Gospa predsednica, hvala za besedo.
Lepo pozdravljeni vsi navzoči!
Torej, Zavod za zdravstveno zavarovanje je zagotovo na podlagi prispevkov zavarovanih oseb prvi, ki poskuša čim bolj skrbeti za to, da zavarovane osebe oziroma zavarovanci, če rečem krajše, dobijo za svoje vplačane prispevke čim več. In to je ves čas princip tako priprave razvoja modelov kot postavljanja cen kot pogajanja za čim bolj optimalno razporeditev sredstev za storitve oziroma druge pravice, kot je na primer absentizem oziroma bolniška.
Čisto na kratko bi predstavila dosedanje aktivnosti in ceno, recimo belih zalivk. Kot je bilo že omenjeno, bele zalivke uvajamo kot pravico namesto amalgamskih zaradi ukinitve amalgama, to nam naroča evropska uredba in nacionalni načrt o opustitvi amalgama, s čimer se bo do 1. 7. 2026 za vse zavarovane osebe ukinil amalgam, razen za tiste res izjemne primere, zaradi kakšnih zdravstvenih indikacij, vse ostalo amalgama ne bomo več uporabljali in bo bela zalivka, čeprav je dražja, pravica za vse zavarovane osebe.
Če samo okvirno predstavim, za leto 2024 je recimo celotno zobozdravstvo bilo financirano z 223 milijoni evrov - to malo za občutek - od tega zalivke predstavljajo 35 milijonov oziroma 16 odstotkov na državnem nivoju. Govorimo o tem, zato, da imamo neke plastične predstave, v kakšnih okvirih se gibamo oziroma o čem govorimo. Bele zalivke seveda so v največjem obsegu v programu zobozdravstva za odrasle, kjer imamo 727 ambulant, torej timov. Zanje bodo v letu 2025 namenjeno približno 175000 evrov. To je že po povišanju plač na eno ambulanto: to spet za občutek, koliko ena ambulanta vzame oziroma dobi finančnih sredstev. Cena, ta struktura stroškov oziroma cen v teh ambulantah pa je približno 74 odstotkov je delo in 22 odstotkov materialni stroški, ostali amortizacije, informatizacija, ostalo so pa v zelo majhnem deležu. Iz tega bi poudarila, da - prvič - zalivke predstavljajo samo 20 odstotkov dela ene take ambulante in v skupnem znesku torej ne predstavljajo celotne ambulante, daleč od tega. Ves večinski del predstavlja fiksna in snemna protetika, endodontija, parodontologija in druge storitve. Cene so bile postavljene tudi za bele zalivke že leta 2019, ko so postale, bom rekla, širša pravica, ne samo za ta sprednji sektor, tako kot v preteklosti in že takrat smo v sistem dodajali dodatna sredstva za dodatne materiale, ker dejstvo je, da pač bele zalivke izdelane s temi materiali, so pač časovno bolj zahtevne z dražjimi materiali. Že takrat smo sledili pri časovnicah, videli smo, stroški dela predstavljajo 75 odstotkov celega stroška. Pri časovnicah, ki so ključni za strošek dela, smo v celoti sledili predlogu Zdravniške zbornice. V celoti, še enkrat smo sledili predlogu, ki smo ga prejeli. Torej, so minute za posamezno zalivko eno ploskovno, dvoploskovno tri ploskovno - to že vsi sami tudi poznamo, ni taka medicinska stroka oziroma jo poznamo, ker smo uporabniki - takrat smo s časovnicami popolnoma sledili, materiale smo že takrat povišali. Zdaj smo v zadnjem času imeli več sestankov z Zdravniško zbornico, zadnjega 20. marca. Takrat smo primerjali njihove podatke o stroških za material z našimi podatki, ne z našimi, ampak s podatki, ki smo jih pridobili na trgu, tako kot jih pridobimo vedno oziroma tako kot jih vsakdo pridobi lahko in smo šli postavko za postavko. Pripomba je bila v bistvu samo na ene gumice, da