Govor

Milan Brglez

Predsedujoči, hvala za besedo.

Spoštovane poslanke in spoštovani poslanci!

V zadnjih dneh v Državnem zboru potekajo intenzivne razprave glede nadgradnje aplikacije Erar in pobude GEN-I d. o. o. za presojo ustavnosti Zakona o integriteti in preprečevanju korupcije. Del te razprave je bil tudi na včerajšnji seji Odbora za pravosodje, zato dovolite, da uvodoma pozdravim, da je včeraj odbor brez glasu proti potrdil predlog nove Resolucije o preprečevanju korupcije v Republiki Sloveniji, ki pomeni pomembno strateško politično usmeritev za krepitev integritete, preprečevanje in boj proti korupciji. Današnja izredna seja Državnega zbora je sklicana v zvezi s pobudo GEN-I d. o. o. za presojo ustavnosti tretjega odstavka 75.b člena Zakona o integriteti in preprečevanju korupcije, ki se nanaša na objavo podatkov o določenih transakcijah fizičnim osebam v aplikaciji Erar. Naj na kratko povzamem mnenje Vlade glede pobude GEN-I d. o. o. za presojo ustavnosti tretjega odstavka 75.b člena Zakona o integriteti in preprečevanju korupcije.

Vlada je mnenje sprejela na seji 5. 3. 2025 in ga poslala Državnemu zboru in Ustavnemu sodišču. Gre za vprašanje ali se lahko v evidenci Erar javno objavi tudi podatek o imenu prejemnika in namenu nakazila, če ta presega bruto plačo predsednika republike (trenutno okrog 7 tisoč evrov), kar vključuje tudi plače zaposlenih v podjetjih v večinski lasti oziroma pod prevladujočim vplivom države ali lokalne skupnosti. Vlada je primarno podala mnenje, da pobudnik nima pravnega interesa za pobudo, saj podatki o transakcijah za plače zaposlenih v GEN-I d. o. o. dejansko niso le podatki o transakcijah v breme GEN-I d. o. o., ki so sicer objavljeni v evidenci Uprave za javna plačila TZIJZ, posledično pa niso niti v evidenci Komisije za preprečevanje korupcije Erar. Nadalje pa Vlada meni, da je ureditev v tretjem odstavku 75.b člena Zakona o integriteti in preprečevanju korupcije, ki izjemoma omogoča javno objavo podatkov o osebnem imenu prejemnika fizične osebe ter podatka o namenu transakcije, ki presega bruto plačo predsednika republike, skladna z Ustavo Republike Slovenije, pobuda za oceno ustavnosti GEN-I d. o. o. pa je vsebinsko neutemeljena. Po mnenju Vlade je pobudnik sicer subjekt javnega sektorja, kamor sodijo tudi gospodarske družbe, v katerih ima država ali občina večinski delež oziroma prevladujoč vpliv on tako sodi med subjekte pod 75.a in 75.b členu Zakona o integriteti in preprečevanju korupcije, glede katerih so se že do sedaj pridobivali in objavljali podatke o transakcijah tako v evidenci Uprave za javna plačila, ki jo upravlja Ministrstvo za finance, kot v evidenci Erar, ki jo upravlja Komisija za preprečevanje korupcije. Cilj veljavne ureditve v Zakonu o integriteti in preprečevanju korupcije je namreč zagotavljanje transparentnosti porabe javnih sredstev in finančnih sredstev poslovnih subjektov javnega sektorja, kamor sodi tudi pobudnik GEN-I d. o. o.

Poslovnih subjektov javnega sektorja, kamor sodi tudi pobudnik GEN-I d.o.0., z namenom krepitve integritete in omejevanja korupcijskih tveganj ter nadzora javnosti nad smotrnostjo porabe javnih sredstev. Vsekakor pa bo odločitev o utemeljenosti pobude sprejelo Ustavno sodišče.

Skupina poslancev s prvopodpisano Jelko Godec je v predlogu za sklic današnje seje v okviru priporočila predlagala tudi dve točki, ki se nanašata na Vlado. Vlada se z njimi ne strinja. Kot sem že pojasnil, je Vlada mnenje glede pobude GEN-I d. o. o za oceno ustavnosti sprejela 5. 3. 2025, to je 1. točka priporočila. Evidenco iz 75.b člena Zakona o integriteti in preprečevanju korupcije Erar pa opravlja Komisija za preprečevanje korupcije in ne Vlada, zato priporočila o delovanju evidence Erar ne more podati. Najlepša hvala za pozornost.