Ja, hvala lepa, predsednica.
Lep pozdrav vsem!
Zdaj bom na kratko poskušala strniti vse ključne vsebine te novele, ki je pred vami. Mogoče za začetek, nekoliko uvoda, z zadnjo spremembo Zakona o osebni izkaznici se je vzpostavila podlaga za pričetek izdaje biometričnih in elektronskih osebnih izkaznic. Recimo na dan 1. 1. 2025 je imelo takšno osebno izkaznico oziroma osebno izkaznico nekaj manj kot milijon 800 tisoč 43 državljanov, to predstavlja 88 procentov vseh državljanov. Od tega je pa imelo to novo osebno izkaznico, ki se je začela izdajati marca leta 2022, nekaj več kot 790 tisoč državljanov.
Zdaj, osebno izkaznico ima tudi 83 procentov vseh otrok, starih do 18 let in ta nova osebna izkaznica se je že zelo dobro uveljavila tudi v funkciji kartice zdravstvenega zavarovanja, kar je sicer pohvalno, vendar pa se je slabost v trenutnem zakonu izkazala ta, da se otroške osebne izkaznice ne izdajajo za elektronsko identiteto in se torej ne morejo uporabljati kot kartice zdravstvenega zavarovanja, tako da s to novelo bomo to popravili in bo tudi mogoče, da se elektronsko osebno izkaznico sicer zgolj s sredstvi e-identifikacije nizke ravni zanesljivosti, pridobijo tudi otroci, ki so mlajši od 12 let. No, predlog zakona vsebuje v nadaljevanju tudi ukrepe, ki v postopku vložitve vloge preprečujejo predložitev lažne fotografije, s tem, ko se določa na novo obvezno predložitev digitalne fotografije, posnete preko že obstoječega sistema e-fotograf. Navedeno omogoča sledljivost izvora fotografije, skrajšuje postopke izdaje, saj vemo, da skeniranje in preverjanje kvalitete pač opravi sistem. Zdaj, ta aplikacija ni nova, v uporabi je že od leta 2008, uporablja jo ta hip že 255 fotografov in v letu 2024 je bilo skoraj 60 procentov vseh osebnih izkaznic že narejeno s to sliko, torej s sliko iz e-fotografa. MNZ bo na spletu vzpostavilo register fotografov, tako da bodo podatki javno dostopni in seveda dostopni vsem državljanom.
Potem nadalje, kar se te spremembe tiče, bodo postopki tudi na upravnih enotah hitrejši, saj se ne bo izgubljalo časa za skeniranje slike, tudi slike ne bodo izgubljale na svoji kvaliteti čez čas. No, potem, kar se tiče manipulacije s fotografijami, tukaj govorimo o popravi obraza ali pa neizvedeno brisanje fotografije iz fotoaparata ali računalnika fotografa, bo predvidena nova sankcija in sicer je predvidena globa.
Kar se tiče manipulacije fotografije ali pa s, to sem že povedala, se opravičujem. Slike se bodo trenutno hranile v odložišču. Do zdaj je bilo, je bil ta rok hrambe eno leto, po novem se bodo hranile šest mesecev, ker sledimo tukaj zahtevi iz javne obravnave zakona. No, kljub temu, tej noviteti glede e-fotografije, pa se bo še vedno omogočala izjema in sicer neka življenjska izjema, ki bo možna, se pravi, da se fotografija še vedno predloži v papirju, gre za vloge izven uradnih prostorov, na primer v domovih za starejše ali pa kadar zaradi bolezni, invalidnosti ali drugih izjemnih okoliščin ne bi bilo mogoče pridobiti digitalno fotografijo ali pa kadar bo vložena vloga na diplomatsko konzularnem predstavništvu v tujini. V vseh teh primerih bodo lahko državljani, bodo lahko državljane slikali tudi uradne osebe s to digitalno tablico, ki je že danes v uporabi.
