Govor

Spoštovana predsedujoča, spoštovana ministrica z ekipo, poslanke in poslanci!

Ministrstvo za zdravje se želi z novelo Zakona o zdravstveni dejavnosti lotiti urejanja razmer v zdravstvu, vendar pa je novela nedomišljena, nesistemska, lahko bi rekli tudi škodljiva za trenutne razmere v zdravstvenem sistemu, predvsem pa bo katastrofalna za bolnike. Vtis je, da avtorje novele najbolj zanima, kako zdravniki, ki so zaposleni v javnih zavodih in pri koncesionarjih, onemogočiti delo pri zasebnikih ter jim prepovedati, da poslujejo kot samostojni podjetniki. Ne zanima pa vas ključni problem slabega delovanja slovenskega javnega zdravstva. Vašo že davno napovedano in obljubljeno zdravstveno reformo rešujete z omejevanjem dela zdravnikov. Poudarek je na besedi omejevanju dela zdravnikov, ki jih je, to vsi vemo, premalo. Prav nič vas torej ne zanima, da bo nepremišljen poseg najbolj prizadel bolnike in njihovo dostopnost do zdravstvenih storitev. Bolniki hodijo k zasebnikom zato, ker v javnem zdravstvu ne morejo dobiti reševanja svojih težav, storitev v razumnem času, ne zato, ker bi si želeli storitev plačati. Čakajočih je namreč vedno več, v zadnjem letu in pol se je njihovo število povečalo kar za 10 procentov. Trenutno je čakajočih več kot 308000. In čakalne dobe so res nesprejemljivo dolge. Če boste dobili napotnico zelo hitro boste na primer na dermatološki pregled čakali 170, na magnetno resonanco pljučnih ven pa skoraj dvakrat toliko, torej 320 dni. Vse to z napotnico zelo hitro, pri kateri naj bi vendarle prišli na vrsto v 30 dneh, kako velik razkorak. In zdaj ga boste vi reševali z omejevanjem dela zdravnikov pri napotnici, Redno pa lahko čakate tudi več let. Toda čakalne dobe niso zgolj administrativna kategorija. Za številne bolnike pomenijo stalno jemanje zdravnik zdravil stalne bolečine in druge bolezenske težave, ki jim onemogočajo delo v službi in vsakdanje življenje. Pogoste obiske osebnega zdravnika ali celo urgentnih služb, lahko tudi nepopravljive okvare zdravja s posledično invalidnostjo, prepozno diagnosticiranje na primer rakov, pa tudi vodi v prezgodnjo smrt. Za zdravstveni sistem pa dolge čakalne vrste pomenijo številne dodatne stroške kot na primer za zdravila, storitve urgentnih zdravnikov, storitve osebnih zdravnikov specialistov in seveda dolga, dolga odsotnost bolniške. V trenutnih razmerah je zato vsaka zdravstvena obravnava dragocena, ne glede na to, kdo jo opravi, s tem se strinjajo tudi pacienti in tudi vi, sem prepričana, da tako mislite. Ko ste bolani rabite hitro zdravniško pomoč, ne glede na to kje je ta zdravnik zaposlen. S sprejemom zakona se bodo torej čakalne vrste nepredvidljivo podaljšale, avtorji zakona pa so pozabili pripraviti načrt, kako bodo nadomestili izpadle obravnave bolnikov,(Nadaljevanje število obravnav pri zasebnikih se bo namreč zmanjšalo, ali pa nekaterih sploh več ne bo, te storitve pa se ne bodo kar samodejno prelile nazaj v javne zavode, ker ti nimajo lahko ustreznih pogojev opreme, predvsem pa ne kadrov. To se je pokazalo že pri eksperimentu prejšnjega ministra za zdravje. V zakonskem gradivu pogrešamo analizo in simulacijo kaj se bo po uvedbi teh predlagani sistem v zdravstvenem sistemu v resnici zgodilo. Žal tega ni. Novela je napisana brez poudarkov ali analiz in torej tudi brez razumevanja posledic. Avtorji na žalost kot da ne bi razumeli kompleksnosti zdravstvenega sistema, kot da ne bi imeli predstav kakšno škodo bodo lahko naredili s temi velikimi nepremišljenimi intervencijami v zdravstveni sistem. Ministrica za zdravstvo posledica zakona zna povedati, da bo nekaj zdravnikov zagotovo odšlo iz zdravstvenih zavodov. Sistem bo morda malo zanihal. Upajmo, da bo res tako, da se ne bo sesul. Profesor doktor Janez Šušteršič je v predlogu zakona napisal, citiram: Predlog zakona o zdravstveni dejavnosti je napisan tako kot zakoni ne bi smeli biti napisani. Obrazložitev zakona, ki uvaja korenite sistemske spremembe je na ravni poljubnega anekdotičnega navajanja izkustvenih opažanj brez kakršnihkoli podatkov. Izpostavil je tudi modus operandi te vlade. Pač nekaj nas moti, na primeren način dela nekaterih zdravnikov iz javnega zdravstva pri zasebnikih, zato takšno delo prepovemo kar vsem, kajti lažje je prepovedati kot razmišljati o vzrokih in seveda o načinu reševanja anomalij. Profesor Rajko Pirnat pa je izpostavil, da novela temelji na velikem obsegu prepovedi, omejitev in tudi posegu v ustavne pravice zdravstvenih delavcev in je v mnogih točkah sporna v ustavnosti. Še bolj nerazumljivo pa se mu zdi, zakaj zakonodajalec meni, da bo z discipliniranjem zdravnikov in drugih zdravstvenih delavcev rešil zdravstveni sistem. Navajam. Zakaj se Vlada odloča za vzbujanje nezadovoljstva med zdravstvenimi delavci, namesto da bi jih spodbujala k večji storilnosti, mi ni jasno. Te logike preprosto ne razumem in prepričan sem, da bo rezultat slab, tako doktor Pirnat.

