Govor

Hvala lepa gospod predsedujoči, spoštovane poslanke in poslanci!

Omrežnina je eden temeljnih virov za obratovanje, vzdrževanje in investiranje v širitev prenosnega omrežja Elesa in distribucijskega omrežja elektrodistribucijskih podjetij. Agencija za energijo je novembra 2022 sprejela akt o metodologiji za obračunavanje omrežnine za elektro operaterje, ki ga je do konca lanskega leta osemkrat popravila. MOPE je načelno podpiral potrebo po prenovi sistema o omrežnine, ki je še iz časov Jugoslavije, a je tudi ves čas opozarjal, da so določene težave, ki jih je treba razrešiti pred uvedbo. Tudi Odbor za infrastrukturo, okolje in prostor je lani oktobra in novembra pozival Agencijo k ponovnemu premisleku, a brez uspeha. Akt se je začel uporabljati s 1. 10. 2024, tik pred nastopom višje sezone, ki jo je ta akt uvedel. To je bila po več desetletjih prva večja reforma na področju obračunavanja omrežnine v Sloveniji, ki je bila potrebna zaradi spremenjenih obratovalnih značilnosti slovenskega in evropskega elektroenergetskega sistema. Stara metodologija obračunavanja omrežnine je temeljila na postavki na moč in postavki za energijo. Postavka za moč je bila enotna čez celo leto in je bila vezana na moč varovalk, postavka omrežnine za energijo, pa je bila sestavljena iz energije, prevzeta v času visoke tarife in nižje tarife in pri stari omrežnini je bil večji del omrežnine, je predstavljalo večji del omrežnine postavka za energijo, skratka poudarek je bil na pretečeni energiji. S prenovo metodologije je večji del omrežnine prestavljen na postavko za moč, in sicer na dogovorjeno obračunsko moč, ki se izračuna iz povprečja treh meritev konic moči v 15 minutnem intervalu v vsakem časovnem bloku od ena do štiri. Če pa teh špic ni, se vzame minimalna dogovorjena moč, ki je bila določena s strani agencije na 27 ali 31 ali 34 procentov priključne moči, poleg tega, poleg tega je treba dodati še omrežnine na presežno moč za vse 15 minutne intervale, ko dejanska moč pri uporabniku preseže dogovorjeno obračunsko moč. Naj povem, da zakon, ki govori o tarifi, teh detajlov moči nima. Iz prej enotne tarifne postavke za moč čez celo leto je agencija ustvarila dve sezoni, višjo, štiri mesece pozimi, od novembra do februarja in nižjo, osem mesecev, poleti od marca do oktobra in dodatno pet časovnih blokov, ki so razporejeni glede na modele obremenitve omrežja. Teh pet časovnih blokov je agencija razdelila pozimi na tri za delovni dan in tri za nedelovni dan in isto poleti tri za delovni dan in tri za nedelovni dan. Ločeno od akta omrežnine v posebnem dokumentu je agencija določila tarifo za moč in tarifo za energijo. Tarifa za moč v časovnem bloku ena, torej najdražja, je po, mislim, sedmi ali osmi reviziji tega akta, pardon, pardon, po drugi izdaji tarif je 3,42250 skratka na štiri signifikantna mesta določena, skratka 3,4 evra na kilovat. Tarifa v časovnem bloku je 3,75-krat nižja, v tretjem bloku, 21-krat nižja v četrtem bloku 800,55-krat nižja od prvega bloka. V petem bloku, to je dela prost dan poleti, je tarifa za moč nič. Tarifa za energijo pa se med bloki ena do pet zelo malo razlikujejo, mogoče 10, 15 procentov največ in žal nikjer ni pojasnjeno, zakaj tako velika razmerja tarif za moč med časovnimi bloki in zakaj takšni procenti moči glavnih varovalk za minimalno dogovorjeno moč. In ta minimalna dogovorjena moč je verjetno udarila, se bojim, tista gospodinjstva, ki zelo zelo malo porabijo. Povprečni, s tem pa še zlasti gospodinjski odjemalec, ki poleg tega nima v hiši merilnika trenutne moči v kilovatih, veljavne metodologije obračuna električne energije že spričo njene kompleksnosti ne more razumeti, zato posledično tudi ne more uspešno prilagajati odločanje o načinu svojega odjema električne energije oziroma katera bremena ima vklopljena. Trenutno veljavni sistem tarif deluje zaviralno za zeleni prehod. To je, milo rečeno. Glavni cilj predloga zakona ni poseg v samo omrežninsko metodologijo, ampak časovno omejeno omiliti posledice, ki so nastali zaradi zvišanja omrežnine iz naslova obračunske moči v višji sezoni, to je v zimski sezoni za odjemno skupino gospodinjskih odjemalcev. Novi zakon naj bi razbremenil gospodinjske odjemalce pri tarifni postavki za časovni blok ena, torej najdražji, in sicer strogo omejeno za mesec januar in februar 2025, bodo tarifne postavke za dogovorjeno obračunsko moč v časovnem bloku za gospodinjske odjemalce razbremenjene na raven tarifnih postavk časovnega bloka dva, tako da bodo za 3,75-krat nižje samo v tem, v tem delu. Poleg tega se omrežnina za presežno obračunsko moč v časovnem bloku ena ne bo obračunavala zdaj. Upamo lahko, da bo agencija za energijo, kot je najavila na posvetu Energetika in regulativa prejšnji teden, v sredo, četrtek, ne vem kdaj je bilo, nove zimske sezone, poenostavila sistem z manj časovnimi bloki, spremenila določene obračunske moči ter zmanjšala faktorje med in razlike v faktorjih med časovnimi bloki. Ta zakon naj bi razbremenil zaračunano omrežnino za odjemno skupino gospodinjskih odjemalcev v skupni višini ca 19 milijonov evrov, ki naj bi jih pokrila družba Eles, deoo. Na osnovi tega predlagam, da zakon sprejmemo.

Zdaj pa, da pa povem še kaj je glavni, kaj so glavni poudarki amandmajev, amandmaja Poslanske skupine Svoboda, SD pa Levica. V glavnem smo skušali popraviti, tako da bo jasno iz tega zakona, da ne posegamo v neodvisnost agencije, in da ne menjamo s tem zakonom metodologijo izračuna omrežnine, ampak samo za ozek, za zelo kratek čas januar in februar razbremenimo stroške uporabnikov gospodinjskih odjemalcev. Ta amandma je v največji možni meri upošteval mnenje Zakonodajno-pravne službe in recimo vključil tudi izraze od časovnega bloka, dobavitelja, dogovorjena obračunska moč in tako naprej, tako da je ta zakon lažje razumljiv. Toliko za enkrat, ostalo pa v nadaljnji debati. Hvala lepa.