Govor

Spoštovana podpredsednica, spoštovani državni sekretar, kolegice in kolegi!

Predlog sprememb pristojnosti Ustavnega sodišča, ki vsebuje spremembe 160., 161. in 162. člena Ustave skoraj v celoti sledi predlogu Vlade iz leta 2010. Že takrat je namreč Ustavno sodišče, se je soočilo z visokim pripadom zadev in trajanja postopkov na Ustavnem sodišču. Pripad še vedno narašča, kar povzroča podaljševanje časa za obravnavo in odločanje, s čimer se šibi varnost ustavnosti, zakonitosti ter ogroža pravico do sojenja v razumnem roku. O tem pričajo podatki o preobremenjenosti Ustavnega sodišča in podaljševanja povprečnega časa, v katerem se sprejemajo odločitve. Cilj predloga sprememb Ustave je tako predvsem v povprečju učinkovitosti ustavnega sodišča ter prilagoditve ustavnega sodišča sodnim izzivom. Ustavno sodišče ima sicer v sistemu delitve oblasti vlogo varuha ustavnosti in zakonitosti in sicer v razmerju do vseh drugih državnih organov, organov lokalne samouprave do vseh nosilcev javnih pooblastil. Temeljna pristojnost Ustavnega sodišča je presoja ustavnosti in zakonitosti predpisov, pri čemer ga Ustava izrecno pooblašča tudi za presojo ustavnosti in zakonitosti podzakonskih predpisov in splošnih aktov lokalnih skupnosti. Po veljavni ustavnopravni ureditvi je Ustavno sodišče edino, ki sme kot varuh ustavnosti in zakonitosti na zahtevo upravičenih predlagateljev ali na pobudo vsakogar, kdor je za to, kdor za to izkaže pravni interes, za vse obvezujočim učinkom poseči v zakone, podzakonske predpise in druge splošne pravne akte.

Socialni demokrati podpiramo predlagane spremembe Ustave. Strinjamo se z mnenjem strokovne skupine, ki pravi, da je predlagana sprememba Ustave s področja ustavnega sodstva nujna, potrebna in utemeljena. Menimo, da bo predlagan predlog zagotovil boljše obravnavanje pripada na Ustavnem sodišču, saj je to že dlje časa skrb vzbujajoče in predstavlja tudi tveganje za uresničevanje pravice do sojenja v razumnem roku. Eden od ključnih dejavnikov je tudi celo širok obseg pristojnosti Ustavnega sodišča, ki v celoti ne ustreza posebni vlogi sodišča kot precedenčnega sodišča ter najvišjega varuha ustavnosti in človekovih pravic. Predlog tako predvideva, da bi Ustavno sodišče samo odločilo, o katerih zadevah bo odločalo. Predlog določa prosto izbiro zadev, ustavne pritožbe, pobude za oceno predpisa. V predlogu so tudi varovalke, dva dodatna pogoja. ko sodišče mora odločiti, torej nima proste presoje, to je, ko je vložena pobuda oziroma ustavna pritožba odpira pomembna ustavno pravna vprašanja in ko odločitev Ustavnega sodišča je glede na težo posledic kršitev človekovih pravic in temeljnih svoboščin pomembna za ponudnika oziroma pritožnika. Kot dodatno varovalko pa se predlaga tudi, da Ustavno sodišče sprejme zadevo obravnava..., v obravnavo, če to podpira najmanj trije ustavni sodniki. Menimo, da bo s to spremembo Ustavno sodišče na najpomembnejša vprašanja lahko odgovorilo v bistveno krajšem času kot doslej, s čimer bo tudi v postopku pred Ustavnim sodiščem zagotovljena človekova pravica do sojenja brez nepotrebnega odlašanja. S tem bo kljub manjšemu številu odločitev Ustavnega sodišča dejansko in v kratkem času zagotovljeno varstvo človekovih pravic večjemu številu državljank in državljanov Republike Slovenije. Drugi sklop sprememb predvideva prenos pristojnosti odločanja o ustavnosti in zakonitosti podzakonskih predpisov, predpisov lokalnih skupnosti in splošnih aktov, izdanih za izvrševanje javnih pooblastil, s primarno pristojnosti pristojnega Ustavnega sodišča na drugo sodišče na podlagi posebnega zakona. Strokovna skupina soglasno podpira to rešitev - brez tega si ni mogoče predstavljati razbremenitve. Ustavno sodi..., opozarjajo, da bi morali v predhodnem obdobju do celovite ureditve ustavne spremembe poskrbeti za dodatno usposabljanje sodnikov na področju ustavnega prava in evropskega prava. Predlaga pa tudi spremembe 162. člena glede širokega kroga upravičencev predlagateljev, ki lahko zahtevajo presojo ustavnosti zakona.

Socialni demokrati smo prepričani, da predlagane spremembe predstavljajo pomemben korak k modernizaciji in povečanju učinkovitosti našega Ustavnega sodišča, zato bomo predlog za začetek postopka spremembe Ustave podprli. Hvala.