Govor

Spoštovane gospe in gospodje, spoštovani člani Komisije za nadzor javnih financ in ostali vabljeni gostje!

Pričenjam s 40. nujno sejo Komisije za nadzor javnih financ. Obveščam vas, da ni obvestil o zadržanih poslancih in poslankah. Prav tako ni obvestil o nadomestilih. Ne, jih ni. Torej s sklicem seje ste prejeli dnevni red seje komisije. V poslovniškem roku ni bilo nobenih dodatnih predlogov za spremembo dnevnega reda, zato je dnevni red seje določen takšen, kot ste ga prejeli sami s sklicem seje.

Prehajamo na 1. TOČKO DNEVNEGA REDA Z NASLOVOM PROBLEMATIKA SUBVENCIONIRANJA GOSPODARSTVA.

Poslanska skupina NSi je 13. februarja na Komisijo za nadzor javnih financ naslovila zahtevo za sklic nujne seje z navedeno točko dnevnega reda. Kot gradivo k točki ste prejeli zahtevo Poslanske skupine NSi s predlogi sklepov, ki so objavljeni na spletnih straneh Državnega zbora s sklicem seje. K tej točki dnevnega reda so bili vabljeni: predstavnik Poslanske skupine NSi, gospod Matjaž Han, minister za gospodarstvo, turizem in šport, gospa Tamara Zajec Balažic, direktorica Javne agencije Republike Slovenije za spodbujanje investicij, podjetništva in internacionalizacije, Ministrstvo za gospodarstvo, turizem in šport in Javna agencija Republike Slovenije za spodbujanje investicij, podjetništva in internacionalizacije.

Predlagam, da obravnavo opravimo tako, da najprej sam kot predstavnik Poslanske skupine NSi na kratko uvodoma predstavim zahtevo za sklic te seje. v nadaljevanju bodo dobili besedo vabljeni gostje, nato spet poslanke in poslanci. Torej, dovolite nekaj minut uvoda.

Zdaj, ta zgodba glede tega razpisa na Spiritu ima v bistvu že dvomesečno brado. Novo epizodo je dosegla v petek, ko se je prišlo do odločitve, da se razpis razveljavi, ampak kljub vsemu je potrebno o, ne samo o Spiritu, ampak tudi o drugih državnih institucijah spregovoriti na kakšen način se podeljujejo državne subvencije, se pravi, subvencije iz naslova davkoplačevalskega denarja. Lahko rečemo, da ta afera Spirit, tako imenovana afera Spirit simptom ali pa se sprašujemo ali je to simptom, ki se dogaja pri podeljevanju subvencij. V tem primeru je šlo za VONpharma (podjetje vzpostavitev inovativnih farmacevtskih tehnoloških linij za proizvodnjo krem, mazil, praškastih oblik zdravil) za deset milijonov evrov vzporedno za neko drugo podjetje, ki je povezano z VONpharma, skoraj za deset milijonov evrov. In glej ga glej, nihče v bistvu do konca, razen medijev, da te stvari niso, ni videl. Se pravi, kakšno je tukaj ključno vprašanje bil nadzorni mehanizem? Glede na to, da ta isti posameznik se je že prijavljal na razpise, da je bil v bistvu v preteklosti, te razpise je tudi dobil. In pri tem recimo v letu 2022 mu je bilo že dodeljeno 5,6 milijona evrov subvencij za skoraj 12 milijonov evrov vredno naložbo in takrat je imelo to podjetje že v preteklih razpisih torej silne težave pri izvajanju na primer tistega projekta iz leta 2022, zato se tukaj itak postavlja resno vprašanje, kako je mogoče, da je prav to isto podjetje spet dobilo dodeljenih tako veliko sredstev? Ampak bodi dovolj o tem v podjetju, zaradi tega, ker mi danes smo rekli, da bomo kot predlagatelji govorili zlasti o tem, na kakšen način se bodo vzpostavili na ministrstvu in na Spiritu in na drugih državnih institucijah nadzorni mehanizmi, da se bo z davkoplačevalskim denarjem ravnalo bolj smotrno, bolj transparentno. Tukaj smo dobili samo eno afero, ki sem dejal uvodoma, da je lahko samo simptom, ne vemo pa, kaj se dogaja še na drugih področjih? Zdaj, kar se tiče Spirita, to je samo v okviru Ministrstva za gospodarstvo. Veste pa, da imamo na primer od Ministrstva za infrastrukturo, da ne govorimo za podnebje, prejšnjo energetiko do kmetijstva, kjer se podeljujejo milijonske subvencije, in tukaj je ključno kakšni so nadzorni mehanizmi, da ne prihaja do zlorab? V Novi Sloveniji imamo občutek, da se pri podeljevanju subvencij gleda zlasti na to, ne kakšen projekt ima nekdo in koliko je ta projekt uresničljiv, ampak da prijavljena podjetja in tudi uradniki, ki pripravljajo razpise, gledajo zlasti na način, kako povšeči bo ta ali pa metodološko kako bo bil ta razpis pripravljen in kako se bodo ljudje na njega prijavili zlasti v luči ne zasledovanja nekega širšega dobrega, ampak zasledovanje tega, na kakšen način ustreza kriterijem razpisa. In takih razpisov je v tej državi zelo veliko. Danes mislim, da en medij preiskovalno.si spet piše o razpisu s področja Ministrstva za energetiko, kjer je prihajalo enako do veriženja podjetij. Se pravi, mi imamo v tej državi, gospod minister, problem s podeljevanjem subvencij? Na drugi strani imamo pa problem z visokimi nerazumnimi davki. Normiranci so državo prinašajo v proračun 12 milijonov evrov davkov, pač prinaša v proračun 12 milijonov evrov, samo ta VONpharma je bila deset milijonov evrov in poglejte, kakšen učinek je bil z normiranci napram temu kje bi lahko tukaj sredstva izgubili, če ne bi imeli pač medijev, ki bi to stvar enostavno nadzirali?

