Eno lepo dobro jutro, spoštovana predsednica. Spoštovane kolegice in kolegi.
Ja, najprej naj povem, da sta z mano oba dva državna sekretarja in smo se na nek način dogovorili, da tako gospod Frangež kot gospod Židan, da bomo prisotni skozi zraven na tej seji, samo se bomo včasih malo zamenjali, tako da boste imeli od nas lahko zmeraj odziv. Zdaj najprej jaz bi se zahvalil za to sejo in mislim, da je prav, da se o tem pogovarjamo, bom pa tvegal eno izjavo, ne. Jaz komot, Gospa Lep Šimenko, vaš opomnik, ki ga pač imate, in ker ste na nek način dobro povzela, bi ga v opoziciji isto prebral. Z nobeno razliko, ker se to dogaja že 25 let in ta Vlada ni nobena nova agencija naredila in tako naprej. Ja, se strinjam o več ministrstvih, to je stvar diskutabla. Verjetno kdaj kakšno sprejemaš odločitev, ki mogoče pol vidiš, da ni najbolj pametna, ampak eno in isto se pogovarjamo že 25 let. Jaz mislim, da ni velikih razlik, samo menjamo si funkcije, zelo, zelo iskreno. Tako, da zato pa mislim, da je prav, da se pač pogovarjamo v tej smeri in da mogoče kdaj pa vendarle spremenimo neke zadeve, ki jih bo potrebno spremeniti, jaz se absolutno strinjam, ker nas bodo tudi izzivi, ki so pred nami, na nek način bomo dolžni nekatere stvari spreminjati. Jaz sem bil zdaj dva dni v Bruslju, kjer sem se, moram reči, srečal z dvema izvršnima podpredsednikoma Evropske komisije Ribero pa Séjournéjem ter tudi drugimi evropskimi komisarji in tudi našo slovensko komisarko gospo gospo Kos. Jaz moram reči, da imam zelo iskrene, iskreno mešane občutke. Vsi zakoni, vsi podzakonski akti in tako naprej, je, 90 procentov jih imamo zato, ker pač sledimo raznim direktivam, priporočilom Evropske komisije in me je strah, da se to ne bo ustavilo. In še moj pogled, bom rekel, zdaj na to novo Evropsko komisijo, ki jo vodi gospa von der Leyenova. Komisarjema je tako deljena pooblastila in tako razpršena pooblastila, predvsem pa pokrivajo več komisarjev, bom rekel, določeno, določeno problematiko, da po moje bo še težje prišlo do odločitev. Ampak jaz upam, upam, da bo zadeva se spremenila, ker smo pa zdaj pred neko drugo situacijo, ki jo je potrebno narediti, kjer se pa pogovarjamo o varnosti in tukaj pa vemo, da bomo morali dati bistveno, bistveno več denarja. Verjamem, da se bo ta denar ustavil tudi v gospodarstvu, ampak cela Evropa ve, da za to nima denarja lastnega. Cela Evropa ve, da za to nima niti približno ne lastnega denarja in za to bo treba sprejemati ukrepe, ki bodo po moje ne boleči, ampak morajo biti za moje pojme modri, in verjamem, da bomo s tem pa lahko na nek način tudi evropsko gospodarstvo v tem smislu tudi, predvsem pa slovensko gospodarstvo, industrijo na nek način vključili v vse te dogovore. Zdaj, Slovenija je država v bistvu v tem samem jedru Evropske unije, to se vsi strinjamo. Imamo prednost, da imamo dostop do 450 milijonskega trga. Zdaj, podatek imam, upam, da drži, 29 milijonov podjetij je, ki deluje na našem enotnem trgu in če kaj, ta notranji trg je neka prednost, ki jo moramo na nek način izkoristiti. Dejstvo pa je to, kar sem že rekel na začetku, Evropa, Evropska unija se mora spremeniti. S takim načinom dela, se z vami strinjam in verjetno ni v dvorani nobenega, ki pozna gospodarstvo. Nas Kitajska in Amerika prehitevajo po levi in po desni. Razlog je regulacije, na regulacije in pa seveda sprejemanje nekih podzakonskih aktov, direktiv in tako naprej, ki za moje pojme ne gredo v pravo smer. Ampak verjetno se tudi, če v moji stranki nekateri vsi s tem ne strinjajo, ampak dejstvo je pač, takšno je. Pravila igre pa moramo imeti po moje za vse enake. Zdaj sicer so, moram reči, da nekatere stvari so, smo se, pa še nekaj bi rad povedal. Jaz sem se dobil tudi z vsemi