Govor

Spoštovani!

Pričenjam 12. nujno sejo Komisije za peticije, človekove pravice in enake možnosti. Člane in članice komisije lepo pozdravljam, prav tako pozdravljam tudi vse, ki ste vabljeni na sejo in ste se seje udeležili.

Obveščam vas, da nimam nobenih obvestil, da so zadržani, je pa Aleksander Reberšek najavil, da ga od 15. 30 ure dalje ne bo na seji.

Prehajamo na določitev dnevnega reda seje.

S sklicem ste prejeli naslednji dnevni red: Nič o invalidih brez invalidov, likvidacija podjetja CSS, d. o. o. Ker v poslovniškem roku nisem prejel predlogov za spremembo dnevnega reda, ugotavljam, da je določen dnevni red kot je bil. Predlagan s sklicem.

In sicer imamo eno točko, to se pravi 1. NIČ O INVALIDIH BREZ INVALIDOV – LIKVIDACIJA PODJETJA CSS D.O.O.

Na sejo so bili vabljeni: Luka Mesec, minister za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti, Slovenski državni holding, Državni svet Republike Slovenije, Peter Svetina, varuh človekovih pravic, Ana Čermelj, generalna sekretarka Sindikata obrti in podjetništva, Nacionalni svet invalidskih organizacij Slovenije, Svet za invalide Republike Slovenije, Skupnost centrov za socialno delo in Zagovornik načela enakosti. Dodatno pa smo vabili še Zvezo društev slepih in slabovidnih Slovenije, magistrico Vojko Martinčič, predsednico Zveze zavoda invalidskih podjetij Slovenije, Tomaža Čučnika, poslovodnega sekretarja Zavoda invalidskih podjetij Slovenije, Brigito Rutar, predsednico sindikata CSS d. o. o. in Uroša Zarnika, likvidacijskega upravitelja CSS d. o. o., ter dosedanjega direktorja družbe. Od vabljenih so se opravičili zagovornik načela enakosti, ki je sporočil, da se zahvaljuje za vabilo na nujno sejo, vendar se zaradi delovnih obveznosti naše seje ne morejo udeležiti in se opravičuje, potem Skupnost centrov za socialno delo, opravičil se je Državni svet Republike Slovenije, opravičil se je tudi direktor v Zarnik, ki je zapisal naslednje: "Spoštovani, vljudno se vam zahvaljujem za vaša povabila na seje, ki so predvidene v tem tednu. Na žalost vas moram obvestiti, da se sej zaradi nujnih obveznosti ne bo mogel udeležiti. Trenutno sem osredotočen na pripravo dokumentacije za Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti in prioritetno na številne aktivnosti povezane s prezaposlovanjem invalidov in drugih zaposlenih, ki pravkar potekajo. Ob polnem zavedanju pomembnosti vaših sej zagotavljam, da ostajam na voljo za vse nadaljnje informacije ali usklajevanja v zvezi s temo sej. Prosim, da me v primeru dodatnih vprašanj ali potreb po mojem prispevku kontaktirate na uroš.zarnik, css-ip.si. Hvala za razumevanje in vaše nadaljnje delo s spoštovanjem. Uroš Zarnik."

