Govor

Hvala za besedo. Lep pozdrav.

Zdaj obravnavamo torej osnutek Zakona o javnih uslužbencih, ki ima kar nekaj novosti. In seveda tudi sam se bom pridružil moji predhodnici, da sem mnenja, da je imelo ministrstvo pri tej pripravi zakona dober namen. No, glede na podane pripombe, ki so prišle pač skozi postopek in pri samem pregledu zakona imamo tudi mi v Slovenski demokratski stranki pomisleke glede ustanovitve Centra za kadre. Zdaj imeti v bistvu dvojni postopek, najprej Center za kadre naredi prvo sito, pa potem še predstojnik posameznega organa drugo sito je neustrezno. Centralizira te postopke, je neustrezno. Dvomim, da bo lahko Center za kadre tista organizacija, ki bo za vse javne uslužbence dejansko pregledoval in imel možnost, ali je nek kandidat ustreza ali ne. Tudi za občine in tako dalje. Se mi zdi to nepotrebno. Predvsem pa so pomisleki na to, kar se pa dogaja pod to Vlado, da bo tu prišlo tudi za politično sito. Čeprav ta zakon govori o predvsem tem, da se bo iskalo neodvisne politične uslužbence predvsem po najbolj strokovni in kompetentnih kadrih, ampak jaz vam tega ne verjamem, zato, ker do sedaj vsa ta izvajanja, ki so bila pod to Vlado, so bile to, kar ste govorili, da boste delali ene velike laži, ker delate pravzaprav drugače. Počistili, čistite kadre, ko ste prišli na oblast, ste počistili kadre v javni upravi, vsepovsod še čistilko, če je bila zaposlena v prejšnjo vlado in nastavljate svoje kadre. Čeprav najbolj se to pozna tudi RTV, ki jo zdaj tu odvzemate, pa potem policija, ki sicer ni tu v tem zakonu, ampak tudi drugod. In zelo zanimivo je tudi načelo tega 29. člena, ki govori o politični nevtralnosti. Seveda vsak javni uslužbenec mora delovati v dobrobit ustrezne kadrovske in strokovne ureditve svojega dela in seveda tu ne sme vpletati v nobeno politično vpletenost. Ampak dvomim, resnično dvomim. In tudi to, da pri sami vlogi ni možna dopolnitev je zelo sporno, kar je opozorila tudi ZPS. Zelo redki so primeri tudi glede Zakona o upravnem postopku in tako naprej. Vloga, možnost dopolnitve vloge je vsekakor bi morala biti. To je res, ne vem, kako bo to dejansko pohitrilo. Tudi vse to, kar je na ZPS opozorila glede rešitev reševanja s kolektivnimi pogodbami, tudi glede ne odpravlja tega, kar je tudi ZPS povedala, glede letnih dopustov, glede disciplinskega postopka in tako naprej. Torej, zakon ne rešuje nekaterih zadev, ki so pa že dolga leta odprte, že nekaj časa. In ko govorite o tem kako dolgo ste ta zakon pripravili, menim, da bi lahko tudi te zadeve ustrezno uredili. In da se bo na koncu pokazalo tudi to, kot se je pri Zakonu o javnih plačah in tako naprej, da so ene velike obljube, na koncu pa torej rodila se je, kako je, tresla se je gora, rodila pa se je miš na koncu. Mogoče kar pozabljam, je to 12. člen, da je pač javni uslužbenec odgovoren za hitro in učinkovito izvrševanje nalog. Vsekakor tu je rak rana naše javne uprave, ko določeni uslužbenci ne odgovarjajo za svoje strokovno delo. In tudi hitro izvrševanje nalog, ker to sem že tudi opozarjal pri Zakonu o plačah, javnih plačah in tako naprej. In tudi, kar mi ni jasno, zakaj izvzemamo iz tega Zakona o RTV. Zakaj izvzemamo RTV? Ne vem zakaj RTV ni ustanova, kjer bi lahko reševali tudi s tem zakonom? Torej, gre spet za neke politične opredelitve. Tako da zdaj je kolegica pred mano, je omenila, da mogoče manjše občine imajo težave, da, ampak manjše občine so po navadi povezane v skupne občinske uprave in potem nimajo težav s kadri. Je pa, ja, skupne občinske uprave rešujejo.