evropskimi poslanci iz vseh, pred vseh političnih strank, od Zelene do Socialnih demokratov, Liberalcev in tudi SDS, in moram reči, da smo imeli seveda v Bruslju, v Bruslju, kar je zelo pomembno, čisto en dober pogovor, mene bolj boli, da je teh pogovorov dobrih z nekim normalnim razgovorom jih ne moremo imeti v Sloveniji. V Bruslju se v marsičem strinjamo, kaj je potrebno storiti za Slovenijo, ker je pogled mogoče iz Bruslja včasih drugačen kakor pa v Sloveniji, ki seveda smo tik v zadnjem letu volitev in bo verjetno teh razprav takšnih ogromno, tako da, ampak okej. Evropa mora biti seveda najprej bolj učinkovita, mora sprejemati hitrejše odločitve. Težko je tekmovati z Ameriko, ker Trump z enim podpisom naredi, ne vem, razveljavi zakonodajo, naredi neko odločitev. Ko se začne Evropa pogovarjati o, kaj bomo spremenili, je samo v Evropi, v komisiji, v parlamentu časa potrebujemo, ne vem, leto dni, kaj šele potem, da to vse sprejme vseh 27, 27 držav in seveda smo tu, tukaj imamo na nek način bistveno težavo. Zato je treba hitrejše sprejemati odločitve, moramo imeti na nek način več prostora za tudi svobode in možnosti za ustvarjanje, za razvoj novih tehnologij in pa tudi na nek način, da to evropsko industrijo zopet ojačamo nazaj. Mi smo pred 15. letom rekli, da industrije skoraj ne potrebujemo, šli so vsi evropski velikani na Kitajsko, na Kitajski so se odpirali seveda svoja podjetja, kaj se je naredilo, dobički so vlekli nazaj v matična podjetja, namesto, da bi investirali v nove tehnologije, se je zadeva naredila takšna, kakršna je. Danes so Kitajci 15 let pred nami, če govorimo o električnih avtomobilih, ampak situacija je takšna, kakršna je, vemo pa, kdo je vodil nekatere stvari na takšen način, da smo prišli do teh težav. Seveda moramo tudi v Evropi zmanjševati tega, veliko teh administrativnih ovir, imeti moramo, se strinjam, učinkovitejšo upravo, učinkovitejše javne storitve in to je, upam da je zdaj spoznanje, spoznanje vseh. Zdaj v Evropi, moram reči, da pozdravljam vsaj zdaj na načelni ravni, ker seveda zdaj bodo seveda sveti za konkurenčnost in tako naprej, pozdravljam napovedi prvih paketov regulativnih poenostavitev, ki jih je Evropska komisija že najavila in bodo prihodnji teden že predmet razprave na svetu za konkurenčnost. Že zdaj napovedujejo več deseturno razpravo o tem. Veste, da je sprejeta jasna usmeritev, da moramo seveda evropskemu, posledično našemu gospodarstvu zagotoviti konkurenčnejše pogodbe, se strinjam, od cenejše električne energije in tako naprej, zato da bo naše gospodarstvo konkurenčnejše. Jaz se strinjam, to, kar ste rekli za Nemčijo, jaz sem tudi to prebral, ker se večkrat pogovarjamo, ne, ampak ni čisto tako vse slabo, ne. To, kar ste vi brali, sem jaz celo mislil, da mislijo za nemško vlado, ker ne moremo reči, da so, da so Nemci pa v štirih letih naredili tak preboj, da je pa tam bistveno, bistveno boljše. Nenazadnje so rezultati naše Vlade glede in inflacije, glede in, se pravi, gospodarske rasti, zaposlenosti, drugo boljša kot je Nemčija, bodimo odkriti, boljša kot je Nemčija. In nekaj drugega me pa veseli; nemška podjetja in avstrijska podjetja večina, saj gospa je tule iz je pa rekla, če bi se še enkrat odločili, da bi investirali v Slovenijo, bi investirali v Slovenijo. Mi pa vemo, kaj je naša domača naloga, ja, pa ne samo zaradi nemških podjetij, tudi zaradi slovenskih podjetij se moramo, ali pa lastnikov, se moramo mi nekatere stvari spremeniti. In za mene je dober lastnik, ni pomembno, iz katere države pride. Jaz kot socialni demokrat mi je važno, da imajo delavci dobre pogoje, da ustvarjajo dobiček, kar je osnova, da se za to plača davek in potem država mora na nek način narediti to tistim, ki plačujejo