Druga nejasna stvar je tukaj pri tem razpisu: Zakaj je bilo to dovoljeno? Tolikšna vsota državnih sredstev - 70:30 odstotkov recimo lastnih sredstev - zelo nizka vsota lastnih sredstev pri razpisu. Zdaj, če pogledate pri tem razpisu nekatera uveljavljena podjetja, kot so Gorenje hišni aparati, plastika / nerazumljivo/ in tako dalje, se pravi, podjetja z dolgoletno tradicijo, je bilo na tem razpisu dodeljenih od enega do pet milijonov evrov za ta podjetja. Podjetje VONpharma in / nerazumljivo/, ki imata le nekaj zaposlenih skupaj, pa je dobilo skoraj 20 milijonov evrov. Se pravi, tukaj je ključno vprašanje resnično, kakšni so mehanizmi pri tem, da ne prihaja do zlorab? Kajti, prihaja do občutka, da subvencije so namenjene le za nekatere, višji davki pa za vse na primer in enako velja za premogovne regije. Absolutno potrebujejo te premogovne regije pomoč, zlasti Šaleška dolina. Kajti, prihaja pač do opustitve rabe premoga in Šaleška dolina potrebuje prestrukturiranje. Ampak samo s subvencijami na takšen način, kot je zdaj zastavljen, zagotovo ne bo šlo. V teh premogovnih regijah je tudi priložnost, da se pokaže, kako pripeljati investitorje za nove investicije, na primer v teh regijah tudi na način vzpostavitve pozitivnega poslovnega okolja. Ne samo s subvencijami, ampak tudi s pozitivnim poslovnim okoljem, ki bo predvidljivo in ki bo bolj razumno, se pravi, do investitorjev tudi glede oziroma tudi s samimi nizkimi davki. Torej, takšni primeri odpirajo splošno vprašanje o problematiki oziroma o ustreznosti sistema subvencioniranja gospodarstva. Glede na oceno realizacije na primer proračuna v letu 2024 je bilo lani za subvencije izplačanih skoraj 626 milijonov evrov in gre za izjemno visoke zneske. Res je, da gre v veliki meri tukaj tudi za sredstva iz evropskih skladov, ampak, kar pa ne pomeni da, kar pa ne spremeni nobenega dejstva, da gre pač tukaj za javna sredstva iz Evropske unije, ki so v končni fazi vedno tudi pobrana in zbrana z davkoplačevalskim denarjem. Jaz si želim tukaj konkretnih odgovorov do teh zlorab več ne bo prihajalo. Ta razpis je zdaj razveljavljen, ga boste ponovili, pa me zanima, kakšni bodo naslednji koraki, da bomo prihajali oziroma da bomo bili priča drugačnim pogojem za razpis, drugačni prerazporeditvi sredstev? Zaradi tega, ker kot sem dejal, danes zjutraj sem prebral že članek preiskovalno.si, kjer je spet eno podjetje nekega energetskega strokovnjaka pridobilo tako deset milijonov evrov preko veriženj. Jaz mislim, da danes imamo lahko temo Spirit in razpisi Ministrstva za gospodarstvo oziroma organov v sestavi ter javnih agencij, ki spadajo pod resor gospodarstva? Da pa bomo morali, drage poslanke in poslanci, zlasti na področju kmetijstva. Energetike in tudi infrastrukture spregovoriti o tem na kakšen način se podeljujejo sredstva s strani davkoplačevalcev. Kajti, to ni v redu, to res ni v redu. Vedno več je signalov o tem, da se pač podjetja prijavljajo na način, da se prilagajajo razpisnim pogojem, da zadostijo pogojem in potem dobijo finančna sredstva, ne pa dejanski potrebi v določeni regiji ali pa v ali pa potrebe, ki pač bi bilo nekaj za skupno dobro. Torej, gospod minister, zdaj dajem besedo vam pa vašim sodelavcem, da tudi malce bolj podrobno razložite zakaj je sploh lahko prišlo do takega fiaska? Izvolite.