Kar se tiče novele v delu, ki poenostavlja stvari za upravne enote in odpravlja ovire, odpravlja ovire za državljane; gre pri tem za to, da se recimo trenutna, da se trenutno osebne izkaznice, ki so vročene po pošti, naknadno vpisuje datum vročitve v register in se potem skenira povratnice, kar je precej zamudno. Tako bomo s to novelo poenostavili sledenje vročitvam. Torej s podpisom na podpisno napravo poštarja se bodo potem podatki o vročitvi iz evidence pošte prenesli v uradno evidenco izdanih osebnih izkaznic, gre za velik, veliko časovno pridobitev oziroma prihranek, se bo uradni osebi, se ne bo več potrebno ročno vnašati podatke in skenirati povratnice in tako naprej. Lahko povem, v letu 2024 je bilo po pošti vročenih več kot 79 procentov vseh osebnih izkaznic.
Potem podaljšuje se tudi hramba prstnih odtisov v uradni evidenci, ki omogoča enostavnejšo izvedbo reklamacije. Tukaj se trenutno prstni odtisi v evidencah hranijo samo do vročitve, nato se potem izbrišejo. Zdaj, ta sprememba oziroma brez te spremembe, ki jo predvidevamo, se onemogoča učinkovito reklamacijo, predvsem, kadar je stranka v tujini, se mora na primer zaradi napake v naslovu državljan ponovno obiskati pristojen organ, ki je lahko celo v drugi državi, kot sem rekla. Tako, da po novem se bodo prstni odtisi v evidenci hranili 15 dni po vročitvi, kar potem omogoča izdelavo nove osebne izkaznice po reklamaciji, brez nekega ponovnega obiska stranke in brez nekih nepotrebnih stroškov. Še vedno pa velja maksimalen rok hrambe prstnih odtisov 90 dni, če vročitev ni vpisana prej. Potem, posameznik se bo ob vlogi lahko odločil tudi, da želi prejeti obvestilo, ko bo dokument izdelan. Tudi tukaj gremo s to noviteto naproti strankam. V tem primeru se bo pač navedel elektronski naslov oziroma naslov za vročanje in bo potem obveščen avtomatizirano, ko bo proizvajalec v evidenci potrdil izdelavo dokumenta, se bo obveščanje nato izvedlo, upravne enote bodo s tem razbremenjene tistih telefonskih in pa drugačnih poizvedovanj državljanov, ki vemo, da tudi zasičijo delovni čas.
Zdaj, zaradi organiziranih, nekih očitnih provokacij na račun osebnega imena na dokumentu, ki so se pojavile v preteklosti, se določa tudi, da lastnoročni podpis na osebni izkaznici ne sme izkazovati besed, simbolov ali drugih znakov, ki niso sestavni del posameznikovega osebnega imena. Tudi to se je v praksi dogajalo. Potem, če bi se zgodilo, da bi bilo v postopku vložitve vloge predložena lažna fotografija ali ponarejeno soglasje zakonitega zastopnika, bo veljavnost osebne izkaznice prenehala z vročitvijo odločbe o razveljavitvi.
Potem v povezavi s fiktivnimi prijavami prebivališč se z namenom njihovega učinkovitega odkrivanja omogoča, da se predpisi, podpisi iz vloge za osebno izkaznico primerja s podpisom na dokazilu o pravici do prebivanja na naslovu. Tudi to je neka čisto tehnično praktična rešitev. In pa še, vzpostavlja se tudi podlaga, da lahko Vlada določi plačilo obrazca za osebno izkaznico iz proračuna Republike Slovenije, če je pač prišlo do poškodbe zaradi ali uničenja ali pogrešitve osebne izkaznice zaradi naravnih in drugih nesreč, tukaj sledimo predvsem preteklim izkušnjam, ki smo jih imeli ob poplavah leta 2023.
Za konec lahko še povem, da smo pri pripravi besedila predloga upoštevali tudi pripombe Zakonodajno-pravne službe Državnega zbora, ki so bile večinoma nomotehnične in ne vsebinske narave, tako da smo tudi te pomanjkljivosti v predlogu novele odpravili. Hvala.