davke, da ima dobre usluge, javne usluge. To se mi zdi, to se mi zdi ključno. Se pravi, če se vrnem nazaj na Evropo. Se pravi, konkurenčnejše pogoje, nove investicije, to bo vse, in nižje cene energije, to, se mi zdi, je ključno za novo, za novo perspektivo Evrope. Nujno je, da sprostimo inovativnost, ker če želimo tekmovati s Kitajsko in Ameriko, rabimo seveda novejše, boljše tehnološke rešitve. Jaz moram reči, da sem kot minister skoraj vsak dan na terenu med ljudmi, med navadnimi ljudmi, med podjetniki, med lastniki, med župani in moram vam povedati, jaz nisem tako črnogled, ampak jaz res verjamem v slovensko inovativnost, jaz res verjamem v naše ljudi. Zato smo tudi tako uspešni in vem, da smo sposobni zmagovati na nek način tudi pri tej tehnološki prenovi. Je pa problem, da smo seveda majhni, da poleg tega, kar govorimo, mogoče nimamo kapitala tega za startupe, ki bi omogočil našim podjetjem, da bodo uspejo. In zdaj eni bodo rekli, zopet, Han je pragmatik, ampak jaz moram reči, nahajamo se v tako prelomnem trenutku, tako prelomnem trenutku za cel planet, če ne govorim samo za Evropo. Zdaj, če kdaj, zdaj moramo med sabo sodelovati na določenih temah v Sloveniji, tako da, in vsi, ker nič nam ne pomaga ta histerija, ki se zganja na večih področjih, ker jutri bomo mogoče funkcije zamenjali, opomnike zamenjali. Jaz se včasih hecam za finance še včasih, ko smo imeli, finance imajo že zmeraj isti opomnik glede proračuna že 15 let, samo letnico zamenjajo. To zdaj govorim, to se malo šalim, ampak kot poslanec se spomnim, sem rekel, minister za finance ima isti opomnik že 15 let - denarja ni za to, denar za to pa je. Tako da, ampak in tudi pozicija, koalicija podobno delujemo. Zato sodelovanje moramo imeti med koalicijo in opozicijo na določenih temah, med Vlado pa med občinami, če želite, med gospodarstvom in sindikatom in med državo in civilno družbo. To je zelo preprosto. Tukaj se moramo začeti pogovarjati. Nimamo vseh istih pogledov in jih nikdar ne bomo imeli, tudi razmišljanje naše je mogoče drugače, ampak jaz mislim, da z dogovorom se da marsikaj narediti.
Zdaj, priporočila, ki ste jih na nek način dali, jih seveda razumem, razumem pa tudi, evo, zelo iskreno, da je to del politične igre in zdaj eno leto pred volitvami. vendar ne boste razumeli, da bomo šli zdaj spreminjati, ne vem, da bomo zmanjšali ministrstva, da se bomo ukvarjali do konca leta spet s tem kam bo kje v kateri sobi sedel, mislim, da je to, razumem pa, ampak okej. Zdaj ne želim braniti, bom rekel, sedanjega položaja do konca, ampak vendarle pa moram povedati, tam kjer smo dobri ali pa celo zelo dobro ta vlada, je to treba tudi jasno povedati. Zdaj, Slovenija je v letih 2023 in 2024 imela višjo gospodarsko rast od evropskega povprečja. Od vseh držav, ki jih vidimo mi kot naše najboljše partnerice, mi smo imeli boljše številke. Po zadnjih napovedih, napovedi Umarja bo naš BDP tudi v letošnjem in prihodnjem letu letos zrastel več kot v drugih državah, večina. Prav tako se je produktivnost po ugotovitvah evropske komisije v slovenskem gospodarstvu v zadnjih letih povečala hitreje kot v Evropski uniji. Tako da, ni vse tako slabo, verjemite mi, da bi si mi želeli še bistveno več, boljše rezultate. Zdaj to mi gospodarstveniki povejo. Učinkovito smo reševali energetsko krizo s široko zasnovano regulacijo cen mikro, majhnih, srednjih, velikih podjetij s pomočjo kakršne so bile. Seveda si ne bom zapiral oči, da so cene električne energije v Sloveniji mogoče višje kot v Evropi, zato moramo tu na nek način to spremeniti, je pa problem kompletne Evrope, da ima električno energijo dražje, kot jo imajo, bom rekel drugi dve, naše velike partnerice, v tem primeru Amerika in v tem primeru Kitajska.