Prav tako se je smo dobili opravičilo SDH, ki je sporočil naslednje: "Spoštovani gospod Tanko. Obveščam vas, da se današnje seje ne bomo udeležili, ker so že včeraj predstavniki Slovenskega državnega holdinga sodelovali na skupni seji Odbora za delo, družino in socialne zadeve in Odbora Državnega zbora za gospodarstvo, kjer so podali pojasnila Slovenskega državnega holdinga v zvezi z likvidacijo podjetja CSS. Na seji so bili prisotni predstavniki vseh parlamentarnih strank. SDH je s podporo likvidaciji, ki jo je predlagal direktor, preprečil stečaj družbe in s tem omogočil aktivno iskanje prezaposlitvenih možnosti za vse invalide in v največji meri tudi za druge zaposlene. Kot smo že večkrat komunicirali, SDH glede na finančno in poslovno stanje ter status družbe žal ne sme vlagati dodatnih finančnih vložkov v družbo. Če pa bo minister Luka Mesec uspel zagotoviti dodatne subvencije za podporo ohranjanju delovnih mest invalidov na trenutni lokaciji, v okviru trenutne dejavnosti, pa bo Slovenski državni holding seveda nemudoma ustavil postopek likvidacije družbe. Ustavitev postopka likvidacije brez dodatnih subvencij s strani Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti pa bi vodilo v stečaj družbe, kar je po naši oceni najslabša možnost za vse zaposlene, zlasti invalide. Ob tem še enkrat dodajamo, da so Slovenske železnice že posredovale ponudbo za zaposlitev vseh invalidov, glede na možnosti pa tudi ostalih zaposlenih. SDH bo, upoštevajoč zakonske omejitve, tudi v bodočih dneh in tednih aktivno podpiral izvedbo prezaposlovanja s ciljem, da se zagotovi ustrezno delo vsem invalidom in glede na možnost tudi ostalim zaposlenim v podjetju CSS. Slovenski državni holding bo spremljal potek seje Komisije za peticije, človekove pravice in enake možnosti in upoštevajoč zakonske omejitve skladno z možnostmi sledil morebitnim predlogom in pobudam, ki jih bo podala komisija. Žiga Debeljak in pa Janez Tomšič sta podpisnika tega dokumenta."

Po sklicu seje ste prejeli še gradivo, ki vam je bilo posredovano 22. 1. 2025 in danes na mizo še dva predloga sklepov, ene sem pripravil sam, druge so pripravili predstavniki koalicijskih strank. Sedaj pa pričenjam z obravnavo te točke in bom v uvodu dal nekaj pojasnil glede gradiv in vsega, vsega kar imamo na mizi.

Zdaj moramo vedeti, da so invalidska podjetja namenjena ne ustvarjanju dobička, ampak so namenjena predvsem ustvarjanju ali pa zagotavljanju drugih nalog, predvsem vključenosti invalidov v delovne procese in v družbo, samostojnosti invalidov in tako naprej. V invalidska podjetja so zaradi zagotavljanja delovnih mest za invalide gospodarske družbe posebnega pomena in predstavljajo neke vrste socialno ekonomijo, saj za invalide predstavljajo najpomembnejšo možnost za zaposlitev, podjetjem pa se nudijo spodbude, da se uredijo spodbude za zaposlovanje invalidov ter pravice do različnih oprostitev in olajšav. Zdaj, kot veste, mora biti v gospodarski družbi s statusom invalida najmanj 40 odstotkov zaposlenih invalidov in namen teh podjetij je torej tudi usposabljanje in zagotavljanje invalidov, ki se zaradi invalidnosti ne morejo zaposliti ali ohraniti zaposlitve pri delodajalcih v običajnih delovnih procesih. Zdaj, povečanje zaposljivosti invalidov, njihova vključenost v družbo, odpravo ovir za njihovo delo in socialno aktivnost. Pri čemer se je potrebno zavedati, da imajo invalidi bistveno manjšo ali celo bistveno manjšo možnost za vključevanje na trg dela kot vsi ostali državljani. Tudi že naša ustava pravi, da je prepovedana kakršnakoli posredna ali neposredna diskriminacija.

Zdaj moram v uvodu povedati, da je v koaliciji, da imate, da imajo vladne stranke v koalicijski pogodbi napisano zelo eno lepo poglavje, ki se glasi za nič o invalidih brez invalidov in tam imate napisanih, kar veliko stvari, ki so smiselne, ki so potrebne, da se pač ta načela izvajajo. Zdaj, če pogledamo ta konkreten primer vidimo, da so nekateri postopki tekli povsem mimo invalidov. Se pravi, da invalidi v te postopke pravzaprav na nek ustrezen način niso bili vključeni, ampak so bili postavljeni pred dejstvo.