Zdaj, kar se pa tega tiče, tudi predhodnih preizkusov in tako dalje. Na eni strani imate težave, ker ni kadra, na drugi strani boste pa imeli investitor, kjer boste to preizkuševali. To ne bo šlo skozi. Zdaj, res je, da nekdo, ki predvsem, ko bo šel v neke vodstvene položaje, seveda mora imeti vodstvene izkušnje in tako dalje. Se strinjam, da ne bo tako, kot je bilo na policiji pri Senadu Jušić. Ampak pri določenih javnih uslužbencih, predvsem tisti, ki pač prihajajo nekako prvič na svoje mesto. Se pa lahko tudi, če je zelo ažuren, če je zelo, ima torej namen delati in tako naprej se lahko zelo hitro nauči in privadi na svoje delo. In pri izbiri kadrov, ko dejansko nimaš velike možnosti, boste zelo težko ločevali in zavračali določene kandidate. Zelo težko. Ker dejansko javne službe več niso tako privlačne, kot so bile včasih, zato ker niso na eni strani niso, niso plače takšne, tudi delo ni več tako. Torej, tudi ta, kot so včasih hodili v javne uprave delati za to, zaradi neke varnosti, socialne in tako naprej, rednih plač več tega ni, ker je pač gospodarstvo postalo nekoliko konkurenčnejše. In zato res pri tem kadru, zato smo tudi v Poslanski skupini Slovenske demokratske stranke predlagali amandma, da se ta člen v zvezi z ustanovitvijo tega centra za kadre črta, ker menimo, da ta rešitev ni ustrezna. Tudi če bi šel malo po amandmajih, da jo predstavim torej k 16. členu, da se črta besedilo, razen javnega zavoda RTV Slovenija, torej naj se ta RTV zavod seveda vključi v to. Tudi smo sledili mnenju Zakonodajno-pravne službe glede Komisije za pritožbe in smo tudi predlagali črtanje 36. členu, ker tudi Zakonodajno-pravna služba meni, da je predlog dosedanji zadeva ustrezno urejena in da ta predlog, ki ga ta zakon predvideva ni ustrezen. No, potem so seveda amandmaji, ki so vezani na te kadre za, mislim, tega centra za kadre. In potem imamo tudi to, kar je bilo v zvezi s podajo torej dopolnitve vloge, torej da se omogoča dopolnitev vloge. Ker menim, da vsekakor je to pravica, ki jo vsakdo ima, da se vloga dopolni, ker to je mogoče lahko samo nekaj dni, seveda, če je predvsem zato, ker je poslovanje elektronsko. Torej zahteva dopolnitev vloge isti dan in bi lahko to samo nekaj dni predstavili, lahko damo zelo kratek rok za dopolnitev. Tako da smo v zvezi s tem dali tudi pri 67. členu glede izbirnega postopka smo potem podali, ki je tudi vezan na Center za kadre, kajti ta Center za kadre seveda bo eno sito, ki se mi zdi, da je neustrezno. Potem tudi 69. člen je vezan na Center za kadre. Potem amandma k 91. členu smo določili določen, dodali določene še zapis drugega odstavka, drugem odstavku oziroma da se direktorju oziroma tajniku občine, direktorja in tajnika občine imenuje župan. Kar mislim, da je to zelo pomembno, kajti župan je tisti, ki si bo lahko nastavil osebo, ki bo vodila občinsko upravo. Kajti po navadi je to najbolj pomembno torej, prav direktor in pa tajnik občine je tisti, ki je desna roka županu in lahko le župan odloči o tistem, da ga pač tudi imenuje. No, tudi zdaj amandma 150. člena je tudi vezan na ustanavljanje Centra za kadre in tudi vsi ostali amandmaji. Tako da največji pomislek v Poslanski skupini Slovenske demokratske stranke imamo prav glede na ustanovitve za kadre, ker menimo, da bo šlo to še za eno politično sito. Tudi, da bo en Center za kadre odločal o kadrih na občini in tako naprej, menimo, da je neustrezno. Potem pa še kandidat, ki bo šel čez prvo sito, bo potem še odločil nadrejeni na posamezni javni službi oziroma na občini. Torej, zakaj potem kar, da se kar neposredno, torej da tistemu, kjer pač, kadar potrebuje te inštitucije oziroma občin in tako naprej. In v tem smislu gre tudi za nekoliko še dodaten vpliv države na občino in kršenje zakona o lokalni samoupravi. Zdaj država bo odločala o kadru na lokalni samoupravi je nedopustno. Občina mora imeti tudi po zakonu lokalno upravo, lokalno samoupravljanje in odločati o kadrih, ki jih bo na svojem lokalnem nivoju imela. Hvala.