštovana predsednica in člani odbora, spoštovane kolegice in kolegi! Dovolite, da v imenu KOsRIS tudi povem, nekaj svoje mnenje. V tem, ki je nekako tudi, ni samo moje osebno mnenje, ampak je seveda mnenje celotnega KOsRIS-a v tej zadevi. Bi se mogoče navezal najprej na ugotovitev, ki jo je podal že državni sekretar Gašparič, da je bil KOsRIS kot eden od teh deležnikov že praktično od jeseni leta 2023 zelo intenzivno vpet, najprej v delovnem telesu v okviru ministrstva, kjer je bil eden od teh deležnikov. V tem delovnem telesu smo podali zelo veliko mnenj. Bile so kar zelo burne razprave, moram priznati, in v vseh teh razpravah se nekako je tudi zelo jasno videlo, da seveda vedno so nekje zelo različni interesi in zelo različna mnenja. Ampak na koncu smo se nekako uspeli zelo poenotiti in smo podprli zakon v celoti. Ko je prišla javna razprava, je KOsRIS tudi podal pozitivno mnenje, podal je seveda tudi nekaj pripomb, vedno so možne pripombe, sploh iz tako raznolike organizacije kot naša, ki združuje manjše inštitute, kot je na primer Inštitut za novejšo zgodovino, kjer sem jaz direktor in več in imamo približno 60 zaposlenih, večje inštitute, kot je Jožef Štefan, kjer je več kar 1200 zaposlenih. Ampak dejansko je bila pa podpora vseeno v tem kontekstu enotna in ne ruši tega, da ne bi podprli tega zakona, tako kakor je bilo podano tudi naše mnenje v Državnem svetu, ko smo imeli razpravo točno v tem momentu.

Če nekako mogoče malo povem je eden od teh elementov, v katerem se je zelo veliko odvila ta razprava in mislim, da je zakon tudi zelo uspešno presegel, je bilo veliko tehtanj med dilemami, kako ta enoten proces, nekako se je vedno smatralo, da je znanstveno raziskovalno in na eni inovacijska dejavnost na drugi strani, kot dve ločeni varianti. Ampak v resnici to ne bi smelo biti ločeno, to je vse nekje en proces, ki gre od temeljne znanosti do inovacijskih, nekje ostane seveda samo na temeljnih znanosti, nekje pa inovacijski. In v teh momentih je bilo veliko tehtanja tudi med samimi deležniki. So bile inštitucije, ki so bolj prisegale na raziskave, na temeljnih znanosti, so inštitucije, ki so bolj prisegale na razvoj inovacijskih dejavnosti. Ampak po našem, po mojem tudi mnenju, zakon daje, novela zakonodaje dobro podlago za to, da se lahko uspešno krepita ne samo oba dva stebra, ki smo jih zdaj dobili, ampak da se oba stebra lahko tudi čim bolje poveže. Navsezadnje je to tudi že agencija nakazala z nekimi prvimi primeri javnih razpisov, tudi za inovacijske in za temeljne dejavnosti, ki lepo povezuje od tri do šest in prej na temeljno znanost in potem tehnološkega razvoja v teh projektov. In če bodo šle zadeve v tem smislu naprej in seveda z določenimi dodatnimi sredstvi, ki pa ne bodo na račun temeljne znanosti, kar moram poudariti kot član KOsRIS, bomo vsi verjetno zelo zadovoljni in bo tudi temu primerno učinek znanosti za razvoj Slovenije toliko bolj pomemben. Pri samih drugih momentih bi mogoče še poudaril, da seveda to, kar je bilo povedano s strani različnih pripomb zdaj v sami razpravi, se strinjamo, da tudi s temi amandmaji, ki so bili zdaj pripravljeni, sploh iz stališča, da se je upoštevalo pripombe komisije. Tudi se nekako seveda strinjamo s temi pojasnili, kakor jih je ministrstvo pripravilo. Hkrati bi tudi poudaril, da vse te pripombe so dobrodošle in upam, da bodo tudi v parlamentarnem procesu sprejete na način, da bi zakon čim prej sprejeli in da bi čim prej zaživel. Tako da hvala.