rečem, samo na eno postavko in tam smo naknadno še ta znesek še povečali. In naš predlog je, da se materialni stroški povečajo za približno 20 odstotkov oziroma kar pomeni 20 evrov na povprečno zalivko - zdaj 12 evrov na povprečno zalivko. Zalivke, kot sem rekla, so eno dvo, tri ploskovne, povprečno je približno dvoploskovna. Sicer imamo v sistemu polovico, tri ploskovnih pa četrtino, eno pa dvo, tako približno, zdaj, jaz to predstavljam dokaj tako krovno, ne z decimalkami, ker to ni potrebno. Če to povišanje upoštevamo, se pravi, v tej tabeli imamo trenutno cene, ki so danes veljavne in predlog s povišanjem, s tem povišanjem bi dosegli več kot 95 odstotkov tržnih samoplačniških slovenskih cen. Zavod ocenjuje, da je to v javni mreži cena, ki se toliko približa samoplačniški oziroma tržni ceni zelo korektna, da ne rečemo, zelo dobra, jih v večini drugje, v drugih dejavnostih ne dosegamo. Finančna posledica tega dviga materialnih stroškov bi bila približno en milijon letno v letošnjem letu, če bi uvajali od 1. januarja dalje, zato ker je pravica samo do 26 let, ker nimamo pravice še cele. Naprej pa bi nas na letnem nivoju stalo okrog štiri milijone dodatno. Ocene so narejene na podlagi dejanske realizacije iz preteklih let, ker boljše pač ni mogoče delati. Se pravi, vzamemo pretekla leta, število zalivk in ocenimo število oziroma potrebna posledična finančna sredstva. Tukaj naj še poudarim, da zadnji sestanek, do zdaj zadnji sestanek z zbornico je bil včeraj. Sodeloval je novi generalni direktor magister Robert Ljoljo in posebej poudaril, da si želi tudi nadaljnjega sodelovanja, tako kot smo sedaj tudi že sodelovali.
Če še samo na kratko izpostavim, dejansko po teh, pa ne projekcijah, tole so že kar trdne številke. Če bomo v letu, če smo v letu 2024 za zobozdravstvo za odrasle dali približno 120 milijonov evrov na letnem nivoju za celoto, potem v letu 2025 povečujemo ta sredstva, tako kot je tukaj na grafu in v legendi zaradi povišanja plač približno 7 odstotkov, zaradi novih materialov v protetiki, ki je tukaj ne omenjam posebej, ampak tam tudi zaradi dodatnih pravic povečujemo tudi finančna sredstva za dodatek za material za zalivke.
Ta je tukaj prikazano majhen, zato, ker smo rekli, da je v celotnem obsegu, so zalivke manjši del in zato tudi finančno, kljub velikemu povečanju, ne predstavljajo takega ogromnega zneska. In dodajamo time, ves čas dodajamo dodatne time oziroma ambulante, dodatne programe v sistem, s čimer seveda tudi povečujemo sredstva, povečujemo dostopnost.
Tudi v letu 2026 se bo to, se bodo ta povečevanja oziroma dodatna finančna sredstva nadaljevala. Nekaj zaradi dodatnih timov, zaradi belih zaliv, ker se pač pravica uvaja postopno. In o protetiki bomo zaključevali še ta drugi del, ki se letos s 1. 7. 2025 uvaja. In potem v letu 2027 še zaradi dodatnih timov, zaradi materialov. Pri čemer pa za leto 2027 na primer nismo nič ocenili povišanja zaradi plač, ker nam, ker tega še ne znamo izračunati ta trenutek, tako da bo povečanje še večje. Torej od leta 2024 lani do vključno leta 2027 je to skoraj 30 odstotkov. Nobena druga dejavnost se ne povečuje toliko in še zdaleč se v tem rangu ne povečujejo prispevki. Tako da zavod pač trdi, da je s temi cenami in s temi dodatnimi sredstvi za zobozdravstvo dejansko sledil kar največji možni meri potrebam oziroma zahtevam ali pa dejanskim stroškom zobozdravstvene ambulante. Hvala.