Govor

mag. Dejan Židan

Gospod predsednik, hvala za besedo, spoštovana poslanka, poslanci, ostali prisotni, lepo pozdravljeni.

Najlepša hvala, da ste opozorili, da je sedaj svet nekoliko drugače kakor izhodno gradivo. Namreč zdaj v četrtek 6., je sklican svet Evropske unije in kadar je ta svet, se ostali sveti načeloma odpovedo, tako da nas je prestavljen na 12-tega. Hkrati pa kljub vsemu del gradiva vsebuje pa tudi predstavitvene pogovore našega ministra Matjaža Hana z novimi evropskimi komisarji. Ker so datumi usklajeni, pa bodo ti razgovori potekali v sredo in v četrtek. Minister Han se bo sestal z izvršnim podpredsednikom za blaginjo, industrijsko strategijo, z izvršno podpredsednico za pravičen, čist in konkurenčni prehod, s komisarjem za medgeneracijsko pravičnost, mladino, kulturo in šport in dodatno tudi s komisarko, ki je pristojna za širitev, hkrati ima pa tudi srečanje, povabil je na srečanje evropske poslance iz Slovenije.

Delegacija, ki pa bo naslednji teden, torej 12-tega, prisotna v Bruslju, pa je delno sestava spremenjena. Sicer takole, da jo sam vodim.

Sedaj, če lahko gremo na svet, videli ste, da imamo štiri v resnici orientacijske razprave ali izmenjave mnenj. Dovolite, da jih prav naštejem, potem pa povem kot celoto, ker vse bodo usmerjene v isti cilj. Bo orientacijska razprava na temo konkurenčne evropske industrije, kompas za konkurenčnost in čisti industrijski dogovor, Orientacijska razprava na temo horizontalne strategije za posodobljen enotni trg, potreba po akcijskem načrtu za storitve, Orientacijska razprava na temo svežnja Omnibus za poenostavitve, izmenjava mnenj na temo konkurenčne in razogljičene industrije. Potem pa še dve točki pod razno, obe je tudi Slovenija podprla na predlog Španije, točka o revitalizaciji Evropske industrijske proizvodnje in na predlog Finske tudi nove strategije za enotni trg.

Če nekoliko, gospod predsednik, spoštovane poslanke in poslanci poenostavim, sedaj pa je prišel čas akcije. Poznano nam je, rezultati revizij, ki sta jih opravila gospod Draghi in gospod Letta(?). Ugotovila sta kar nekaj točk, zakaj evropska industrija in gospodarstvo kot celota nazaduje. Komisija ji obljublja, da bo naredila paket, da bo sledila tem priporočilom. In to se sedaj dogaja.

Mogoče samo kot operativno. Samo v marcu je ena posebna delana skupina, ki ima dosti običajni naslov, Antici se imenuje v formatu 1 + 2. Samo v marcu bo zasedala sedemkrat. Cilj te skupine in podobnih skupin je pa večslojni. Prvi cilj je huda poenostavitev, cilj Evropske komisije je in prvi zakonodajni pogledi, osnutkov sicer še ni, pogledi so že pred nami, poznate Kompas, poznate Omnibus 1, vsak čas bo prišel Omnibus 2, so, da se splošno za gospodarstvo, upravna, administrativna bremena v času te komisije zmanjšajo za 25 odstotkov, za skupino majhna in srednja podjetja pa celo več, za več kot 35 odstotkov. Tokrat niso to prazne besede, ker prihajajo Omnibusi. Zakaj pa je to za nas pomembno? Omnibusi pomeni, da bodo posegli v več direktiv, več uredb. Na naši strani bo to seveda tudi zahtevalo napor, ki verjamem, da ga zmoremo, da bomo istočasno spreminjali celo skupino zakonov in se prilagajali.

Kaj je smisel te poenostavitve? Generalno je smisel poenostavitev v tem, da poročajo naj tisti, ki res morajo poročati, naj ne bo kaskadnih obremenitev, torej, da se breme poročanja prenaša navzdol na srednja in majhna podjetja. Pri poročanju recimo, ki tako zelo obremenjuje industrijo, morajo biti merila enostavna. Namreč, podjetja javljajo, da je marsikdaj problem, kako implementirati merila, ki jih niti komisija ne razume, potem je tudi države v celoti težko implementiramo, Potem pa podjetja ne izvajajo in nikoli ne vedo, če pravilno izvajajo. Posega se pa zdaj na celo količino področij. Ne posega se samo na trajnost, posega se na celotno področje. Naslednja in tudi so že najavljeni kakšni so prihranki, ki jih komisija ocenjuje. Iz Omnibusa je nekaj milijard, medtem ko pri Omnibusu 2 in paketu zadaj pa ocenjujejo, da bi naj bilo predvidenih prihrankov 350 milijard v obdobju seveda. Čeprav so številke velike, Pa le morate vedeti, da je evropsko gospodarstvo zelo veliko, kakor smo se mogoče enkrat pogovarjali, samo blagovne in storitvene menjave Med Evropo in Ameriko je leta 2023 bilijon tisoč 540 milijard evrov, torej in to pomeni kljub vsemu, samo en del evropskega gospodarstva, torej evropsko gospodarstvo je zelo veliko.