Jaz imam tu pred sabo tudi letna poročila oziroma letno poročilo družbe CSS d.o.o. Škofja Loka za leto 2023. V tem poročilu je, so napisane zadeve, ki bi morali pri upravljavcu državnega premoženja oziroma Slovenskem državnem holdingu zazvoniti vsi alarmi. Treba je ugotoviti, da so tudi ostala letna poročila, predhodna letna poročila zelo podobna, zelo podobna. In glede na to, da naj bi bil Slovenski državni holding skrben upravljavec slovenskega državnega premoženja se lahko vprašamo, kako Slovenski državni holding za to premoženje sploh skrbi. Zdaj, kolikor sem obveščen, je ta direktor Zarnik pač bil po skupščini družbe, ki je bila avgusta meseca potrjen za tretji mandat direktorja, za tretji mandat direktorja ob vseh teh slabih poslovnih rezultatih, ki jih je izkazovalo podjetje in tako naprej. Zdaj, na skupščini je dobil tudi razrešnico. To se pravi, da nima pravzaprav nobene odgovornosti. Skupščina Slovenskega državnega holdinga je Vlada Republike Slovenije. Minister Mesec je dejal, da kot predstavnik lastnika, to se pravi član skupščine, ker je to vlada, ne more priti do podatkov, določenih podatkov o poslovanju in načrtih družbe, kar je pravzaprav nepojmljivo, da Slovenski državni holding pred skupščino, to se pravi pred Vlado skriva podatke za katere je zaprosil resorni minister. In zdaj, če je tako skrivnostno to poslovanje Slovenskega državnega holdinga na tem, kot je na tem primeru tudi v primeru drugih gospodarskih družb, se človek vpraša ali je tudi v ostalem delu tako poslovanje, da se potrjujejo mandati, da se pušča poslovanje in tako naprej tako kot je. Navsezadnje na vsaki skupščini, na vsaki letni skupščini se obravnava letna poročila vsake gospodarske družbe. In kot sem prej povedal, mislim, da je povsem neprimerno, da je Slovenski državni holding osem ali devet let pustil direktorja na funkciji ob tako, bi rekel, slabih letnih poročilih, ob tako slabih letnih poročilih in da se je pravzaprav letos nenadoma zgodilo po skupščini ta, ne vem, ugotovitev, da je treba to invalidsko podjetje pač spraviti v likvidacijo. Glejte, če gledamo koliko zaupanja je ta direktor uživa v Slovenskem državnem holdingu potem, in so vedno našli neke rešitve za zaposlovanje te gospodarske družbe v preteklosti s takim ali drugačnim državnim vložkom, potem bi lahko tudi v tem primeru sprejeli določene ukrepe, če bi to bilo pravočasno. Ampak, kar je tukaj tudi problem, jaz mislim, da je bila Vlada kot skupščina Slovenskega državnega holdinga pravočasno obveščena o namerah in to že najkasneje poleti, če ne pa vsaj takrat ali pa še prej, ko je pač zunanji revizor dal mnenje k letnemu poročilu. Zdaj to, da se je nekaj pač prišlo novembra meseca je popolno sprenevedanje. To se je dogajalo že ob pripravi poročila, Poročila se oddaja februarja meseca, če se ne motim, letna poročila, to se je vedelo, ko se je delalo, bi rekel to nadzorstveno oziroma revizijsko poročilo zunanjega revizorja. To se je vedelo na skupščini, ki je bila meseca avgusta in to, da se je potem začelo to odločati v novembru mesecu je pač stil dela, da se potem nekaj na hitro naredi in se prah poleže in se zadeve umaknejo. Zdaj v tem primeru moramo ugotoviti, da se je država, država, vlada pokazala, kot slab lastnik državnega premoženja. Zdaj v Sloveniji je tam cirka 140, 150 ali celo več invalidskih podjetij, ki so vsa v zasebni lasti, se pravi, imajo gospodarske družbe, lastniki ni država, razen dveh, in v tistih gospodarskih družbah invalidskih podjetij pač nismo zaznali, ali so kakšne poslovne težave. Nismo zaznali, ali so kakšne poslovne težave, kar pomeni, da tiste invalidske družbe delajo na ustrezen način, da so tudi vodene na ustrezen način, jim poslovanje zagotavlja preživetje, tudi na trgu, ob ustreznih pomočeh države, ki so za vse te družbe enake. In menim, da je to eden ključnih problemov pri tem. Ob tem pa predpostavljam, da ima direktor te družbe približno plačo v višini plače predsednika Vlade. Predpostavljam, glejte, in to pomeni, da ima bistveno višjo plačo kot poslanec, ker v teh gospodarskih družbah, kjer je lastnik država, niso zadeve tako na tesno narejene, ampak so, bom rekel, po mojem vedenju, kar vem, zelo tako na lahko narejene z enormnimi zneski, kar zadeva plačilo poslovnih partnerjev oziroma direktorjev teh družb.

