Predsedujoči, hvala lepa za besedo.
Spoštovane poslanke, spoštovani poslanci!
Pred vami je predlog zakona o javnih uslužbencih, ki ga je Vlada Republike Slovenije sprejela na 142. seji februarja letos. Gre za sistemski zakon, ki ureja področje, ki ni bilo deležno vsebinskih sprememb vse od leta 2005. Zaradi izkušenj in spoznanj na področju zaposlovanja in ravnanja s kadri ter sprememb v družbi v zadnjih 20 letih, sedanje stanje kliče po posodobitvi. Danes se soočamo z izzivi, kot so dolgotrajni postopki zaposlovanja, nepreglednost natečajev. Ter težave pri pridobivanju ustreznega kadra. S tem zakonom želimo odgovoriti na te izzive. Naš cilj je sodobna, učinkovita, odzivna javna uprava, ki bo državljanom zagotavljala kakovostne storitve in zaposlovala najboljše kadre na podlagi jasnih, enotnih in poštenih meril.
Dovolite, da predstavim ključne rešitve. Osrednja novost tega predloga je ustanovitev centra za kadre, ki bo deloval znotraj Ministrstva za javno upravo, zato mu bom v predstavitvi namenil nekaj več pozornosti. Center bo prevzel prvi del izbirnega postopka za zaposlitev v državni upravi, ki vključuje objavo javnega natečaja, praviloma na določen dan v tednu, sprejem prijav in preverjanje izpolnjevanja pogojev, preizkus osnove poznavanja naše ureditve in presojo temeljnih kompetenc. Danes okoli sto posameznih organov vsako leto izvaja približno tisoč postopkov, vsak s svojo organizacijo orodij in kriteriji. Takšna razdrobljenost povzroča neenake pogoje za kandidate, podvajanje dela in neučinkovitost. Predlagana rešitev bo poenotila te postopke, kar bo pomenilo večjo objektivnost, preglednost in primerljivost rezultatov. Za kandidate bo to pomenilo, enake vstopne pogoje, večjo jasnost v postopku in možnost mobilnosti znotraj tako imenovanega trga dela. Uspešni kandidati v prvem delu bodo napredovali v drugi del postopka, kjer bo pristojni organ še vedno sam izbiral najprimernejšega kandidata. S tem bo zagotovljeno, da se bodo postopki pohitrili tako za kandidate kot za organe, ob tem, da bodo organi ohranili avtonomijo pri izbiri kadrov.
Naj na kratko opišem, kako bo izveden prehod na nov sistem. Celoten postopek bo digitaliziran, od prijave do preverjanja pogojev in rezultatov preizkusov. To bo, kot rečeno, pomembno skrajšalo trajanje postopkov, razbremenilo posamezne organe in zmanjšalo birokracijo. Pomembna novost je tudi, da bo informacijska rešitev zagotavljala samodejno preverjanje popolnosti vlog, zato teh ne bo potrebno dopolnjevati, kar bo dodatno pospešilo proces. Center za kadre bo lahko izvajal prvi del postopka tudi za lokalne skupnosti in druge državne organe, vendarle, poudarjam, vendarle, če bodo ti sprejeli avtonomno odločitev za pristop k uporabi storitev centra za kadre in pristopili k internemu trgu dela. Organi z lastnimi specifičnimi postopki, kot so policija, vojska, obveščevalne službe, ostajajo izvzeti. Tudi zaposlitve uradnikov za določen čas in strokovno tehnična delovna mesta bodo še naprej v domeni posameznih organov v skladu z zakonom o delovnih razmerjih. Prehod na novi sistem bo potekal postopoma med 1. januarjem in 30. junijem 2026, kar omogoča čas za prilagoditev, tehnično podporo in usposabljanje kadrov.
Naj omenim še nekatere druge pomembne ukrepe, ki jih predlog zakona vključuje. To so več fleksibilnosti pri ravnanju s kadri, spodbujanje mobilnosti javnih uslužbencev, prenovljen sistem usposabljanj ter ponovna uvedba kadrovskih štipendij, kot odgovor na pomanjkanje strokovnega kadra.
Spoštovani! Gre za premišljen, izvedljiv in nujen korak k bolj pregledni, strokovni in odzivni javni upravi. Zato predlagam, da skladno s 138 členom Poslovnika Državnega zbora po drugi obravnavi na isti seji opravite še tretjo obravnavo, seveda če bodo za to izpolnjeni pogoji.
Zahvaljujem se vam za vašo pozornost in z mojimi sodelavci smo vam na voljo za dodatna pojasnila in razlage. Hvala.