Pripravili smo na nek način obsežen program spodbud iz državnega proračuna, tudi evropske kohezijske politike. Jaz vem, da seveda zdaj vsi govorimo o tem, kako se slabo črpa, ampak z nekaterimi ukrepi, ki smo jih sprejeli v zadnjih 14 dneh na vladi in tako naprej, bodo te številke bistveno boljše in bomo odskočili tam, kjer si seveda ne želimo. Načrt za okrevanje in odpornost seveda, ki je bil sprejet v prejšnji vladi, ga na nek način seveda zelo težko, ampak ga na nek način dobro peljemo naprej. Lovimo mejnike. Je pa seveda, so pa ključne tudi nekatere, pa ne bom rekel reforme, ker meni tudi ta beseda reforma gre že počasi na živce, spremembe zakonodaje na pokojninskem zgodbi in jaz verjamem, da bomo to seveda tudi s tistim, kar sem prej rekel za sodelovanje med vsemi akterji v Sloveniji uspešno pripravilido konca.
Zdaj moram reči, da smo tudi na internalizaciji in dostopu do novih trgov kar veliko naredili. Jaz vam moram povedati, da v Slovenijo prihajajo, bom rekel, podjetniki, podjetja iz, bom rekel ne Evrope in želijo v Sloveniji na nek način investirati. Slovenija jim je seveda in geostrateško in vse drugače zelo zanimiva. Saj pa bom še na dve stvari tudi povedal, kje so prav zgodbe, ki smo jih v Sloveniji uspeli in smo tekmovali in smo tekmovali na evropskem in svetovnem trgu, pa nam je uspelo. Tako da, moram reči, da sem iz tega vidika kar na nek način optimist, seveda, če se ta svet ne bo obrnil čisto na glavo, ker jaz sem se včeraj pošalil, ko sem govoril s komisarjem, in seveda vsi veste, da dobimo dobre opomnike, ki nam jih pripravijo strokovci, ampak v parih urah se spremeni, bom rekel, nekatere odločitve, ki je opomnik čisto lahko brezpredmeten. Z eni sestankom v Ovalni pisarni se se opomnik, ki je bil še ob treh aktiven ali pa dober, se ob pol šestih zvečer spremeni. In ti nič ne pomaga, ampak to so dejstva. En dan, en dan je eden..., ali pa ne bom nič rekel, brezveze.
Zdaj, okrepili smo privlačnost Slovenije za nove naložbe. To nam noben ne more očitati in povedati, da tega ni res. Med najbolj, iz najbolj izpostavljenimi naložbami, vendarle je treba povedati, naložba investicija Lek Sandoz v Lendavi, ni bilo enostavno. Jaz vem, zaradi tega Spirita, zdaj eni pravijo, ja, ugasnite, nič več talati ali pa nič več dati denarja gospodarstvu, zmanjšate davčne obremenitve. Kaj mislite, da bodo druge države gledale brez problema bodo delale denar, da bodo investicije prišle v svoje države. Tako da, to so včasih, sicer se fajn lepo sliši, ampak ta denar mi dobimo tudi iz Evropske komisije. Samo v letošnjem letu na našem ministrstvu 250 milijonov evropskih sredstev, ki jih pač moramo na nek način dati preko razpisov ven. Pomembno pa je, da smo se tudi na osnovi Spirita in tako naprej, bomo transparentnost teh sredstev na nek način absolutno povečali. Zdaj, se pravi Lek Sandoz sem omenil.
