Govor

Najlepša hvala za besedo predsednik. Dobro jutro. Lep pozdrav ministrica in vsi tukaj prisotni gostje in kolegi poslanci in poslanke!

V koaliciji smo predlagali širitev točke dnevnega reda zaradi nevzdržnih okoliščin, ki vladajo, kot vemo, že več kot leto dni na okupiranih palestinskih ozemljih in ne samo v Gazi, ampak tudi na Zahodnem bregu. Brutalnost izraelskega režima je dosegla popolnoma nov obraz, medtem ko so največji svetovni akterji na žalost ostali nemi in gluhi za reševanje te res krize, kot je, ne vem kdaj smo, ne pomnimo, kdaj smo jo videli v takšnih razsežnostih. Ne bom navajala števila smrtnih žrtev v okupirani Palestini, o tem itak smo že mnogokrat govorili in te številke so strahotne in se še povečujejo. Govorijo pa nam predvsem o eni stvari, da država Izrael načrtno izvaja genocid nad palestinskim ljudstvom ter serijo drugih vojnih zločinov. In vse to s tiho podporo tistih velesil, ki bi največ lahko naredile, da do tega genocida ne bi prišlo, pa žal niso. Republika Slovenija je tu seveda v popolnoma drugačnem položaju, smo majhna diplomacija, kar pa ne pomeni, da nimamo moči. Ravno zaradi dolgoletnih mirovniških stališč Republike Slovenije smo v mednarodni skupnosti prepoznani kot načelna država, ki ni vedno tiho in to držo, vsaj kar se tiče palestinskega vprašanja v zadnjih dveh letih smo samo še dodatno okrepili. S priznanjem Palestine, ki jo je skrajna desnica želela na vsak način zaustaviti, nenazadnje, tudi s izpodbijanjem sklepa o priznanju pred Ustavnim sodiščem, smo pokazali in znova dokazali, da smo kot država v klubu načelnih in pa tudi pogumnih, da smo na pravi strani zgodovine. A samo priznanje ni dovolj. Tega se vsi zavedamo. Država Izrael deluje s posmehom do vseh mednarodnih institucij, začenši z Združenimi narodi, zato je vsak mehek pritisk v obliki pozivov in načelnih stališč žal premalo. Izraelski vojaški in genocidni stroj lahko zaustavijo izključno resni pritiski, tako diplomatski kot ekonomski. Naj ob tem samo še omenim čisto zadnje dogajanje, kot vidimo, prišlo je sicer zaenkrat do premirja v Gazi, ampak to ne zaustavlja Izraela, da ne bi tolkel po Jeninu in torej po Zahodnem bregu in tam sejal smrt med Palestinci, ker je pač dogovor samo o Gazi. In to nam tudi lahko pravzaprav marsikaj pove. Zato predlagam, da opravimo razpravo o tej predlagani točki dnevnega reda s pripadajočimi sklepi in jih bom zdaj navedla in jih čisto na kratko utemeljila, potem pa seveda upam, da se odvija neka konstruktivna razprava. In sicer predlog prvega sklepa: "Odbor za zunanjo politiko pozdravlja dogovor o prekinitvi ognja in izpustitvi ujetnikov med Izraelom in Hamasom, ki je bil dosežen 15. januarja 2025 v Dohi." Naj to malo obrazložim. Kljub veselju Palestincev v Gazi ob novici o doseženem dogovoru o prekinitvi ognja je po dogovoru Izrael v napadih ubil okoli sto civilistov, od tega nekaj deset celo po preložitvi začetka prekinitve ognja, ko bi ta morala že stopiti v veljavo. Prve faze prekinitve ognja zajemajo izmenjavo izraelskih talcev pod nadzorom Hamasa za palestinske zapornike pod nadzorom Izraela. Če ne bo zapletov, lahko prekinitev ognja postane trajna, kar seveda pozdravljamo. Vsekakor pa to ne pomeni konca muk in trpljenja Palestincev zaradi izraelskih politik apartheida, ki so bile že pred tem in ki so pač tam permanentno že zelo dolgo. In kot sem omenila prej, zadeve krvavi ples se nadaljuje na Zahodnem bregu ne glede na vse.

Predlog drugega sklepa: "Odbor za zunanjo politiko predlaga Ministrstvu za zunanje in evropske zadeve in Ministrstvu za gospodarstvo, turizem in šport, da preučita možnosti uvedbe nadzora gospodarske dejavnosti in prepovedi trgovanja med Republiko Slovenijo in nezakonitimi naselbinami na okupiranem ozemlju na Zahodnem bregu." Naj to obrazložim: ena od možnosti za pritisk na Izrael je uvedba strogega nadzora nad trgovanjem z izdelki, ki prihajajo iz okupiranih ozemelj. Izrael s svojo politiko koloniziranja namreč vztrajno širi nezakonite naselbine ter si jih prisvaja in smatra kot svoje nacionalno ozemlje, kar je okupacija ozemelj v nasprotju z Ženevskimi konvencijami, zato ne bi smeli dopuščati kakršnekoli gospodarske aktivnosti s takšnimi ozemlji. Po domače povedano, na Zahodnem bregu je Izrael okupacijska sila, okupator, in o tem govori ta sklep.

