Govor

Saša Jazbec

Spoštovani, še enkrat hvala za besedo.

Leta 2023 sta bili na ravni Evropske unije sprejeti dve uredbi, ki se nanašata na ureditev trga kriptosredstev, in sicer Uredba o trgih kriptosredstev in pa Uredba o informacijah, ki spremljajo prenos sredstev in nekaterih kriptosredstev. Uredba o trgih kriptosredstev določa regulativni okvir za trge kriptosredstev, ki zagotavlja posebna pravila za kriptosredstva ter povezane storitve in dejavnosti, ki še niso zajete v zakonodajnih aktih Evropske unije o finančnih storitvah. Uporablja se za fizične in pravne osebe in tudi za nekatere druge subjekte, ki se ukvarjajo z izdajanjem, javnimi ponudbami in uvrščanjem v trgovanje kriptosredstev ali opravljajo storitve v zvezi s kriptosredstvi v Evropski uniji. Kot kriptosredstvo tako ta uredba opredeljuje digitalno predstavitev vrednosti ali pravice, ki jo je mogoče elektronsko prenesti in shraniti z uporabo tehnologije razpršene evidence ali podobne tehnologije. Druga uredba, torej o informacijah, ki spremljajo prenos sredstev in nekaterih kriptosredstev, katere izvajanje ureja predlog zakona, ki ga danes obravnavamo, pa prinaša posodobljena pravila o informacijah o plačnikih in prejemnikih plačil, ki spremljajo prenose sredstev predvsem s pravili o informacijah o orginatorjih in upravičencih, ki spremljajo prenose kriptosredstev, vse z namenom preprečevanja, odkrivanja in preiskovanja pranja denarja in financiranja terorizma. Ob zavedanju, da kriptosredstvo pomeni digitalno predstavitev vrednosti ali pravice, ki jo je mogoče elektronsko ki jo je mogoče elektronsko prenesti in shraniti z uporabo tehnologije razpršene evidence ali podobne tehnologije, so zaradi svojega globalnega dosega, predvsem pa hitrosti s katero je mogoče izvesti transakcije in možnosti za anonimnost, ki jo ponuja njihov prenos, tovrstna sredstva še toliko bolj dovzetna za kriminalno zlorabo tudi v čezmejnih primerih. Za učinkovito obravnavanje tveganj, ki nastajajo s prenosom kripto sredstev je zato ključnega pomena, da se tudi za to področje določijo vnaprej določene informacije. In glede na navedena tveganja uredba zato določa, da mora ponudnik plačilnih storitev plačnika v zvezi s kripto sredstvi zagotoviti da vsak prenos kripto sredstev spremljajo vnaprej določene informacije o originatorju in o upravičencu. Originator je tako oseba, ki ima račun s kripto sredstvi pri ponudniku storitev, naslov razpršene evidence ali napravo, ki dopušča hrambo kripto sredstev. Upravičenec pa je oseba, ki je predvideni prejemnik prenosa kripto sredstev, pri čemer se bodo morali zagotoviti enaki podatki kot za orginatorja. Uredba o kateri govorimo, se uporablja neposredno, potrebno pa je zagotoviti njeno izvajanje, zato se s predlogom tega zakona določa organe, ki bodo pristojni za nadzor nad izvajanjem uredbe in sankcije. Pristojni nadzorni organi nad ponudniki storitev v zvezi s kripto sredstvi, ki se ukvarjajo s kripto sredstvi, bodo Banka Slovenije, agencija za trg vrednostnih papirjev in Urad Republike Slovenije za preprečevanje pranja denarja in sicer glede na zavezance, ki jih že nadzirajo v skladu s sektorsko zakonodajo. Poleg tega so s predlogom zakona določene tudi sankcije za kršitev določb uredbe, ker le te namreč presegajo višino glob, ki jih sicer določa zakon, ki ureja prekrške. Tudi tu je bilo k predlogu zakona, so bili na podlagi mnenja Zakonodajno-pravne službe vloženi amandmaji koalicije, ki jih podpiramo, ker pomenijo izboljšanje zakonodajnega oziroma zakonskega besedila.

V zvezi z mnenjem Zakonodajno-pravne službe naj pojasnim predvsem navedbo, da predlagano sankcioniranje prekrškov po predlogu zakona odstopa od veljavne sistemske prekrškovne ureditve v Zakonu o prekrških. Tega dejstva se zavedamo, ampak glede na besedilo EU uredbe, katere izvajanje urejamo s predlogom zakona, ni mogoče na drugačen način urediti sankcioniranja prekrškov kot na način, ki je predlagan. Če bi določili izjeme od določb zakona, ki ureja prekrške, bi bil zakon v tem delu neskladen z EU uredbo, ki sicer velja neposredno.

Spoštovani! Na podlagi navedenega predlagamo, da predlog zakona, vključno s predlaganimi amandmaji v celoti podprete. Hvala.