Govor

Danijel Kastelic

Spoštovani predsednik, hvala lepa za besedo.

Lep pozdrav tudi poslankam in poslancem, predstavnikom Vlade in pa seveda tudi ostalim prisotnim na današnji seji!

Državni svet in Komisija za socialno varstvo, delo, zdravstvo in invalide se s tematiko osebne asistence srečujeta že kar več mandatov. Na to temo smo z nevladnimi organizacijami organizirali posvete, med drugim leta 2021 na temo pravic oseb v duševnem zdravju do osebne asistence. O osebni asistenci smo večkrat razpravljali tudi na sejah naše komisije, bodisi ob obravnavi zakonodajnih novel zakona o osebni asistenci ali pa o obravnavi kakšnih drugih aktov oziroma specifičnih problematik. Ravno z vašo komisijo smo skupaj na skupni seji 15. junija 2023 razpravljali o problematiki financiranja osebne asistence s poudarkom na ceni urne storitve osebne asistence. Takrat je bilo izraženo pričakovanje, da se bo cena osebne asistence določila tako, da bi slednja pokrila vse stroške, povezane z zaposlovanjem osebnih asistentov, kot je določeno v 25. členu Zakona o osebni asistenci, ter tudi stroške, povezane z organizacijo in izvajanjem osebne asistence. Med njimi tudi stroške izplačila regresa za letni dopust asistentov. Seja je bila odmevna in kolikor se spomnim, je pristojno ministrstvo takrat vsaj delno prisluhnilo našim predlogom za spremembe oziroma je začelo uvajati pogovore. Na navedeni seji smo pristojno Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti tudi pozvali k nadaljevanju z aktivnostmi za celovito prenovo sistema osebne asistence, ki bo finančno vzdržen za izvajalce osebne asistence in bo zagotavljal dostojno plačilo za osebne asistente. Da so storitve osebne asistence v primerjavi z ostalimi vrstami storitev v skupnosti najbolj celovite in nepogrešljive, je bilo ugotovljeno tudi na posvetu z naslovom Deinstitucionalizacija storitve po meri uporabnika, ki smo ga z deležniki s področja socialnega varstva in zdravstvene nege organizirali novembra 2024. Do navedenih ugotovitev so prišli uporabniki storitev v skupnosti, ki so ocenili, da glede na trenutno dostopnost različnih storitev v skupnosti osebna asistenca še vedno predstavlja edino sprejemljivo možnost, zlasti za tiste, ki potrebujejo bolj kompleksen splet pomoči. Dejstvo je tudi, da je Zakon o osebni asistenci edini sistemski zakon, ki v polni meri omogoča neodvisno življenje invalidov. Osebne asistence smo v okviru naše komisije dotaknili tudi v obravnavi 29. rednega letnega poročila Varuha pravic Republike Slovenije za leto 2023 in opozorili na to, da je trenutno sistem osebne asistence toliko bolj obremenjen, ker sistem dolgotrajne oskrbe še ni zaživel oziroma ni drugih podpornih storitev v tej smeri. Pri tem pa tudi sistem osebne asistence ni na voljo vsem, kar je bilo izpostavljeno, saj osebe nad 65 let, vključno z invalidi, ki presežejo to starostno mejo, niso upravičeni do osebne asistence. Komisija je sicer ob vseh dosedanjih predlogih za spremembe zakona o osebni asistenci opozorila na potrebo po visokem nivoju regulacije in nadzora na tem področju, predvsem pa, da naj se omogoči, da bodo vse možne storitve dostopne vsem, ki so do njih upravičeni in to v enaki meri. Hvala lepa za vašo pozornost. Hvala lepa.