Spoštovana predsednica, najlepša hvala za besedo.
Leto 2023 je na agenciji najbolj zaznamovala uveljavitev Zakona o elektronskih komunikacijah, sprejetega novembra 2022. Zdaj, v obdobju šestih mesecev smo morali spremeniti ali pa na novo pripraviti kar 34 splošnih aktov, podzakonskih aktov, za katere je odgovorna agencija, kar je predstavljalo znaten zalogaj in pa izziv tako strokovni kot tudi kadrovski. Razen štirih, je bila večina obveznih splošnih aktov sprejeta v predvidenem šestmesečnem zakonskem roku, torej do 11. maja 2023.
Zdaj, zaradi kompleksnosti tematike so bili izjema splošni akt o kakovosti storitev komunikacij v sili ter trije splošni akti s področja kibernetske varnosti, Splošni akt o obveščanju in vrednotenju varnostnih incidentov; je bil sprejet v juniju 2023, Splošni akt o kakovosti storitev komunikacije v sili; je bil sprejet v avgustu 2023 in pa splošni akt o varnosti omrežij, storitev in podatkov po oktobru 2023. Odprt, to moram povedati, pa ostaja splošni akt o dodatnih varnostnih zahtevah, ki definira kritičnost elementov sodobnih 5G omrežij v primeru uporabe, če se ta omrežja uporabljajo za kritične subjekte. Torej za Vlado, za vladne inštitucije in tako naprej. Osnutek akta je bil pripravljen v sodelovanju z URSUM(?), kar nam dejansko narekuje tudi področna zakonodaja. Šel je čez postopek dodatnega posvetovanja o morebitnih tehničnih ovirah oziroma ovirah tehnične narave, na ravni Evropske komisije, tako imenovani tris postopek, dobil je komentar s strani Evropske komisije, ki pravi, da moramo v primeru sprememb rangiranja kritičnosti posameznih elementov 5G omrežja, v primerjavi z evropskim 5G Tulboxom opraviti nov nacionalni Risk Assessment. Zato je bila tudi ustanovljena s sklepom vlade posebna delovna skupina, ki bo z delom zaključila predvidoma junija 2025. In ta Risk Assessment bo dejansko input za rangiranje kritičnosti elementov v tem splošnem aktu. Agencija je v letu 2023, tako kot je gospod Kranjc omenil, veliko večino načrtovanih nalog izpeljala po planu. Nekatere zaradi zunanjih vplivov, tako kot smo videli, ta splošni akt v bistvu nismo mogli do konca speljati in smo jih ostale naredili od 2024, splošni akt je pa ostal v bistvu še za 2025. Lotila se je veliko nalog, ki so se pojavile, tudi načrtovano nenačrtovane tekom leta. Ena izmed takih, omenjal jo je tudi gospod Kranjc, je bila urgentna podelitev kratke številke 114 po katastrofalnih avgustovskih poplavah, ki so prizadele Slovenijo. Agencija je praktično v zelo kratkem času reagirala in za namen vzpostavitve in delovanja klicnega centra po pomoči pri odpravi posledic poplav in plazov vzpostavila vse potrebno za uskladitev in podelitev številke 114 Ministrstvu za digitalno preobrazbo. To je agencija v bistvu v prvem koraku naredila v okviru Zakona o interventnih ukrepih za odpravo posledic poplav in zemeljskih plazov, konec leta 2023 pa še po rednem postopku, ko je po prejeti vlogi Ministrstva za digitalno preobrazbo izdala odločbo.
Poskusil se bom dotakniti, bom rekel, glavnih stvari, ki smo jih naredili na vsakem področju regulacije. Na področju upravljanja z radiofrekvenčnim spektrom je agencija pregledala izvajanje strategije upravljanja radio frekvenčnega spektra 2021 in 2023 ter hkrati pripravila nov predlog strategije opravljanja radiofrekvenčnega spektra 2024 do 2027 in ga posredovala vladi. Prvič doslej, to je potrebno omeniti, je agencija pripravila in objavila razpis za podelitev dela spektra v radio frekvenčnih pasovih 2300 mega hercev in 3600 mega hercev za lokalno uporabo, pretežno za industrijske vertikale, pametna mesta. Namenjen je torej gospodarstvu in pa lokalnim skupnostim. Razpis nismo naredili za operaterje, ampak industriji, kar pomeni, da industrija je dobila dostop do licenčnega spektra, kjer lahko, bom rekel, ki ga uporablja za digitalizacijo in avtomatizacijo. Agencija se je udeležila tudi svetovne radijske konference, kjer je uspešno zagovarjala in pa izpeljala vse ključne cilje Republike Slovenije.
Področje za regulacijo telekomunikacij je najbolj zaznamovala geografska analiza upoštevnih trgov 1 veleprodajni lokalni dostop na fiksni lokaciji in upoštevnega trga 3 B veleprodajni osrednji dostop na fiksni lokaciji za izdelke za množični trg. Agencija je po opravljenih analizah stanja na trgu posodobila seznam naselij brez cenovnih obveznosti na trgu 1 in pa 3 B, kar pomeni tam kjer se vzpostavlja konkurenca, se zadeva deregulira, se pravi tisti, ki je reguliran se deregulira.
Agencija je pripravila tudi pregled izvajanja aktivnosti, ki si jih je zadala v strategiji za spodbujanje regulatorne predvidljivosti na trgu elektronskih komunikacij za obdobje 2022-2024 ter ugotavljala uspešnost izvedenih aktivnosti za vsako konkretno akcijo.