Pa še mogoče vprašanje. Zdaj iz dopisov sem zaznal, da je imel ta direktor tudi svetovalca, ki je bil tudi najbrž nagrajen mnogo bolje kot so bili zaposleni v tem invalidskem podjetju. Zdaj se tudi sprašujem, kakšne direktorje imamo, če rabijo, bi rekel svetovalca? Ne vem, imajo tudi v zasebnih gospodarskih družbah svetovalce, direktorji, recimo invalidsko podjetje s 40 zaposlenimi ima svetovalce, imate gospodarsko družbo, ki ima 70, 100 zaposlenih pa nimajo zunanjih svetovalcev. Torej, v bodoče je bilo za razmisliti, da bi namesto direktorjev imenovali za direktorja svetovalce, tako da bi se vsaj ene funkcije znebili. Moram reči, da sem to, kar sem zaznal tako v medijih, kot ob spremljanju včerajšnje seje pravzaprav zgrožen, pravzaprav zgrožen zato, ker je s tem, ko se v ta postopek, ob umanjkanju vseh, bi rekel ob pomanjkanju vseh poslovnih funkcij Slovenskega državnega holdinga na relaciji do tega podjetja, pa najbrž tudi še kakšnega drugega, ob vsem tem zaupanju do direktorja,(Nadaljevaje) da se je pripeljalo zadevo v fazo, ko je to pač, ko se bo na tak ali drugačen način zaključilo. Slovenski državni holding, kot sem prej prebral ta dopis je prišel tik pred sejo, pač žogico vrača ministrstvu, če bo sprejelo oziroma predlagalo kakršnekoli ukrepe in bodo nemudoma ustavili postopek likvidacije. Glejte, polagam vam na roko na srce, na dušo, kakorkoli in tudi predlogi naših sklepov gredo v to smer, da o tej varianti razmislite. Je pa problem, da se s tem, ko se pač invalide postavlja v tak položaj in krši 2. člen Ustave, se pravi, da država ni več socialna in pravna država. To je ključno pri tem. In predlagam, da vsi, ki boste pač dobili besedo, da se uprete oziroma tudi posvetite temu vprašanju kako reševati ta problem. Zdaj jaz mislim, da to, da to širimo na vsa ostala invalidska podjetja in tako naprej, je irelevantno. Tu se moramo pogovoriti o tem konkretnem primeru firme v državni lasti, to se pravi ene in druge. Se pravi bom rekel krovne holding in pa seveda tudi družbe, ki opravlja pač gospodarsko dejavnost na tak ali drugačen način. Toliko bi imel za povedati v tem uvodu.

Sedaj pa predlagam, da gremo naprej, in sicer, preden bom dal besedo naprej, sem dobil zdaj ta hip dve opravičili, in sicer poslanca Jurija Lepa nadomešča Dušan Stojanovič, obratno je, Jurij Lep nadomešča Dušana nadomešča Dušana Stojanoviča in Bojan Čebela nadomešča Miho Lamuta.

Zdaj pa bi dal besedo najprej ministru za delo, družino in socialne zadeve in enake možnosti, Luki Mescu. Izvolite.