Predlog tretjega sklepa: "Odbor za zunanjo politiko pozdravlja odločitev Vlade Republike Slovenije, da bo Republika Slovenija kot podpisnica Rimskega statuta v celoti spoštovala odločitev mednarodnega kazenskega sodišča ICC o nalogih za prijetje izraelskega premierja Benjamina Netanyahuja, nekdanjega izraelskega obrambnega ministra Joava Galanta in poveljnika Hamasa Mohammeda Daifa zaradi domnevnih vojnih zločinov in zločinov proti človečnosti." Naj obrazložim: številne države, čeprav podpisnice Rimskega statuta, so se odločile javno napovedati, da bodo nalog Mednarodnega kazenskega sodišča ignorirale.

Prav je, da se je Republika Slovenija odločila, da v polni meri spoštuje mednarodne organizacije, katerih članica je.

Predlog četrtega sklepa: "Odbor za zunanjo politiko predlaga Ministrstvu za zunanje in evropske zadeve, da preuči in okrepi možnosti za diplomatski pritisk na državo Izrael v okviru suverenih pristojnosti Republike Slovenije in v okviru Evropske unije s ciljem trajne prekinitve vojaških spopadov in zagotovitve humanitarne pomoči civilnemu prebivalstvu v Gazi." Torej naj še to obrazložim. Kot sem uvodoma govorila o tem, da je potrebno storiti več sem v prvi vrsti imela v mislih sankcije. Kljub vsem kršitvam mednarodnega prava Izrael uživa popolno protekcijo pred svojimi dejanji s strani Evropske unije, Združenih držav Amerike in ostalih velesil. Evropska unija ima z Izraelom celo sklenjen poseben trgovinski sporazum, ki je še zmeraj nedotaknjen, kakor da se genocid sploh ne bi izvajal. Ocenjujem, da mora Republika Slovenija narediti vse, kar je v njeni izključni moči, in tudi vse, kar je v njeni moči kot članice Evropske unije, da se uvede dodaten pritisk na državo Izrael s ciljem prenehanja kršitev mednarodnega prava in trajne prekinitve vojaškega delovanja v Palestini.

Predlog petega sklepa: "Odbor za zunanjo politiko predlaga Ministrstvu za zunanje in evropske zadeve in Vladi Republike Slovenije, da odločno pristopita k diplomatskemu ukrepanju za zaščito agencije Združenih narodov za Palestince UNRVA, ki predstavlja hrbtenico humanitarne pomoči v Gazi." Obrazložitev: Agencija Združenih narodov za pomoč in zaposlovanje palestinskih beguncev na Bližnjem vzhodu. UNRVA je edini vir hrane, zdravil in ostalih osnovnih potrebščin dvema milijonoma Palestincev v Gazi, ki se soočajo z lakoto in širjenjem bolezni zaradi nehumanih razmer v begunskih taboriščih in ruševinah naselij. Med civilnimi žrtvami izraelskega genocida nad Palestinci so tudi zaposleni agencije, katere delo je močno oteženo zaradi izraelskih napadov in blokad usmerjenih proti humanitarni pomoči. Namerno stradanje civilnega prebivalstva je po mednarodnem humanitarnem pravu vojni zločin. Združene države Amerike in mnoge evropske države so tekom trenutnega konflikta večkrat začasno suspendirale financiranje agencije. Izjemno razočaranje predstavlja odločitev Švedske konec decembra 2024, da trajno prekine financiranje agencije, kljub temu, da je med največjimi financerji agencije, kar pomeni hud udarec za nadaljevanje humanitarne pomoči prebivalcem Gaze.

In še zadnji, šesti predlog sklepa je: "Odbor za zunanjo politiko predlaga Ministrstvu za zunanje in evropske zadeve, da se zavzema za enotni pristop Evropske unije pri morebitnih spremembah obravnav prošenj Sircev za azil po padcu režima Bašarja al Asada." Naj še to obrazložim, veliko članic Evropske unije se je po padcu Asada odločilo avtomatsko zavračati vse prošnje za azil s strani sirskih državljanov. Glede na razmere v Siriji za to ni nobenega razloga. Saj je varnostno stanje v državi nestabilno, zato je smiselno, da si Evropska unija prizadeva za enoten pristop, ki ne bo neracionalno restriktiven.

Tako da toliko zaenkrat z moje strani. In hvala predsednik za besedo.