Koordinacija zdravniških organizacij pa opozarja, da predlagane spremembe zakonodaje slabijo kakovost in dostopnost zdravstvene oskrbe ter povečujejo tveganje za odhod določenih specialistov v samoplačniško prakso. Obstaja velika nevarnost, navajajo, da bodo morali bolniki plačevati za storitve iz lastnega žepa, kljub temu da so vključeni v sistem obveznega zdravstvenega zavarovanja, je tudi opozoril predsednik Zdravniške zbornice Slovenije, namreč izkušnje iz zobozdravstva kažejo, da omejitve in podfinanciranje povzročajo premik dejavnosti v samoplačništvo, kar pomeni slabšo dostopnost za vse bolnike. Podobno se zna po sprejetju tega zakona zgoditi v ortopediji, dermatologiji, radiologiji, plastični kirurgiji in tako naprej. V Slovenskem zdravniškem društvu pravijo, da trenutni predlog zakona o zdravstveni dejavnosti neposredno ogroža kakovost, varnost, zanesljivost slovenskega zdravstvenega sistema. Omejevanje, kaznovanje in podobni principi nikakor ne prispevajo k temu, da bodo zdravniki delali več in predvsem bolje, pravijo zdravniki. Potem pa občine, neverjetno, kako ste inovativni. Skupnost občin Slovenije opozarja na nedopustno poseganje ministrstva oziroma države v občinske pristojnosti na področju primarnega zdravstva. Na eni strani so občine dolžne zagovarjati primarno zdravstveno varstvo. Na drugi pa jim ministrstvo jemlje vzvode, s katerimi lahko sploh upravljajo z njimi, na primer na področju imenovanja predstavnikov ustanovitelja v svet svojega lastnega občinskega zavoda ali medobčinskega zavoda, ker zdravstveni dom je ali pa posebne zahteve za soglasje k podeljevanju koncesij. Opozarjajo tudi da za sodelovanje med javnimi zavodi in zdravstvenimi sodelavci, ki delujejo kot samostojni podjetniki, ni urejenega nikakršnega prehodnega obdobja, kar v praksi pomeni, da začne prepoved poslovanja z uveljavitvijo zakona, torej takoj. Svarijo, da je to zelo nevarno za zdravstvene domove, seveda v manjših mestih, krajih, regijah, saj lahko privede do zloma v delovanju specialističnih ambulant in kar je še huje, do nudenja nujne medicinske pomoči. Pogledala sem si tudi pogoje za direktorje zdravstvenih ustanov. Menda jih ste našteli 11. Sprašujem se, kdo se bo še prijavil. Že zdaj je težko dobiti kvalitetnega direktorja. Zakaj odganjate ljudi iz javnega zdravstva? V NSi menimo, da predlagani zakon nikakor ni primeren za nadaljnjo obravnavo. Ministrstvo za zdravje pa pozivamo, da ga umakne iz zakonodajnega postopka ter pripravi nov predlog v sodelovanju zdravstvene stroke na podlagi resnih analiz in podatkov s simulacijo posledic, ki bodo nastale, če ta zakon uzakonite. Zlasti pa naj bodo spremembe pripravljene s temeljnim namenom, da se za bolnike izboljša dostopnost do zdravstvenih storitev. In prosimo vas v Novi Sloveniji, ne silite ljudi v plačevanje zdravstvenih storitev pri zasebnikih, kar se bo gotovo zgodilo s prepovedjo dela določenim zdravnikom. To je jasna slabitev javnega zdravja. Temu se drugače tudi reče, da vodite javno zdravstvo v privatizacijo, ki bo dostopno lahko samo premožnim. To bi bila napaka. V NSi bomo glasovali proti temu zakonu. Hvala lepa.