Na področju elektronskih medijev so bile v letu 2024, veliko aktivnosti je bilo usmerjeno v nove pristojnosti na področju dostopnosti do avdiovizualnih medijskih storitev za invalide, invalidne oziroma senzorno ovirane osebe. Pripravili smo specialne avdiovizualne vsebine, ki pojasnjujejo tako pristojnost agencije in pa rešujejo dileme invalidnih oseb pri dostopnosti do avdiovizualnih medijskih storitev.
Agencija je zaključila razpis za analogno zvokovno radiodifuzijo iz leta 2022, to se pravi za FM, podelitev FM frekvenc in v skladu s strategijo čimprejšnje podelitve prostih frekvenc objavila nov razpis. Objavila je tudi razpis za dve prosti mesti za na multipleksu R2 digitalnega radia Dub Plus. Nadaljevali smo z ozaveščanjem o medijski in informacijski pismenosti prebivalcev Republike Slovenije, predvsem z ozaveščanjem za odgovorno uporabo elektronskih medijev in sodobnih tehnologij. Nadgradili smo svoje aktivnosti s ciljem povečanja učinkovitosti svojega delovanja na portalu za promocijo medijske in informacijske pismenosti MIPI. Prav to dvoje je v bistvu v letu 2023 tudi Unesco uvrstil med ključne veščine 21. stoletja.
Na področju regulacije in nadzora poštnih storitev je agencija v okviru zagotavljanja kakovostne in dostopne univerzalne storitve izvedla analizo stanja, s katero je ugotovila, da lahko le Pošta Slovenije zagotovi zahtevano kakovost izvajanja univerzalne storitve na ozemlju Republike Slovenije. Pri tem je agencija analizirala zlasti ustreznost omrežij, število zaposlenih, razpoložljivost finančnih virov, izkazovanje dosedanje stroškovne učinkovitosti, zanesljivosti in kakovost pri izvajanju poštnih storitev. Posledično je agencija družbo Pošta Slovenije imenovala za izvajalca univerzalne poštne storitve za obdobje od 1. 6. 2023 do 31. 5. 2028. V letu 2023 si je agencija na področju regulacije trga železniških storitev še naprej prizadevala s svojimi aktivnostmi za soustvarjanje konkurenčnih pogojev za učinkovit železniški promet in s tem dvig kakovosti storitev na tem trgu. Agencija je bila aktivna tudi pri prenosu Evropskega akta o digitalnih storitvah v predlog nacionalnega zakona. Predlog zakona agenciji podeljuje nalogo koordinatorja digitalnih storitev in s tem nadzornega organa nad izvajanjem Uredbe o enotnem trgu digitalnih storitev. Tako je bila agencija v sodelovanju s pristojnim ministrstvom MDP (Ministrstvom za digitalno preobrazbo) aktivna pri vzpostavljanju prihodnjega koordinatorja digitalnih storitev. Na področju inšpekcijskega nadzora je kljub pomanjkanju kadra smo izvedli 516 nadzornih in prekrškovnih postopkov z vseh področij dela. V letu 2023 smo reševali skupno 880 uporabniških sporov na področju elektronskih komunikacij in poštnih storitev. Pripad zadev v letu 2023 je bil višji, kot v preteklih letih. Zdaj pa zopet pada na tem področju, kar nas veseli. Podobno kot večina poslovnih subjektov iz javnega in zasebnega sektorja se Agencija spopada s pomanjkanjem kadra na trgu dela. Glede na plačno slabšo konkurenčnost javnega sektorja smo predvsem strateško razvijali in poudarjali svoje konkurenčne prednosti. V letu 2023 smo pridobili pristopni certifikat družbeno odgovornega delodajalca. Osredotočili smo se tukaj na dve področji certificiranja, torej usklajevanje poklicnega, družinskega in zasebnega življenja ter na pomen varnosti in zdravja na delovnem mestu. Vpeljali smo mentorstvo za novozaposlene. In pa za povečanje agilnosti in prilagodljivosti svojih zaposlenih smo v drugi polovici leta 2023 v skladu s Strategijo dela od koderkoli omogočili vsem svojim zaposlenim mobilno pisarno ter v skladu s smernicami javnega sektorja smo povečali možnost dela od doma iz enega na dva dneva v tednu. Tudi na ta način smo prispevali k efektivnejšemu delu in pa prijaznejšemu delovnemu okolju za zaposlene.
Zdaj, kar se tiče finančnega dela, v letu 2023 smo realizirali 106,8 procenta načrtovanih prihodkov oziroma 7 milijonov 4862 evrov ter pa 93,1 procenta načrtovanih odhodkov oziroma 6 milijonov 808 18404 evra. Tako da je bil v bistvu ustvarjen presežek prihodkov nad odhodki v višini 186000 evrov, ki je bil decembra 2024 potrjen s sklepom Vlade ter bo v skladu s sprejetim sklepom upoštevan pri oblikovanju tarif v naslednjih letih.
Zdaj, če sklepno povzamem. Opravljenega je bilo ogromno in je rezultat dobrega in pa strokovnega dela vseh zaposlenih na agenciji, ki so kljub v bistvu pomanjkanju števila dela zaposlenih dejansko opravili veliko dodatnega dela, da smo lahko ta plan dela izpolnili. Hvala lepa.