Investicija Renault Group. Včeraj sem govoril s komisarjem iz Francije, ki je zadolžen tudi za industrijo in jasno je povedal, da je tudi on vesel, da je Francija, da se je Renault odločil, da pride v Revoz, s tem, da smo tekmovali s štirimi državami in štirimi lokacijami, bistvu, ampak veste, zakaj smo dobili, zato ker je v Sloveniji industrijska tradicija, ker imamo odlično delovno silo. Če kdo Renault pozna, bom rekel, vso davčno, davčno zakonodajo in to predvidljivost in nam je uspelo. In seveda tukaj se moram zahvaliti in Frangežu, ki je ta postopek najbolj peljal, ampak smo znali na nek način se izboriti in premagati in Francijo, ki ima, in še druge države. Tako da neke stvari je vendarle treba se pohvaliti, ne.
Zdaj, Palfinger, da je šel v Ormož in v Ormožu ni prišel zato, ker je ne, ampak zato, ker je sodelovala lokalna skupnost, država, ministrstvo, izkušnje Palfingerja, ki je 30 let v Sloveniji, in če bi temu tako bilo, bi Palfinger rekel, ne, ne, ne, ne, Slovenija pa je slaba, grem jaz nazaj nekam. Ni res. Slovenija je dobra država, zato se je odločil za Palfinger. Jaz sem bil zadnjič tudi v Palfingerju, in so neizmerno zadovoljni. Da ne govorim o slovenskih podjetjih, ki so v zadnjem obdobju ogromno investirali in jaz moram reči, jaz moram pohvaliti eno podjetje, jaz sem fasciniran, kako je možno iz nič, iz ene sklede pa ene šflje za sladoled pred 93. letu narediti firmo Leone, ki je danes ena največjih proizvajalcev sladoleda na tem delu in investira po 70 milijonov v svojo proizvodnjo v Ajdovščini in s Slovenci, lastniki in še družbeno odgovoren, še hčerka smučanja, je ena najboljših smučark, tako da, ker sem pač ravno odgovoren tudi za šport, sem moral to vključiti.
Zdaj, pripravili smo tudi strateške usmeritve za izboljšanje pogojev za nastanek in rast slovenskih Startupov. To se mi zdi za moje pojme ključno, je zahtevna naloga, ampak verjamem v izboljšanje podpornega okolja, boljšo ureditvijo postopka za pridobivanje, bom rekel in talentov. Kar je pa ključno je pa moramo urediti spodbude za vlaganje tveganega kapitala, to se mi zdi ključno. In sam izraz tveganja kapitala se jasno ve, koliko Startupov, od koliko jih lahko uspe, tako da to se mi zdi ključno, imamo pa neizmerno znanje in tudi je že kar nekaj res podjetij, ki je uspelo na svetovnem trgu.
Zdaj, pri sprejemanju evropske zakonodaje smo naravnani sorazmerno in previdno. Jaz moram reči, prvi dan, ko sem prišel na ministrstvo, tudi z neizkušnjami nisem bil nikdar v izvršni veji, vem pa kot izkušen poslanec, jaz sem zmeraj norel v Državnem zboru. Ko smo implementirali direktivo in vsi ministri so še metali noter, vseh vlad, še določene stvari moramo pa še to spremeniti, pa moramo še to spremeniti, pa smo dali še malo dodatnih obremenitev, brez potrebe. Pa še nekaj, jaz sem naročil, ne vem, saj mi bosta pomagala, kako bi mi kakšno zakonodajo, karkoli na nek način spremenili ali pa ugasnili. Ne gre. Ne gre. Zato pa imamo, ne vem, saj bo potem uprava povedala, javna uprava, koliko imamo teh zakonov res pa odlokov in tako naprej, tako da. Ampak to se ni zdaj ta vlada spomnila, vse vlade do zdaj, vsi ministri do zdaj so pisali dodatno. In včasih se midva z gospodom Židanom ne kregava, ampak tako, ne, jaz ne vem, če si, ali pa nasploh če si uspešen, koliko zakonodaje sproduciraš. Jaz bi bil najbolj vesel, da ne bi nobenega zakona več, ampak nekatere stvari se pa pač moraš, zaradi tudi Evrope moraš nekatere stvari spremeniti. Tako da tudi pri našem ministrstvu, vsaj kar se tiče, mi smo odpravili te kronične zamude, kar se tiče prenosov direktiv, tudi zaradi tega, ker smo se res fokusirali samo na direktive. Ko smo prišli na ministrstvo, mislim, da je bilo 12 direktiv, ki jih je stalo v vrstnem redu, s tem, da smo, na eno so že, smo imeli že problem za plačilo kazni. Mislim, da smo zdaj na urejeni. Dobro.