Naslednja zadeva, kar se sedaj dogaja, je v bistvu iskanje možnosti, ker namreč vsi se zavedamo, da poleg birokratizacije, ki ovira slovenska, evropska in torej evropska podjetja, je naslednji problem, tako imenovani ne implementirani notranji trg, zlasti na področju storitev. Tukaj je zanimivo, je ocena Evropske komisije. Da nam to povzroči izgubo 350 milijard zelo velika številka. Vidimo pa, kaj ta ne implementacija pomeni, če recimo pri blagu, ker kljub vsemu je Evropska družba nastala kot celota v začetku zaradi blagovne menjave in tukaj smo v veliki meri implementirani - samo moram paziti, da preveč ne govorim, ker ni nobene, da smo časovno omejeni - pa v bistvu pri storitvah pa implementacije ni bilo do konca. To danes vidimo, če slovenska podjetja prodajajo storitve, ali so gradbene ali druge že v sosednje države, ali je to Italija ali je to Avstrija ali Nemčija, na grad pravila, ki se jih tu mora upoštevati, so tam nezadostna in to pomeni, da notranji trg ni implementiran in to je drugo področje delovanja.

Tretje področje pa tisto, kar vemo. Še vedno velja, da v tem trenutku evropska podjetja imajo energijo na razpolago, ki je bistveno dražja kot našim konkurentom. Ali gledamo Kitajsko ali gledamo Ameriko ali gledamo tudi Indijo. Ko rečemo, da je bistveno dražja, ne govorimo o odstotkih, na žalost govorimo v tem trenutku še vedno o večkratnikih. Pa ali opazujemo ali opazujemo plin, recimo tu je okoli 4 do 5-kratnik, ali opazujemo elektriko, tu je nekaj nižja, ampak v prvi fazi je seveda bilo jasno, zagotoviti je potrebno energijo, polnila so se skladišča in podobno, ampak to je samo prva faza. Srednjeročno evropsko gospodarstvo ne more preživeti, če nima primerljive cene surovin. In če nima primerljive cene stroškov, del tega je tudi energija. Zakaj? Zato ker druga možnost je samo, da se nesorazmerno cena dela zniža, na to pa ne bi smeli pristati. Potem pa, ti papirji, ki so pred vami v vladnem gradivu govori pa še o eni težavi, ki jo imamo kot Evropa. Mi smo čisto dovolj inovativni, imamo čisto dovolj izumov, patentov, kakor je svetovno povprečje, tu ne nazadujemo. Ne zna pa več evropsko gospodarstvo tega izkoristiti. Zelo majhen del tega, kar se v Evropi razvije, se implementira do končnih produktov v Evropi, ampak se to znanje, ki ima v ozadju največjo dodano vrednost, prenaša na tuje trge. Mi seveda govorimo tukaj zlasti o pomanjkanju kapitala investirati v tole. So tudi slovenski Startupi, isto velja za avstrijske, isto nemške, ki želijo svojo proizvodnjo razviti, podobno, pogosto morajo prenesti v firmo ali Združene države Amerike ali v Emirate, kamorkoli kjer je kapital na razpolago. / oglašanje iz ozadja - tvegan kapital/ Tvegan kapital, tako je, ali pa rizičen, kakorkoli rečemo. In zato sedaj so naslovljene prave teme, upanje da gremo v pravo smer so pa Omnibusi, ki nastajajo. Omnibusi so pa tisto, kar se bo v naši državi čez čas kazalo kot prenosi direktiv in zakoni o izvajanju uredb. Mimogrede mogoče, spoštovane poslanke in poslanci, ste opazili, da k vam se zakoni, ki k vam prihajajo, se delno spreminjajo. Če smo recimo v starih letih, mislim, leto, dve ali pa pet, šest let nazaj večinoma, ko je šlo za evropski pravni red, do vas prišli z zakonom, ki je pomenil implementacijo direktive. Imamo samo mi, recimo kot gospodarsko ministrstvo v tem trenutku v javni razpravi že zakone, ki se drugače imenujejo Zakon o izvajanju uredbe. Kaj se namreč počne? Evropa je ugotovila, da direktive države še vedno neenotno prenašamo in ker se ne enotno prenašamo, ne pridemo do enotnega trga in delamo evropskemu gospodarstvu škodo. Uredba pa velja neposredno. Mi smo seveda upali, da uredb ne bo potrebno prenašati z zakoni, ampak zakaj imamo zakone? Zato ker je potrebno določiti organe, ki so pristojni za izvajanje, organe, ki so pristojni za informiranje in organe, ki so pristojni za nadzor in sankcioniranje. Tako da, videli boste sedaj serijo zakonov, ki bo prišla, za razliko od prejšnjih zakonov, ki so velike količine papirja so, novi zakoni bodo zelo kratki, zato ker se izhaja iz tega, da uredba se neposredno izvaja. Treba je brati evropski Uradni list. Tisto, kar pa mi prenašamo, pa so pristojne inštitucije. To je predsednik, jaz sem vse skupaj povedal, ker vse štiri teme bodo o isti točki govorile. Hvala.