Zdaj, pomoč podjetjem v poplavah. Če nam pa tu kdo lahko očita slabo delo, sem pa se pripravljen soočiti z njim na, ne vem kje. Ja, mogoče je kdo dobil malo kasneje denar, kakor ga je zdaj v zakonu, v drugi fazi, kakor ga je pričakoval, ampak mi nismo delali razlik. Po, tisti, ki je pač dal vse podatke, ki je imel transparentno, jasno računovodske izkaze, narejene zavarovalniške zapise in tako naprej, smo na nek način izplačevali. Več kot 1200 zahtev je bilo in to je delalo. Vem, gospa Šimenko, ste iz Maribora oziroma s tega konca, 12 ljudi v Mariboru. Gore papirjev so in tukaj se moram javno zahvaliti, da so naredili drugo, da je to zelo dobro.
Zdaj, vem, da ljudem veliko ne pomeni, ampak verjemite mi, da je to ena glavnih potez te Vlade, ki smo jih naredili. Postali smo polnopravni člani Ese. Odločili smo se na osnovi že prejšnje vlade, povečali denar, oddelali, odtekli vse te kroge. Smo polnopravni člani Evropske vesoljske agencije. In če kdaj, v časih, ko bo treba dati bistveno več denarja za varnost, bo to absolutna prednost, da smo ta moment polnopravni člani Ese, zato da bomo lahko tudi iz tega naslova na nek način mogoče država sodelovala in imela tudi naša podjetja, če že dajemo denar, tudi naša podjetja, naši zaposleni od tega nekaj. In ker smo mi 10. januarja prišli noter v kot polnopravni člani, se, smo že dobili en signal, da neko podjetje, pa ne bom kdo imenoval, je dobil en projekt, ki je bistveno, bistveno višji, kakor smo, kolikor je država plačala.
Okej, končujem, ker imamo še vse skupaj. Za nami niso enostavna leta, jaz se strinjam. Pandemija, jaz sem bil eden tistih poslancev, ministrov, ki sem pa nekatere stvari pohvalil, ki jih je prejšnja vlada delala, delala. In turistični boni, glavno jasno povem, to je bila ena boljših zadev za turizem v zadnjih parih letih. Se pravi, pandemija, energetska kriza, vojna v naši soseščini, nenazadnje tudi ta ureditev sveta se spreminja in pa še drugo. Ta grozeča trgovinska vojna, ki se dogaja, je pa sploh nekaj novega, poleg one vojne, kjer ljudje umirajo. Ampak jaz sem bil eden od petih ministrov za gospodarstvo, ki sem glasoval, ki sem glasoval proti uvedbi carin za uvoz električnih avtomobilov iz Kitajske, pa ne zato, zaradi Kitajske, zaradi slovenskih, slovenske industrije. Res pa je, da je bil še tukaj Nemec, Madžar, / nerazumljivo, hrup v dvorani/, ampak ne moreš biti skozi neuvrščen, ali si za ali si pa proti in verjamem, da bomo znali tudi to izkoristiti. Jaz sem veliko med ljudmi, slišim skrb naših ljudi in vse nas skrbi, ampak tudi s takšno debato iskreno znamo priti do enega skupnega cilja. Tako da evo, jaz sem na tem mojem prvem uvodu končal. Z mano sta, kot sem rekel, gospod Židan, gospod Frangež, ki bosta seveda tudi vsak v svojem ... / pogovor v dvorani/ Ja, ja, saj bom, ampak zdaj so pa še ostali resorji, ki verjamem, da bodo imeli še bistveno več za povedati kakor jaz dobrega. Hvala lepa.